لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۴

خانواده قربانیان: سپاه هواپیمای اوکراینی را به عنوان سپر انسانی زد که گردن آمریکا بیندازد


خانواده دو نفر از قربانیان هواپیمای اوکراینی می‌گویند بر اساس شواهد آنها شلیک موشک‌های سپاه پاسداران به هواپیما «عمدی بوده» و «به عنوان سپر انسانی هواپیما را زدند ... می‌خواستند بزنند و بندازند گردن آمریکا. کمااینکه این کار را قبلاً در اقدامات مشابهی هم انجام داده بودند».

محسن اسدی لاری و زهرا مجد، اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، که دو فرزندشان، زنیب و محمدحسین، را در جریان شلیک موشک‌های سپاه پاسداران به هواپیما از دست داده‌اند، در گفت‌وگویی مفصل با وب‌سایت انصاف نیوز، به نقل از مقام‌های حکومت ایران گفته‌اند: «می‌گویند اگر این هواپیما نمی‌افتاد، جنگ سختی همان روز بعد اتفاق می‌افتاد. آمریکا حمله می‌کرد و جان ده میلیون نفر به خطر می‌افتاد».

در این گفت‌وگو جزییاتی از دادگاه رسیدگی به این پرونده مطرح شده و گفته شده است که در بین متهمان این دادگاه، «سرتیپ سیدون، جانشین حاجی‌زاده» و مهدی خسروی، اوپراتوری که شلیک کرده است حضور دارد و از او به عنوان «فرمانده گردان و متخصص‌ترین فرد در زمینه پدافند» نام برده می‌شود ولی برای امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه، «قرار منع تعقیب صادر شده» چون «از بالا دستور صادر شده بود».

به گفته خانواده قربانیان در دادگاه بین متهمان و خانواده‌ها نیروهای امنیتی نشسته‌اند و « همه لباس شخصی هستند و حتی متهم اصلی -مهدی خسروی- که می‌گویند زندان است هم با لباس زندان نیست، دستبندی هم ندارند».

محسن اسدی لاری و زهرا مجد، اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران که این گفت‌وگو را انجام داده‌اند، گفته‌اند با برخی مقام‌های حکومت در این زمینه دیدار کرده و با علی باقری، معاون سیاسی وزارت خارجه ایران، نیز از قدیم آشنایی دارند.

پیش از این، انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز پی‌اس ۷۵۲ اوکراین نیز در گزارشی تحقیقی نوشته بود که شواهد حاکی است سرنگونی این هواپیما توسط سپاه پاسداران «عمدی و در راستای ایجاد سپر انسانی برای ممانعت از حمله آمریکا» بوده است.

بر اساس این گزارش، سرنگون کردن این هواپیما برخلاف ادعای جمهوری اسلامی نتیجه خطای انسانی یا سامانه ضد هوایی نبوده و مقامات عالی‌رتبه ایران در «بالاترین سطح هشیاری نظامی» با باز گذاشتن فضای هوایی ایران برای هواپیماهای غیرنظامی از آنها به عنوان سپر انسانی در مقابل حملات احتمالی آمریکا استفاده کرده‌اند.

انجمن خانواده‌های جان‌باختگان این حادثه در ادامه گفته است: «در گیت امنیتی این پرواز در فرودگاه بین‌المللی تهران که توسط سپاه پاسداران کنترل می‌شود، از برخی مسافران پرسیده شده که آیا پاسپورت آمریکایی دارند یا نه. این امر می‌تواند حاکی از این باشد که سپاه پاسداران می‌خواسته مطمئن شود که هیچ شهروند آمریکایی سوار هواپیما نیست».

خانواده قربانیان پرواز در هفته‌های گذشته تجمعات اعتراضی مقابل دادگاه برگزار کرده بودند و آن را نمایش شرم آور خوانده بودند. خانواده‌ها همچنین شلیک به هواپیما را جنایت از پیش طراحی شده خوانده‌اند.

محسن اسدی لاری همچنین به ناقص بودن روند تحقیقات درباره این ماجرا اشاره کرده و گفته است علاوه بر اینکه با بولدوزر، صحنه را پاک کردند، در گزارش‌ها موضوع غارت اموال مسافران هواپیمای سرنگون شده مورد توجه قرار نگرفته و گزارش کارشناسی نیز در اختیار وکلا و خانواده‌ها قرار نگرفته است.

زهرا مجد نیز گفته است که «هیچ وسیله‌ای از بچه‌ها را به ما تحویل ندادند، جز پاسپورت سوخته‌ شده‌ دخترم» و احتمالا وسایل الکترونیکی را به این دلیل اطلاعاتی دارند یا فیلم‌هایی در لحظات آخر گرفته‌اند، به خانواده‌ها نمی‌دهند.

پرواز پی‌اس ۷۵۲ هواپیمایی اوکراین بامداد ۱۸ دی سال ۹۸ به‌فاصله کوتاهی پس از پرواز از فرودگاه بین‌المللی تهران با شلیک دو موشک پدافند سپاه پاسداران سرنگون شد و تمامی ۱۷۶ سرنشین آن جان باختند.

جمهوری اسلامی پس از چند روز پنهان‌کاری و اظهارات متناقض و خلاف واقع، سرانجام اذعان کرد که پدافند ضدهوایی سپاه به این هواپیمای مسافربری شلیک کرده، اما دلیل شلیک «خطای انسانی» است. اوکراین، کانادا و برخی ناظران می‌گویند این ادعا را قبول ندارند و حکومت ایران در حال لاپوشانی دلایل اصلی این ماجراست.

انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز پی‌اس ۷۵۲ روز هشتم شهریور امسال با انتشار بیانیه‌ای با اشاره به صدور قرار منع تعقیب برای «مقصرین و عاملین اصلی» سرنگونی این پرواز، اعلام کرد که تنها «یک دادگاه بی‌طرف بین‌المللی» صلاحیت رسیدگی به این «کشتار دسته‌جمعی» را دارد.

در دومین سالگرد سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی، آن دسته از خانواده‌های قربانیان که در ایران زندگی می‌کنند روز شنبه صبح، ۱۸ دی‌ماه، به فرودگاه امام خمینی تهران رفتند و سپس در محل سقوط هواپیما در شاهدشهر گردهم آمدند. در این تجمع خانواده‌ها شعارهایی چون «حقیقت، عدالت» و «دادخواهی» سر دادند.

در آستانه دومین سالگرد سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراین، گروه همکاری کشورهای درگیر روز پنج‌شنبه هفته گذشته رسما اعلام کرد که از مذاکره با ایران دست شسته و از این پس پرونده مرگ قربانیان را از طرق بین‌المللی پیگیری خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG