لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۴
تصویری از اعتراض‌های اخیر آتش‌نشان‌ها در ایران
تصویری از اعتراض‌های اخیر آتش‌نشان‌ها در ایران

مروری بر اخبار صنفی و حقوق بشری بهمن ماه ۱۴۰۰

آخرین اخبار و گزارش‌های حقوق بشری و صنفی در بهمن ماه ۱۴۰۰ را در اینجا دنبال کنید.

۱۴:۳۰ ۳۰.۱۱.۱۴۰۰

تجمع اعتراضی معلمان در ۱۰۰ شهر ایران؛ نیروهای امنیتی ۱۵ تن را بازداشت کردند

معلمان روز شنبه در بیش از ۱۰۰ شهر کوچک و بزرگ ایران در اعتراض به تحقق نیافتن مطالبات صنفی خود تجمع‌هایی برگزار کردند. در این ارتباط،‌نیروهای امنیتی و انتظامی، حدود ۱۵ معلم زن و مرد را در کرج و رادا مردانی، از فعالان صنفی معلمان،‌ را در شهر دلفان در استان لرستان بازداشت کردند.

تجمع‌ها از جمله در مریوان،‌اصفهان،‌ شیراز، ایلام، تهران، شیراز،‌ تبریز،‌ اراک،‌ کرج،‌ دلفان، اردبیل،‌ همدان، سنندج، لنگرود، مشهد، یزد، قم، کرمانشاه، بهشهر، زاهدان، بروجرد، اسلام‌آباد غرب،‌ ثلاث‌باباجانی، رشت، شیروان و بابلسر برگزار شدند.

معلمان در این تجمع‌ها خواستار اجرای طرح رتبه‌بندی و قانون همسان‌سازی حقوق، برخورداری دانش‌اموزان از آموزش رایگان و باکیفیت، پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان، آزادی معلمان و فعالان صنفی، تحقق مطالبات نیروهای خدماتی مدارس و رسمی شدن نیروهای استخدام موقت، نیروهای خدمات آموزشی، آموزشیاران نهضت و مربیان پیش دبستانی شدند.

این مطالبات پیشتر نیز مطرح شده‌اند ولی دولت‌ها و مجالس محتلف اقدامی عملی در تحقق آنها انجام نداده‌اند. در مورد رتبه‌بندی نیز بودجه در نظر گرفته شده از سوی دولت یا مجلس،‌ انتقاد معلمان را به همراه داشته است.

در این حال، به گزارش تشکل‌های صنفی معلمان، نیروهای امنیتی و انتظامی در کرج، به تجمع معلمان حمله و حدود ۱۵ تن از آنان را بازداشت کردند؛‌از جمله خانم‌ها شبنم بهارفر، آزاده مختاری و آجرلو و آقایان جمشیدی، سالمی و شهریاری.

همچنین رادا مردانی، معلم و فعال صنفی فرهنگیان، در مقابل اداره آموزش و پرورش شهرستان دلفان در استان لرستان بازداشت شد.

بر اساس گزارش‌ها،‌پیش از برگزاری تجمع‌‌های روز شنبه، صدها معلم و فعال صنفی معلمان در مناطق مختلف ایران از سوی نهادهای امنیتی تهدید شده بودند.

معلمان در هفت ماه گذشته ۸ تجمع سراسری و دو تحصن سراسری برگزار کرده‌اند.

۰۰:۵۱ ۳۰.۱۱.۱۴۰۰

بی‌خبری ۵۰ روزه از وضعیت اسفندیار امینی

اسفندیار امینی، دبیر اجرایی صنف کشاورزی اصفهان، پس از نزدیک به ۵۰ روز بازداشت، همچنان در زندان به سر می‌برد و اطلاعی در مورد وضعیتش در دست نیست.

آقای امینی روز ۹ دی‌ماه در پی تجمع‌ کشاورزان در بستر خشک زاینده‌رود در آبان و آذر ماه به دست ماموران اطلاعات سپاه‌پاسداران بازداشت شد.

۰۰:۴۹ ۳۰.۱۱.۱۴۰۰

یک سازمان حقوق‌بشری بازداشت شعبان محمدی را محکوم کرد

یک سازمان حقوق بشری ضمن محکوم کردن بازداشت شعبان محمدی، اعضای هیات مدیره انجمن صنفی فرهنگیان مریوان، و ابراز نگرانی از وضعیت جسمانی‌اش، خواستار آزادی بی‌قید و شرط وی شد.

"فرانت لاین دیفندرز" با اشاره به تلاش‌های آقای محمدی برای آموزش رایگان، رتبه‌بندی دستمزد معلمان و همسان‌سازی حقوق فرهنگیان بازنشسته، بازداشت او را در ارتباط با فعالیت‌های مسالمت‌آمیز در دفاع از حقوق معلمان، آزادی بیان و آزادی تشکل‌ها، محکوم کرد.

این نهاد حقوق بشری، با اشاره به وضعیت نامناسب جسمانی شعبان محمدی که از مشکلات گوارشی رنج می‌برد، نسبت به وضعیت سلامتی این فعال صنفی معلمان ابراز نگرانی کرد.

شعبان محمدی روز ۱۰ بهمن به دست ماموران امنیتی جمهوری اسلامی در شهر مریوان در استان کردستان بازداشت شد و به رغم پیگیری خانواده آقای محمدی و انجمن صنفی معلمان مریوان، تاکنون از دلایل بازداشت و اتهام‌ها علیه این معلم بازنشسته اطلاعی در دسترس نیست.

۱۳:۵۸ ۲۵.۱۱.۱۴۰۰

دومین روز اعتراض؛ کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران در مقابل استانداری خوزستان تجمع کردند

کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران در اهواز در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالبات‌شان برای دومین روز متوالی در مقابل استانداری خوزستان تجمع کردند.

همزمان با تجمع کارگران‌ گروه ملی فولاد، کارگران شهرداری اهواز هم در مقابل استانداری تجمع کرده بودند که کارگران شعار سر می‌دادند: "فولاد - شهرداری، اتحاد، اتحاد".

کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران روز یکشنبه در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالبات شان راهپیمایی و در مقابل ساختمان استانداری خوزستان در اهواز تجمع کرده بودند.

آنها پیشتر مطالبات خود را به مسئولین گروه ملی صنعتی فولاد و مقامات استان خوزستان اعلام کرده بودند، اما توجهی به این خواسته‌ها نشده است.

کارگران خواستار افزایش دستمزد و ارتقای سطح معیشت، افزایش تولید و رفع موانع تولید، تامین قطعات وتجهیزات برای تعمیرات و آمادگی خطوط تولیدی جهت تولید محصول شدند.

راه‌اندازی طرح های توسعه‌ای برای تولید محصولات جدید و تغییر ساختار معیوب و ناکارآمد مدیریتی موجود و پرداخت حق بدی آب وهوا از جمله دیگر مطالبات کارگران هستند.

۱۳:۵۴ ۲۵.۱۱.۱۴۰۰

اعتصاب ۵۰۰ کارگر پیمانی کارخانه موتوژن در تبریز

بیش از ۵۰۰ کارگر پیمانی کارخانه موتوژن در تبریز روز یکشنبه اعتصاب کردند.

این کارگران به اجرا نشدن قانون همسان‌سازی دستمزدها و خودداری کارفرما از امضای قرارداد مستقیم کار اعتراض داشتند.

آنها چند روز قبل هم برای چند روز اعتصاب و تجمع کرده بودند.

کارخانه موتوژن تبریز با حدود یک هزار کارگر، بزرگترین تولیدکننده الکتروموتور در ایران است.

۱۳:۵۰ ۲۵.۱۱.۱۴۰۰

تجمع جمعی از کارگران نورد لوله اهواز در مقابل استانداری خوزستان

جمعی از کارگران شرکت نورد لوله اهواز با تجمع در مقابل استانداری خوزستان خواستار بازگشت به کار شدند.

این کارگران که تعدادشان به بیش از ۳۵ تن بود، گفتند: ۵۰ کارگر که سابقه کارشان از ۴ سال تا ۱۵ سال بوده، حدود یک ماه پیش، از سوی کارفرما اخراج شدند. چند تن از آنها به کار بازگشتند ولی سایرین آستانه پایان سال و عید نوروز بلاتکلیف هستند.

این کارگران می‌افزایند: در طول یک ماه، بارها از طرف مدیران شرکت به آنها قول‌هایی داده شد که هیچ‌کدام عملی نشد.

آنها خواستار بازگشت به کار و تبدیل وضعیت قرارداد خود شدند.

۱۳:۴۲ ۲۵.۱۱.۱۴۰۰

ادامه فشارهای امنیتی و قضایی بر فعالان کارگری و صنفی

اتحادیه آزاد کارگران ایران از ادامه‌ فشارهای امنیتی و قضایی بر فعالان کارگری و صنفی در ایران خبر داد.

به گفته این تشکل، خبات دهدار، فعال کارگری، در سنندج به دست نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی انتقال داده شد. از دلایل و مکان بازداشت آقای دهدار اطلاعی در دست نیست.

