لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۱

کلیات بودجه سال آینده تصویب شد؛ هشدار درباره افزایش ۶۰ درصدی مالیات و تورم مضاعف


ابراهیم رئيسی در صحن مجلس
ابراهیم رئيسی در صحن مجلس

نمایندگان مخالف لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ که توسط دولت رئيسی به مجلس ارائه شد، درباره تبعات افزایش ۶۲ درصدی مالیات و همچنین حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هشدار دادند.

کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ در جلسه علنی روز یک‌شنبه ۱۹ دی‌ماه مجلس با رای ۱۷۴ نماینده تصویب شد. ۷۶ نماینده نیز رای مخالف دادند.

در جلسه امروز محمدحسین فرهنگی، نماینده تبریز، ضمن مخالفت با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، از تصمیم دولت برای افزایش ۶۲ درصدی مالیات انتقاد کرد و گفت این تصمیم «تولید را به شدت متأثر می‌کند که نتیجه آن تورم مضاعف است».

کاظم دلخوش، نماینده صومعه‌سرا نیز درباره پیامدهای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هشدار داد و گفت «افزایش فزاینده تورم یعنی دست کردن در جیب مردم و نابودی تولید».

مهدی عسگری، نماینده کرج نیز که از مخالفان لایحه بودجه بود، گفت در حال حاضر ۱۰ میلیون خانوار زیر خط فقر هستند و حذف ارز ترجیحی می‌تواند شوک تورمی به این افراد وارد کند و نان و پنیر را نیز از سفره آنها حذف کند.

او به رئيس حمهور ایران «هشدار جدی» داد و گفت جامعه را دچار التهاب نکند، چون جامعه «مستعد تحمل چنین تورمی نیست».

انتخاب دستوری رقم ۴۲۰۰ تومان برای یک دلار آمریکا در بهار ۱۳۹۷ یکی جنجالی‌ترین تصمیمات دولت دوازدهم به ریاست حسن روحانی بود. هدف از این طرح حمایت از اقشار آسیب‌پذیر برای کنترل قیمت کالاهای اساسی، نهاده‌های دامی، دارو و تجهیزات پزشکی اعلام شد.

مقام‌های دولت رئیسی و برخی نمایندگان مجلس اما می‌گویند این سیاست شکست خورده و قیمت برخی کالاهای اساسی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌شوند، به شدت افزایش یافته است و قصد دارند ضمن حذف این ارز برای بسیاری از کالاها، میزان یارانه‌ها را افزایش دهند.

در جلسه امروز مجلس ابراهیم رئيسی، رئيس جمهوری اسلامی ایران، با دفاع از لایحه بودجه سال آینده، به موضوع ارز ترجیحی اشاره کرد و گفت: «امکان ندارد این ارز ترجیحی حذف شود، بدون اینکه فکری برای معیشت مردم صورت گیرد».

پیش از این احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، اعلام کرده است که در بودجه سال ۱۴۰۱ کشور «به غیر از دارو و نان برای سایر کالاها ارز ۴۲۰۰ تومانی نخواهیم داشت».

در حال حاضر شش قلم کالای اساسی شامل گندم، جو، ذرت، سویا، روغن خام و دانه‌های روغنی همراه با بخشی از داروها و تجهیزات پزشکی ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت می‌کنند.

دولت رئيسی همچنین سیاست‌های مهمی چون حذف ارز دو نرخی و اختصاص سهمیه ۱۵ لیتری بنزین را در دستور کار خود دارد که این سیاست‌ها نیز با مخالفت‌هایی در مجلس مواجه شده است.

در همین راستا، مصطفی نخعی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی روز سه‌شنبه ۱۴ دی‌ به خبرگزاری ایسنا گفت با توجه به التهاباتی که در حوزه اقتصاد کشور وجود دارد، اکثریت اعضای کمیسیون زمان را برای اجرای طرح‌ دولت در زمینه بنزین مناسب نمی‌دانند. به خصوص این‌که بحث حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نیز در بودجه مطرح است.

طرح بازتوزیع بنزین که با نام طرح «بنزین برای همه» نیز مطرح شده است، در راستای حدف سهمیه بنزین خودروها و توزیع بنزین سهمیه‌ای در میان شهروندان است.

مصرف روزانه بنزین ایران هم اکنون ۸۵ میلیون لیتر است و دولت در نظر دارد ماهانه ۱۵ لیتر (روزانه نیم لیتر) به شهروندانی که طی یک سال گذشته در کشور بوده‌اند، بنزین سهمیه‌ای بدهد. به این ترتیب، عملا روزانه تنها حدود ۴۰ میلیون لیتر بنزین یارانه‌ای توزیع خواهد شد و بقیه ۴۵ میلیون لیتر بنزین مورد نیاز خودروها با قیمت آزاد فوب خلیج فارس (۱۷-۱۸ هزار تومان) فروخته خواهد شد.

XS
SM
MD
LG