لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۸

آیت‌الله صافی گلپایگانی، نخستین دبیر شورای نگهبان، درگذشت


آیت‌الله صافی گلپایگانی در آستانه ۱۰۳ سالگی قرار داشت
آیت‌الله صافی گلپایگانی در آستانه ۱۰۳ سالگی قرار داشت

خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، شامگاه دوشنبه ۱۲ بهمن به نقل از منابع مطلع از درگذشت آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی، نخستین دبیر شورای نگهبان و از مراجع تقلید شیعیان، خبر داد.

این گزارش علت مرگ آیت‌الله صافی گلپایگانی را ایست قلبی عنوان کرده و می‌گوید که این اتفاق پس از یک دوره بیماری رخ داد.

آخرین اظهار نظرات آقای صافی گلپایگانی درباره شرایط ایران و سیاست خارجی جمهوری اسلامی جنجال‌برانگیز شده بود.

این مرجع تقلید اوایل آبان امسال در دیدار با محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، از گرانی کالاها در کشور انتقاد کرده و گفته بود که «یکی از راه‌های اصلاح امور» ارتباط ایران با تمام کشورهای دنیاست و «اینکه با بسیاری از کشورها قهر باشیم صحیح نیست و به ضرر مردم عزیزمان است».

این سخنان واکنش برخی رسانه‌های جریان اصول‌گرا را به دنبال داشت و از جمله وبسایت رجانیوز گفته‌های او را «تقلید سیاسی از نیروهای سکولار» و «مذموم و سراپا غلط» توصیف کرد.

آیت‌الله صافی گلپایگانی اما از سوی دیگر بارها از سیاست‌های محدودکننده زنان، نظیر ممانعت از حضور آنان در ورزشگاه‌ها و حتی عدم اعزام ورزشکاران زن ایرانی به رویدادهای ورزشی در خارج از کشور دفاع کرده است.

او از جمله چند سال قبل اعزام ورزشکاران زن ایران به مسابقات آسیایی گوانگ‌ژو را «مایه شرمساری» خوانده بود و همچنین همواره بر تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها تاکید داشته است.

آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی به عنوان نخستین دبیر شورای نگهبان از آذر ۱۳۵۹ تا تیر ۱۳۶۷ این سمت را در اختیار داشت. وی در مجلس خبرگانی هم که قانون اساسی جمهوری اسلامی را تدوین کرد حضور داشت.

لطف‌الله صافی گلپایگانی متولد ۳۰ بهمن ۱۲۹۷ بود و در آستانه ۱۰۳ سالگی قرار داشت.

با استفاده از گزارش‌‌‌های خبرگزاری ایرنا و رادیو فردا؛ س.ن
XS
SM
MD
LG