همچنین اقبال شبانی، نماینده کارگران خباز سنندج، از سوی اداره اطلاعات این شهر احضار و بازجویی شد. او در عین حال، ‌تهدید به بازداشت شد.

به گزارش وب‌سایت کردپا، رامین کریمی، هاجر سعیدی، عیسی مرادی و فردین میرکی، از فعالان کارگری سنندج، به ستاد خبری اداره اطلاعات این شهر احضار و بازجویی شدند.

کردپا به نقل از یک منبع مطلع گفت: نیروهای امنیتی این چهار فعال کارگری را در رابطه با فعالیت‌هایشان مورد بازجویی قرار دادند و سعی داشتند که آنها را به عضویت در یکی از احزاب کُرد اپوزیسیون متهم کنند.

خانم سعیدی در سال گذشته از سوی دادگاه انقلاب اسلامی سنندج به اتهام عضویت در یکی از احزاب کُرد اپوزیسیون حکومت ایران، شرکت در تجمع‌های غیرقانونی و ارتباط با فعالان کارگری، به ۵ سال حبس تعلیقی به مدت چهار سال محکوم شده بود.

همچنین فردین میرکی، فعال کارگری و عضو سابق کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری، در سال ٩٣ به دست نیروهای امنیتی بازداشت و به اتهام عضویت در آن کمیته و نیز یکی از احزاب کُرد اپوزیسیون، از سوی دادگاه انقلاب اسلامی سنندج، به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

اتحادیه آزاد کارگران ایران در خبر دیگری اعلام کرد که نسرین جوادی، از اعضای این تشکل کارگری، با ابلاغیه اجرای احکام دادسرای ناحیه ۳۳ تهران برای اجرای حکم ۷ سال زندان احضار شده است.

بر اساس این گزارش، همزمان و برای اِعمال فشار بیشتر، ابلاغیه‌ای برای وثیقه‌گذار خانم جوادی صادر شده است که چنانچه این فعال کارگری ظرف مدت یک ماه برای اجرای حکم مراجعه نکند، وثیقه ضبط خواهد شد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران اشاره کرد که نسرین جوادی به دلیل کهولت سن، بیماری‌های متعدد و مصرف داروها، ناتوان از تحمل زندان است و درخواست عدم‌توانایی تحمل‌حبس و گواهی‌پزشکی به دادگاه ارائه شده است.

خانم جوادی، ۶۴ ساله، کارگر سابق شرکت تجهیزات پزشکی و بازنشسته تأمین اجتماعی، در تجمع روز جهانی کارگر سال ۹۸ در مقابل مجلس بازداشت و پس از ۲۹ روز به قید وثیقه آزاد شد.

او در دادگاه انقلاب اسلامی به اتهام اجتماع و تبانی جهت اقدام علیه امنیت کشور، اخلال در نظم و آسایش عمومی و ‌تبلیغ علیه نظام، در مجموع به ۷ سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد و این حکم در دادگاه تجدیدنظر و دیوان عالی کشور تأیید شده است.

همچنین به نوشته شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، عالیه اقدام‌دوست، فعال کارگری، به دست پلیس امنیت فومن در استان گیلان به اتهام تبلیغ علیه نظام در خانه‌اش بازداشت شد.

او که پیشتر ۹ سال در زندان به سر برده بود، در سن ۶۹ سالگی با حکم دادسرای فومن و به نیابت از دادسرای مقدس اوین بازداشت شد.

عسل محمدی، فعال کارگری، از سوی دادگاه انقلاب اسلامی تهران به یک سال و ۸ ماه حبس و دو سال محرومیت از عضویت در گروه‌های سیاسی و اجتماعی محکوم شد.

به نوشته اتحادیه آزاد کارگران ایران، در صورت تایید این حکم در مرحله تجدیدنظر، یک سال زندان برای خانم محمدی قابل اجرا خواهد بود.

۱۳:۴۰ ۲۵.۱۱.۱۴۰۰

سکوت برخی از وزارت‌خانه و سازمان‌‌های دولتی در مورد قانون حمایت از حقوق افراد داری معلولیت

خبرگزاری ایسنا نوشت حدود ۳ سال از تصویب قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت می‌گذرد ولی برخی وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌های دولتی هنوز گزارش عملکردشان را به کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان ارائه نکرده‌اند.

منصور الله‌وردی، مسئول دبیرخانه این کمیته، به ایسنا گفت که از جمله هنوز پاسخ وزارت خارجه، وزارت بهداشت، وزارت دفاع، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، بانک مرکزی، سازمان صدا و سیما، سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها داده نشده است.

