لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۵

سعد حریری با انتقاد از نفوذ ایران در لبنان فعالیت‌های سیاسی‌اش را تعلیق کرد


سعد حریری، نخست‌وزیر سابق لبنان، با اشاره به اینکه با وجود مسائلی چون نفوذ ایران در لبنان «هیچ فرصت مثبتی» پیش روی این کشور نیست، اعلام کرد که فعالیت‌های سیاسی خود را تعلیق می‌کند و از «جنبش آینده» (المستقبل)، شامل ائتلافی از احزاب سنی به رهبری خود، خواست در انتخابات پارلمانی پیش رو، نامزدی معرفی نکنند.

او همچنین از «رویارویی داخلی و فرقه‌گرایی، هرج و مرج در عرصه بین‌المللی و فروپاشی دولت» به عنوان دیگر دلایل تصمیم خود نام برده است و گفته است هدفش از کناره‌گیری از سیاست، جلوگیری از وقوع یک جنگ داخلی در کشور است.

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که بایکوت انتخاباتی آقای حریری ممکن است منجر به تعویق و تاخیر در زمان انتخابات پارلمانی شود.

در انتخابات سال ۲۰۱۸ پارلمان لبنان، گروه شبه‌نظامی حزب‌الله که تحت حمایت مستقیم جمهوری اسلامی است، با ایجاد ائتلاف با احزاب نزدیک به این گروه، اکثریت را در مجلس به دست آورد و قرار است انتخابات آتی پارلمانی در ماه مه سال جاری برگزار شود.

ولید جنبلاط، یکی از سیاستمداران دروزی لبنان و رهبر حزب «ترقی‌خواه»، در گفتگو با رویترز، اظهارات آقای حریری را «بسیار غم‌انگیز» خواند و گفت بدین ترتیب ما یک رکن اصلی «استقلال و اعتدال» در کشور را از دست می‌دهیم و دست ایران و حزب‌الله بازتر خواهد شد.

سعد حریری در سال‌های گذشته اختلافات چشمگیری با سیاستمداران نزدیک به حزب‌الله از جمله میشل عون، رئیس‌جمهوری این کشور داشته است.

روز ۲۱ دی‌ماه امسال، فارس سعید، نماینده پیشین پارلمان، دلیل اصلی وضعیت بحرانی امروز لبنان را «اشغال» این کشور از سوی جمهوری اسلامی معرفی کرد.

او که هماهنگ‌کننده نیروهای جنبش مردمی ۱۴ مارس است، به روزنامه الشرق الاوسط گفت بیش از ۲۰۰ شخصیت لبنانی، «شورای ملی پایان دادن به اشغالگری ایران در لبنان» را راه‌اندازی کرده‌اند تا راه‌حلی برای بحران «ناشی از اشغال لبنان توسط ایران» بیابند.

ائتلاف ۱۴ مارس را سعد حریری، فرزند رفیق حریری، نخست وزیر پیشین این کشور، یک ماه پس از ترور پدرش و در مخالفت با حضور نظامی سوریه در لبنان تشکیل داد.

آقای حریری خبر تعلیق فعالیت‌های سیاسی خود را با انتشار ویدیوهای سخنرانی‌اش در اکانت توئیتر خود، در حالی که عکس پدرش، رفیق حریری، پشت سرش بود، اعلام کرد.

رفیق حریری، نخست‌وزیر اسبق لبنان، سال ۲۰۰۵ ترور شد و دادگاه بین‌المللی ویژه لبنان در لاهه هلند آذرماه سال گذشته سلیم جمیل عیاش، عضو گروه حزب‌الله، را به جرم ترور و ارتکاب عمل تروریستی از طریق بمب‌گذاریِ منجر به قتل رفیق‌ حریری، به پنج بار حبس ابد و مصادره اموال محکوم کرد.

لبنان طی سال‌های گذشته با بحران اقتصادی شدید مواجه شده است و گسترش دامنه نفوذ شبه‌نظامیان حزب‌الله در عرصه سیاست و اقتصاد کشور نیز به عمق بحران افزوده است.

عربستان و بسیاری از کشورهای سنی عرب، همچنین کشورهای غربی و نهادهای بین‌المللی به خاطر نفوذ حزب‌الله، حمایت مالی خود از لبنان را کاسته‌اند.

با استفاده از اکانت توئیتر حریری، رویترز، سایت رادیو فردا. د.خ
XS
SM
MD
LG