لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۹

ناتو با رد «مطالبات امنیتی» روسیه خواهان مذاکرات بیشتر شد


از چپ به راست: الکساندر فومین معاون وزیر دفاع روسیه، الکساندر گروشکو معاون وزیر امور خارجه روسیه و ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو در جریان اجلاس شورای ناتو-روسیه در بروکسل
از چپ به راست: الکساندر فومین معاون وزیر دفاع روسیه، الکساندر گروشکو معاون وزیر امور خارجه روسیه و ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو در جریان اجلاس شورای ناتو-روسیه در بروکسل

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز چهارشنبه ۲۲ دی گفت این سازمان با نمایندگان روسیه در مورد اوکراین مذاکرات «صریح و جدی» انجام داده است و ابراز امیدواری کرد که گفت‌وگوهای بیشتری بین دو طرف انجام شود.

آقای استولتنبرگ پس از پایان مذاکرات چهار ساعته‌ای که در بروکسل برگزار شد، تصریح کرد: «مذاکرات در مورد مسائل گوناگون بسیار مفید بوده و ناتو همه اقدامات لازم را برای دستیابی به یک توافق سیاسی با روسیه در زمینه امنیت اروپا انجام خواهد داد.»

دبیرکل ناتو افزود، «نگرانی‌های جدی» در مورد حضور حدود صد هزار نفر از نیروهای روسیه در منطقه هم‌مرز با اوکراین و ناحیه کریمه را با نمایندگان روسیه در میان گذاشته است.

او در نشست خبری روز چهارشنبه خود خاطر نشان کرد که در این زمینه بین ناتو و روسیه اختلاف‌های عمیقی وجود دارد و افزود: «اختلافات ما به سادگی حل نخواهد شد ولی برگزاری مذاکرات بین ناتو و روسیه در مورد موضوعات مهم یک نشانه مثبت است».

دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) بار دیگر تاکید کرد که اوکراین به عنوان یک کشور مستقل می‌تواند در مورد مسائل دفاعی خود تصمیم بگیرد و درهای ناتو به روی احتمال پذیرش اعضای جدید بازخواهد بود.

به گفته آقای استولتنبرگ، «هیچ‌کس دیگری نمی‌تواند در این زمینه دخالت کند و مسلما روسیه در این مورد حق وتو ندارد».

گفت‌وگوهای روز چهارشنبه در چارچوب شورای ناتو- روسیه انجام شد. این اولین بار طی دو سال گذشته است که نشست این شورا برگزار می‌شود.

الکساندر گروشکو، معاون وزیر خارجه روسیه، نیز در نشستی خبری این مذاکرات را «مقطعی سرنوشت‌ساز» در مناسبات روسیه و ناتو دانست.

به گزارش خبرگزاری اینترفکس، او در عین حال تاکید کرد اگر ابزار سیاسی کافی نباشد، مسکو از ابزار نظامی برای خنثی کردن تهدیدات علیه امنیت خود استفاده خواهد کرد.

همچنین روز دوشنبه معاونان وزارت خارجه آمریکا و روسیه بر سر همین مسائل در ژنو مذاکره کردند که بدون دستیابی به نتیجه مشخصی به پایان رسید.

وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا و رئیس هیات مذاکره‌کننده با روسیه نیز به عنوان نماینده آمریکا در مذاکرات شورای ناتو- روسیه در بروکسل حضور داشت.

در همین حال، دمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین، اعلام کرد که روسیه قصد ندارد اولتیماتوم بدهد ولی کماکان نگران گسترش مرزهای ناتو در اروپای شرقی است.

او در یک نشست خبری در مسکو با بیان این‌که «ناتو، ابزار توسعه اقتصادی نیست» افزود اما «ابزار رویارویی و تنش‌آفرین است».

شورای ناتو-روسیه حدود دو دهه قبل تشکیل شد ولی جلسات دائمی آن از سال ۲۰۱۴ و پس از الحاق کریمه به خاک روسیه تعلیق شد. از آن زمان به بعد این شورا به طور موردی تشکیل شده و آخرین مورد آن در ژوئیه ۲۰۱۹ بود.

نهادهای امنیتی آمریکا معتقدند که یکی از اهداف احتمالی حضور نیروهای روسیه در نزدیکی مرزهای اوکراین می‌تواند زمینه‌چینی برای حمله نظامی به این کشور باشد. برخی از صاحب‌نظران و مقامات غربی تاکید می‌کنند که روسیه با استفاده از این تهدید قصد دارد از غرب و ناتو امتیاز بگیرد.

هدف ناتو از مذاکره با روسیه جلوگیری از تشدید تنش‌های امنیتی در اوکراین و کل اروپاست. مقامات غربی به حل سریع اختلافات موجود امید ندارند ولی ینس استولتنبرگ چند روز پیش گفت توافق بر سر ادامه مذاکرات پس از جلسه روز چهارشنبه را می‌توان «دستاوردی مثبت» تلقی کرد.

وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا، نیز گفته است: «واشینگتن در تماس و همکاری نزدیک از متحدان اروپایی خود می‌خواهد که تنش را کاهش داده و با بحران امنیتی که توسط روسیه ایجاد شده است، مقابله کنند».

XS
SM
MD
LG