در این حال، کمپین معلولان در بیانیه‌ای با اعلام اینکه بندهای متعددی از قانون حمایت از حقوق معلولان اجرایی نمی‌شود، افزود: دستگاه‌های دولتی و غیردولتی، معلولان را از حق اشتغال محروم می‌کنند و هزینه‌های پرستاری و توان‌افزایی به حدی بالا است که معلولان از عهده آنها برنمی‌آیند. ضمن آنکه عدم مناسب‌سازی محیط کار و رفت‌و‌آمد بر مشکلات افراد معلول افزوده و این رویکرد سیستماتیک تبعیض‌آمیز، آنها را از جامعه حذف کرده است.

این کمپین نوشت: اگر سازماندهی صنفی، شبکه‌سازی و تلاش و فعالیت جمعی را سرلوحه کار قرار دهیم و اگر در کنار یکدیگر و به صورت مداوم، با حداکثر مشارکت و حضور اعتراض‌ها انجام شود، دولت‌ها هم عقب‌نشینی خواهند کرد و تن به خواسته‌ها و مطالبات خواهند داد.

۲۳:۲۵ ۱۶.۱۱.۱۴۰۰

شورای عالی کار، سبد معیشت خانوارهای کارگری را ۹ میلیون تومان تعیین کرد

محمدرضا تاجیک، عضو کارگری شورای عالی کار، شنبه شب گفت که در جلسه شورای عالی کار، سبد معیشت خانوارهای کارگری، حدود ۹ میلیون تومان تعیین شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، او افزود: در سبد معیشت خانوارهای کارگری، رقم اقلام خوراکی، حدود ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، و رقم اقلام غیر خوراکی شامل هزینه‌های مسکن، درمان، آموزش، پوشاک، فرهنگی و تفریحی، نزدیک به ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان تعیین شد.

این در شرایطی است که فرامرز توفیقی، دیگر عضو کارگری شورای عالی کار، به فارس گفت که هنوز نرخ تورم نهایی برای تعیین حداقل دستمزد کارگران در سال آینده اعلام نشده است.

در حال حاضر، حداقل دستمزد ماهانه یک کارگر متاهل مشمول قانون کار، ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است که به گفته تشکل‌های کارگری، پاسخگوی هزینه‌ زندگی ماهانه خانواده‌‌های کارگری نیست.
بر اساس برخی گزارش‌ها، هزینه زندگی ماهانه در ایران بیش از ۱۱ میلیون تومان است.

۱۹:۱۴ ۱۶.۱۱.۱۴۰۰

نخستین جلسه دادگاه جمشید شارمهد روز یک‌شنبه برگزار می‌شود

رسانه‌های داخل ایران از برگزاری نخستین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهام‌های جمشید شارمهد، شهروند دوتابعیتی ایرانی-آلمانی، در روز یک‌شنبه خبر دادند.

جمشید شارمهد، سال گذشته در دوبی به دست ماموران جمهوری‌اسلامی ربوده و به تهران منتقل شد. رسانه‌های ایران خبر ربوده شدن او را روز ۱۱ مرداد سال ۹۹ تایید کردند.

مقام‌های جمهوری‌اسلامی، آقای شارمهد را به مشارکت در عملیات بمب‌گذاری در حسینیه‌ای در شیراز متهم کرده‌اند. اما خانواده او این اتهام را رد می‌کنند.

پس از حدود ۱۸ ماه از بازداشت این شهروند دوتابعیتی قرار است پرونده او در دو دادگاه جداگانه حقوقی و کیفری رسیدگی شود.

به گزارش پایگاه خبری هرانا، دادگاه حقوقی در یکی از شعب دادگاه انقلاب اسلامی با حضور خبرنگاران برگزار می‌شود و یک ماه بعد، بخش دیگر پرونده در دادگاه کیفری مورد بررسی قرار می‌گیرد.

چند روز پیش، رسانه‌های رسمی جمهوری‌اسلامی به نقل از یک مقام امنیتی، از بازداشت نفر دوم گروه «تندر» توسط وزارت اطلاعات خبر داده بودند. از این فرد با نام «ماسماتوس» یاد شده است.

نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی بارها شهروندان دوتابعیتی ایرانی و نیز شهروندان خارجی را به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» و «جاسوسی» بازداشت کرده‌ و در مواردی آن‌ها را در مذاکره با کشورهای غربی به عنوان اهرم فشار به‌کار گرفته‌اند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG