لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۳

نماینده روسیه در مذاکرات وین از آغاز «تمرین» برای تهیه پیش‌نویس احیای برجام خبر داد


نشست طرف‌های برجام بدون حضور آمریکا برای آنچه که نماینده روسیه «تمرین دسته‌جمعی» تهیه پیش‌نویس برجام خوانده است.
نشست طرف‌های برجام بدون حضور آمریکا برای آنچه که نماینده روسیه «تمرین دسته‌جمعی» تهیه پیش‌نویس برجام خوانده است.

نماینده روسیه در مذاکرات هسته‌ای وین از آغاز «تمرین دسته‌جمعی» برای تهیه پیش‌نویس احیای برجام خبر داد.

میخائیل اولیانوف روز چهارشنبه ششم بهمن‌ با انتشار عکسی از نشست نمایندگان کشورهای عضو برجام از «تمرین دسته‌جمعی تهیه پیش‌نویس برجام توسط اعضای این پیمان» خبر داد و گفت نماینده آمریکا به دلیل این‌که واشینگتن هنوز عضویت خود را در برجام احیا نکرده است، در میز مذاکره حضور ندارد.

آمریکا اردیبهشت ۹۷ از برجام خارج شد اما دولت جو بایدن از ابتدای سال گذشته میلادی اعلام کرد که در صورت بازگشت ایران به تعهدات هسته‌ایش، آماده لغو تحریم‌ها و بازگشت به برجام است.

آقای اولیانوف روز سه‌شنبه نیز با انتشار توئیتی از نشست اعضای برجام، منهای ایران، با نماینده آمریکا در وین خبر داده و گفته بود که مانند همیشه روسیه «خیلی خوشبین» و کشورهای غربی «خیلی شکاک» هستند: «اختلاف ابدی: نیمه لیوان پر است یا خالی؟»

خبرگزاری ریانوستی روسیه روز چهارشنبه از قول نماینده این کشور در کمیسیون مشترک برجام گزارش داد که «احیای برجام می‌تواند تا فوریه (ماه آینده) حاصل شود».

هنوز هیچ‌یک از کشورهای عضو برجام و آمریکا درباره تهیه پیش‌نویس احیای برجام اظهارنظر نکرده‌اند، اما لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا روز سه‌شنبه هشدار داده بود که مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ بین قدرت‌های غربی و ایران به «بن‌بست» خطرناکی نزدیک می‌شود.

هم‌زمان وال‌استریت جورنال از قول منابع آگاه گزارش داده که سه دیپلمات آمریکایی عضو تیم مذاکرات هسته‌ای در اعتراض به «مماشات رابرت مالی، نماینده آمریکا در مذاکرات هسته‌ای» این تیم را ترک کرده‌اند.

طی روزهای گذشته برخی مقامات ایران همچنین از احتمال مذاکرات مستقیم با آمریکا خبر داده و آقای اولیانوف نیز گفته است «در مرحله نهایی»، مذاکرات مستقیم تهران و واشینگتن می‌تواند سودمند باشد.

قبلا آمریکا و کشورهای اروپایی برجام هشدار داده بودند که زمان گریز هسته‌ای ایران – تولید مواد اولیه لازم برای تولید بمب هسته‌ای- به چند هفته کاهش یافته و بیشتر از این، نمی‌توانند منتظر ایران برای بازگشت به برجام باشند.

در این میان، محمود عباس‌زاده مشکینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس روز چهارشنبه اعلام کرد حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه امروز برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان و ارائه گزارشی از روند مذاکرات با کشورهای ۱+۴ در نشست کمیسیون حاضر شد.

او بدون اشاره به جزئیات گفت تا امروز مذاکره مستقیم با آمریکایی‌ها نداشته‌ایم و مذاکرات با اعضای گروه ۱+۴ به خوبی پیش رفته است.

عباس‌زاده مشکینی در ادامه از قول امیرعبداللهیان گفته است «دریافت تضمین‌های عینی و جامع برای ما مهم است و در این میان بر راستی‌آزمایی تاکید داریم، تاکنون پیشرفت‌هایی صورت گرفته اما همچنان مسائلی باقی مانده است».

او گفته که ایران خواهان «توافق پایدار» است و اگر دائمی باشد که چه بهتر؛ با این حال باید توافق برد‌-برد باشد.

با استفاده از توئیت‌های اولیانوف، گزارش خبرگزاری ریانوستی، ایرنا، رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG