لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۴

بحران سموم خطرناک؛ اروپا «۳۰ سال» است محصولات کشاورزی ایران را نمی‌خرد


در حالی که معضل بازگشت محصولات کشاورزی صادراتی ایران به خاطر استفاده از سموم «غیراستاندارد» طی هفته‌های گذشته بازتاب گسترده‌ای داشته، عضو اتاق بازرگانی تهران با اشاره به این موضوع گفت، «کشورهای اروپایی سال‌هاست که از ایران محصولات کشاورزی نمی‌خرند».

احمدرضا فرشچیان عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران و از صادرکنندگان محصولات کشاورزی روز جمعه ۱۷ دی‌ماه اظهار داشت: «موضوع باقی مانده سموم در محصولات کشاورزی، موضوع جدیدی نیست و بسیاری از کشورها از سال‌ها قبل نسبت به محصولات ایرانی سخت‌گیری‌های جدی دارند.»

به گفته وی، این چالش «بیش از سه دهه» است که روی تولید و صادرات محصولات کشاورزی ایران سایه انداخته و منجر به از دست رفتن بازارهای تراز اول دنیا شده است.

آقای فرشچیان در ادامه عنوان کرد که موضوع باقی‌مانده سموم بیش از ۳۰ سال است حل نشده باقی مانده است: «در زمینه کنترل باقیمانده سموم، اروپایی‌ها پیشگام بودند و پس از ارتقای استانداردها در این کشورها، سخت گیری آن‌ها نسبت به محصولات ایرانی افزایش پیدا کرد. چنانکه اوایل به صورت تصادفی محصولات ما را مورد آزمایش قرار می‌دادند. اما بعدها این آزمایش‌ها شامل همه محصولات ایرانی شد. در نهایت اینکه، به تدریج کشورهای تراز اول اروپایی نظیر آلمان، فرانسه، سوئیس و انگلستان، از حجم مبادلات خود با ایران کاستند».

طی هفته‌های اخیر اخبار مربوط به عودت محصولات کشاورزی صادراتی ایران به روسیه، هند، ازبکستان، امارات و ترکمنستان به خاطر استفاده از سموم «غیر استاندارد» داغ بوده است. گزارش‌ها حاکی است که محصولات بازگشتی، راهی بازارهای داخلی خود ایران شده است؛ موضوعی که زنگ خطر «تغذیه ناسالم» را برای شهروندان ایران به صدا درآورده است.

مقامات ایران ابتدا این موضوع را تکذیب کردند، اما سپس برخی مقامات تایید کردند که علت بازگشت محصولات کشاورزی، سموم غیراستاندارد و نحوه نادرست استفاده از سموم بوده است.

آقای فرشچیان گفت که در مقاطع مختلف مباحثی در زمینه معضل سموم صورت گرفته و سپس به فراموشی سپرده شده است. بگفته وی در دهه ۸۰ بازرسی کل کشور به این مساله ورود پیدا کرده، اما نتوانسته است آن را به سرانجام برساند.

در این میان سازمان توسعه تجارت ایران آمارهای ۹ ماهه تجارت خارجی ایران را منتشر کرده که نشان از افت ۱۵ درصدی صادرات محصولات کشاورزی نسبت به دور مشابه پارسال دارد.

بر اساس این گزارش، ایران در ۹ ماه ابتدایی ۱۴۰۰ تنها ۳ میلیارد و ۸۴۰ میلیون دلار صادرات محصولات کشاورزی داشته، در حالی که این رقم در دور مشابه پارسال ۴.۵ میلیارد دلار بود.

با استفاده از گزارش ایسنا، سازمان توسعه تجارت و رادیو فردا؛ د.خ/س.ن

XS
SM
MD
LG