لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۶

بحران انرژی در ایران؛ دولت دوباره برق برخی شرکت‌های فولاد را قطع کرد


همزمان با اوج‌گیری کسری گاز خصوصا در مناطق شمالی ایران، سازمان برق منطقه‌ای تهران در نامه‌ای «فوری» به تعدادی از شرکت‌های فولاد اعلام کرده است که برق آن‌ها را از روز شنبه، دوم بهمن قطع می‌کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم در این نامه هیچ اشاره‌ای به زمان از سرگیری تحویل برق به واحدهای فولادی ذکر نشده است. محمد احرامیان، تولیدکننده فولاد، با اشاره به تعطیلی امروز برق تعدادی از واحدهای فولادی به این خبرگزاری گفته است دولت در این زمینه پاسخگو نیست و هیچ حمایتی از این صنعت نیز نمی‌کند.

در تابستان امسال، دولت ایران برای کاهش خاموشی‌ها، با تصویب شورای عالی امنیت ملی، اقدام به قطع برق برخی صنایع پر مصرف کردند که به گفته رسول خلیفه‌سلطانی، دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، موجب خسارت ۶ میلیارد دلاری به صنعت فولاد شد.

بهار و تابستان امسال، کشور با قطعی گسترده برق مواجه بود که با توجه به عدم تحقق برنامه‌های رشد تولید برق در سال‌های گذشته، انتظار آن می‌رفت؛ اما در زمستان، زمانی که مصرف برق کشور بسیار پایین‌تر از فصول گرم سال است، قطعی برق واحدهای تولیدی رویدادی کم سابقه است.

قطع برق دوباره صنایع فولاد در حالی رخ می‌دهد که آخرین آمارهای مجمع جهانی فولاد نشان می‌دهد تولید فولاد ایران در ۱۱ ماه ابتدایی پارسال نسبت به دور مشابه سال ۲۰۲۰ حدود ۳.۴ درصد افت کرده است.

علاوه بر این به نظر می‌رسد قطعی برق صنایع فولاد ناشی از توقف فعالیت برخی نیروگاه‌هایی باشد که به دلیل بحران کسری گاز، از سوخت مازوت استفاده می‌کنند.

محمدرضا جولایی، مدیر دیسپاچینگ شرکت ملی گاز ایران، روز شنبه اعلام کرد که مصرف گاز بخش خانگی و تجاری کشور به ۶۵۰ تا ۶۶۰ میلیون متر مکعب در روز رسیده که معادل ۸۰ درصد از گاز تولیدی کشور است و با توجه به استمرار هوای سرد، پیش بینی می‌کنیم در روز‌های آینده این رقم رکورد تاریخی ۷۰۰ میلیون متر مکعب در روز را بشکند.

بدین ترتیب ایران هم‌اکنون تنها ۱۵۰ میلیون متر مکعب گاز اضافی برای بخش‌های نیروگاهی و صنایع دارد، در حالی که نیاز این بخش‌ها به گاز حدود ۴۰۰ میلیون متر مکعب در روز است. از طرفی ایران متعهد به صادرات روزانه ۷۰ میلیون متر مکعب گاز به ترکیه و عراق است.

پیشتر جواد اوجی وزیر نفت ایران نیز پیش‌بینی کرده بود که در زمستان کشور با ۲۰۰ میلیون متر مکعب کسری روزانه گاز مواجه شود، اما وضعیت موجود نشان می‌دهد کسری گاز بیشتر از این مقدار است.

ایران دومین دارنده بزرگ ذخایر گازی جهان است، اما تولید گاز کشور در سال جاری افزایشی نداشته است.

روز گذشته دولت ترکیه نیز اعلام کرد ایران تحویل گاز به این کشور را متوقف کرده است. عراق نیز اخیرا اعلام کرد که دریافت گاز از ایران به شدت افت کرده و به ۸ میلیون متر مکعب در روز سقوط کرده است.

کسری گاز برای بخش نیروگاهی که روزانه نیاز به حداقل ۲۵۰ میلیون متر مکعب گاز دارد، باعث شده است که دولت بجای گاز، سوخت‌های بسیار آلاینده مانند مازوت و گازوئیل با ترکیب گوگرد بالا به این صنایع تحویل دهد؛ موضوعی که به آلودگی گسترده هوای کلان‌شهرها منجر شده است.

به نظر می‌رسد دولت مجبور شده است فعالیت برخی نیروگاه‌های برق را متوقف کند تا از آلودگی بیشتر هوا جلوگیری شود.

با استفاده از گزارش‌های تسنیم، صدا و سیما، مجمع جهانی فولاد، رادیو فردا. د.خ
XS
SM
MD
LG