لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۱

بنت: ایران مثل اختاپوس است، توافق با تهران برای اسرائیل تعهدآور نیست 


نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، روز دوشنبه ۲۰ دی به کمیته امور خارجه و دفاعی پارلمان کشورش گفت که اسرائیل خود را به هرگونه توافقی که قدرت‌های جهانی با ایران در مذاکرات در وین به دست آورند، محدود نخواهد کرد.

او افزود که «ایران سر اختاپوسی است که دائماً اسرائیل را از طریق نیروهای نیابتی خود تهدید می‌کند و ما به‌طور مداوم از موضع دفاعی به موضع حمله تغییر مکان داده‌ایم.»

به نوشته روزنامه جروزالم پست، آقای بنت در ادامه نیز با اشاره به مذاکرات احیای برجام در وین گفت که «اسرائیل بخشی از توافقنامه‌ها نیست و متعهد به آنها نیز نیست و اسرائیل آزادی عمل نامحدودی را برای خود حفظ خواهد کرد."

ایران و متحد اصلی اسرائیل یعنی آمریکا هم اکنون در وین به صورت غیرمستقیم با هم مذاکره می‌کنند تا راهی برای بازگشت به تعهدات‌شان در چارچوب برجام و رفع تحریم‌های ایران پیدا کنند. به‌رغم گذشت هشت دور از مذاکرات برجام، گزارش شده که پیشرفت‌ها محدود بوده است.

اخیراً ژنرال آهارون حلیوه، فرمانده جدید سازمان اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل، در آخرین نشست دولت نفتالی بنت گفت بر اساس جمع‌بندی این سازمان، بازگشت ایران و آمریکا به تعهدات هسته‌ای برجام «اطمینان بیشتری» در مورد رصد برنامه اتمی ایران ایجاد می‌کند.

این مقام نظامی که کشورش از سوی جمهوری اسلامی همواره با تهدید روبه‌رو است در ادامه نیز گفته است که «توافق هسته‌ای با ایران برای اسرائیل بهتر از شکست مذاکرات وین است».

بسیاری از فرماندهان پیشین نهادهای اطلاعاتی و امنیتی اسرائیل در دوره اخیر صریحاً علیه سیاست دولت بنت که مخالف برجام و بازگشت احتمالی آمریکا به این توافق است، موضع گرفته‌اند، اما ظاهراً این نخستین بار است که فرمانده کنونی سازمان اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل نیز فواید بازگشت آمریکا و ایران به برجام را بیشتر از نبود یا فروپاشی کامل این توافق می‌داند.

در همین حال با ادامه تهدیدهای جمهوری اسلامی علیه کشور اسرائیل، مقام‌های اسرائیلی بر آمادگی نظامی و ادامه کار بر روی «طرح جایگزین» در صورت شکست مذاکرات هسته‌ای با ایران تأکید داشته‌اند؛ «طرح جایگزینی» که بتواند با استفاده از نیروی نظامی خطر «تسلیحاتی هسته‌ای» ایران را از سر اسرائیل رفع کند.

جمهوری اسلامی نیز دو هفته پیش در واکنش به سخنان مقامات اسرائیلی در خصوص آمادگی نظامی کشورشان جهت عملیات احتمالی در قبال برنامه اتمی ایران، رزمایشی با شلیک ۱۶ موشک بالیستیک به سوی ماکت کوره اتمی اسرائیل برگزار کرد.

نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، روز دوشنبه ۲۰ دی در پایان سخنانش خطاب به کمیته امور خارجه و دفاعی پارلمان کشورش گفت که «وضعیت امنیتی اسرائیل خوب است و بهتر می‌شود. سیستم‌های اسرائیل رو به افت داشتند. ما سیستم را تثبیت کرده و برای این امر بودجه‌ای را هم تصویب کردیم».

پیش‌تر یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل، گفته بود که در صورتی مذاکرات هسته‌ای با ایران به بن‌بست برسد، غرب می‌بایست گزینه «تهدید نظامی معتبر» روی میز قرار دهد.

او تصریح کرد که اگر ایرانی‌ها فکر کنند که جهان به‌طور جدی قصد ندارد جلوی آنها را بگیرد، به سمت بمب خواهند رفت.

XS
SM
MD
LG