لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۹

اسرائيل از تشدید حملات در سوریه خبر داد؛ بنت: نمی‌گذارم ایران در مرز ما باشد


نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، با تاکید بر اینکه اسرائيل حملات و فعالیت‌هایش در سوریه را تشدید کرده است، گفت: «اجازه نخواهم داد ایران در سوریه و سایر مرزهای اسرائیل حضور داشته باشند».

او در مصاحبه‌ای که روز جمعه ۸ بهمن در روزنامه «جروزالم پست» منتشر شده است، بار دیگر ایران را به اختاپوس تشبیه کرد و گفت شاخک‌های این اختاپوس مثل حزب الله لبنان، پیکارجویان مستقر در مرزهای سوریه و اسرائیل، گروه جهاد اسلامی و حماس، اسرائیل را محاصره کرده‌اند و هدف اسرائيل «ضربه زدن به نیروهای ایران در تمامی ابعاد است».

ارتش اسرائیل از سال ۹۵ به بعد به‌طور متناوب مناطق مختلف سوریه را هدف صدها حملات هوایی قرار داده است. آخرین حمله اسرائيل به ۷ دی‌ماه امسال باز می‌گردد که بندر لاذقیه هدف حمله موشکی قرار گرفت.

نخست‌وزیر اسرائيل همچنین با اشاره به احتمال توافق در مذاکرات وین و احیای برجام، تاکید کرد که اسرائيل به این توافق تعهدی ندارد و راهبرد مقابله با اقدامات تهاجمی ایران را ادامه خواهد داد.

مقام‌های دولت اسرائيل که با بازگشت دولت بایدن به برجام مخالف هستند، پیش از این بارها گفته‌اند توافق خوب، توافقی است که توانمندی هسته‌ای ایران را سلب کند.

آنها همچنین در هفته‌های اخیر بارها به قدرت‌های جهانی در مورد طولانی شدن روند مذاکرات، احیای برجام يا امضای توافق دیگری که نتواند پیشرفت فعالیت‌های هسته ای ایران را متوقف کند، هشدار داده‌اند.

مقام‌های اسرائيلی می‌گویند هدف ایران از طولانی‌کردن مذاکرات هسته‌ای، پیشرفت بیشتر در برنامه هسته‌‌ای خویش و کاهش فاصله با رسیدن توانایی تولید سلاح هسته‌ای است.

در همین راستا، اوایل دی‌ماه، یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل، با اشاره به اینکه اسرائيل بخش‌هایی از اطلاعات مستند در مورد برنامه های هسته‌ای ایران را به متحدان خود ارائه کرده است، گفت: «این اسناد موضع گیری و یا تحلیل ما نیست، بلکه اطلاعات مشخصی است که ثابت می‌کند ایران به شکل سیستماتیک جامعه جهانی را فریب می‌دهد».

نفتالی بنت همچنین با انتقاد از کاهش تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفت دولت اسرائیل باور دارد ««توافقی که ده‌ها میلیارد دلار به خزانه رژیم ضعیف و پوسیده ایران سرازیر کند، اشتباه است و این پول برای حمله و عملیات تروریستی علیه ارتش اسرائیل و نیروهای آمریکایی مستقر درمنطقه هزینه خواهد شد».

نخست وزیر اسرائیل همچنین با اشاره به برخی رویدادهای داخلی ایران گفت حکومت ایران بسیار ضعیف شده، «بخش های وسیعی از کشور دچار کم آبی است و تظاهرات گسترده ای علیه حکومت اتفاق می افتد و در چنین شرایطی «حکومت ایران با یک دست بسیار ضعیف پوکر بازی میکند ولی بلوف می‌زند.»

او همچنین جمهوری اسلامی را «حکومت تروریستی» خواند و گفت این حکومت را باید بین یک دو راهی قرار داد که «بين ادامه فعالیت‌های هسته ای و بقای رژیم يکی را انتخاب کنند» و با توجه به این استراتژی، «حکومت ملاها نباید پولی که به حفظ موجودیت آن کمک می کند به دست بیاورد».

او افزود:«به یک حکومت تروریستی نباید پول داد، بلکه باید آنها را تضعیف کرد و بر سر دو راهی قرار داد که بين ادامه فعالیت‌های هسته‌ای و بقای رژیم يکی را انتخاب کنند.»

دولت اسرائيل در ماه‌های اخیر بارها هشدار داده است که اجازه نمی‌دهد ایران به مرز تولید سلاح هسته ای برسد و در صورت لزوم در این زمینه به تنهایی اقدام خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG