لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۱

تیراندازی «شبه نظامیان وابسته به ایران» به معترضان مراسم بزرگداشت سلیمانی در عراق


در جریان تیراندازی یک گروه شبه‌نظامی به معترضان به مراسم بزرگداشت سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین سپاه قدس ایران، دو عراقی زخمی شدند.

یک مقام امنیتی روز شنبه ۱۸ دی‌ماه به خبرگزاری فرانسه گفته است که حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ معترض به برگزاری مراسم بزرگداشت سلیمانی در شهر کوت عراق، سعی در برچیدن این مراسم و پاره کردن عکس‌های سلیمانی داشتند که با شلیک گلوله اعضای «گروه شبه نظامی» دو نفر از آنها زخمی شدند.

این مقام امنیتی نگفته است اعضای کدام گروه شبه‌نظامی به سوی معترضان شلیک کرده، اما سجاد سالم، از نمایندگان مستقل پارلمان، ویدیویی از حادثه تیراندازی منتشر کرده که نشان می‌دهد کسانی که به سوی معترضان شلیک می‌کنند، افراد مسلح متعلق به گروه «عصائب اهل حق» وابسته به جمهوری اسلامی هستند.

خبرگزاری فرانسه در ادامه نوشته است بعد از تیراندازی گروه مسلح به معترضان، مراسم بزرگداشت سلیمانی متوقف شد و نیروهای امنیتی «بصورت گسترده‌ای» به شهر کوت اعزام شده‌اند.

شبه‌نظامیان وابسته به ایران در روزهای اخیر تحرکات دیگری نیز در عراق داشته‌اند، از جمله روز دوشنبه ۱۳ دی، نیروهای ائتلاف آمریکا دو پهپاد مسلح را که یک پایگاه نظامی عراقی میزبان نیروهای آمریکایی در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بغداد را هدف گرفته بودند، سرنگون کردند.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، روی بدنه بقایای این پهپادها، عبارت «عملیات انتقام‌جویانه فرماندهان» نوشته شده بود.

حملات راکتی در عراق و سوریه به نیروهای ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا از دیگر این اقدامات بود که به گفته جان کربی، سخنگوی پنتاگون، توسط شبه نظامیان مورد حمایت ایران صورت گرفت.

کشته شدن فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران و همچنین ابومهدی المهندس، معاون پیشین فرمانده گروه حشد الشعبی، در جریان حملات پهپادی ۱۳ دی‌ماه ۹۸ آمریکا در نزدیکی فرودگاه بغداد در کشاکش تنش سیاسی و نظامی بین ایران و ایالات متحده رخ داد.

قاسم سلیمانی که سال‌ها محوری‌ترین نقش را در تشکیل و حمایت شبه‌نظامیان شیعه در عراق و سایر کشورهای منطقه ایفا کرده بود، همراه با نیروی تحت امر خود در فهرست تروریستی و تحریمی ایالات متحده آمریکا، کانادا، اروپا و برخی کشورهای منطقه همچون عربستان سعودی، بحرین و اسرائیل قرار داشتند. سلیمانی همچنین بر اساس قطعنامه ۱۷۴۷ تحت تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز بود.

در روزهای اخیر مراسم‌های متعددی در ایران و عراق در سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی برگزار شده است.

در همین راستا روز ۱۱ دی‌ماه، در بغداد، در یک راهپیمایی که توسط گروه‌هاى مسلح شيعه مورد حمایت جمهوری اسلامی ايران سازماندهى شده بود، صدها تظاهرکننده با سر دادن «شعارهای ضدآمریکایی» و «لگدمال کردن پرچم‌های آمریکا و اسرائیل» در پایتخت عراق تجمع کردند.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه، رادیو فردا. د.خ
XS
SM
MD
LG