لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۸

انتقاد یک مرجع تقلید شیعه از حضور اخیر زنان در ورزشگاه آزادی


آیت‌الله صافی گلپایگانی یکی از چند مرجع تقلید مورد تایید حکومت جمهوری اسلامی است.
آیت‌الله صافی گلپایگانی یکی از چند مرجع تقلید مورد تایید حکومت جمهوری اسلامی است.

لطف‌الله صافی گلپایگانی، مرجع تقلید ۹۹ ساله ساکن قم، با انتقاد از حضور اخیر زنان در ورزشگاه برای تماشای مسابقات فوتبال گفت این «افتخار نیست».

همزمان دیده‌بان حقوق بشر از مقام‌های جمهوری اسلامی و مسئولان فیفا خواسته است روند ورود زنان به ورزشگاه‌های ایران ادامه یابد و به این ممنوعیت «تبعیض‌آمیز» و «سطحی» به طور همیشگی پایان داده شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، آیت‌الله صافی گلپایگانی روز پنج‌شنبه هفتم تیر در دیدار با مدیر مدرسه زنان طلبه در قم، موسوم به «جامعه الزهرا» گفت: «افتخار نیست که زنان هم برای تماشای فوتبال به ورزشگاه بیایند؛ حدود زن و مرد باید حفظ شود».

این روحانی محافظه‌کار که یکی از چند مرجع تقلید مورد تایید حکومت جمهوری اسلامی است، پیش از این نیز بارها بر تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها «با هر مخارجی که لازم باشد» تأکید کرده و هفت سال پیش هم اعزام ورزشکاران زن ایران به مسابقات آسیایی گوانگ‌ژو را «مایه شرمساری» خوانده بود.

ورود زنان به ورزشگاه‌ها برای تماشای مسابقات فوتبال و والیبال در طول سال‌های اخیر ممنوع بود اما طی یک هفته گذشته، پس از کشمکش‌های فراوان، زنان دو بار اجازه یافتند که پخش زنده مسابقات تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی را در «ورزشگاه آزادی» تماشا کنند.

با این حال این موضوع انتقاد شماری از روحانیان را در پی داشت و دادستان کل کشور آن را «مایه شرم» خواند.

محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور، یکشنبه گذشته ادعا کرد فیلم‌هایی از حضور زنان در ورزشگاه آزادی را دیده است که «بدون روسری و درحال رقاصی و آوازه‌خوانی هستند» و اتفاقاتی در ورزشگاه رخ داد که او « شرم» دارد آنها را بیان کند.

گفته‌های محمدجعفر منتظری با پاسخ ملایم چند تن از مسئولان دولت حسن روحانی روبه‌رو شد و در تازه‌ترین مورد معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده، روز پنج‌شنبه به خبرگزاری ایسنا گفت که حضور زنان در استادیوم آزادی «کاملا بر اساس موازین شرعی» بوده است.

طیبه سیاوشی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، نیز در توئیتی گفته بود که نمایندگان حاضر در ورزشگاه صحنه‌های مورد اشاره دادستان کل را ندیده‌اند.

از سوی دیگر دیده‌بان حقوق بشر نیز خواستار لغو کامل ممنوعیت حضور زنان در ورزشگاه‌های ایران شد.

در بیانیه این نهاد حقوق بشری که روز پنج‌شنبه هفتم تیر منتشر شد، با اشاره به دو حضور اخیر زنان در ورزشگاه آزادی آمده است: «این تجربه نشان می‌دهد توجیهات برای دور نگاه داشتن زنان از تمامی ورزشگاه‌ها تا چه اندازه سطحی بوده است».

سارا لی ویتسون، مدیر بخش خاورمیانه در دیده‌بان حقوق بشر، از مقام‌های جمهوری اسلامی و همچنین فدراسیون جهانی فوتبال، فیفا، خواسته است که تضمین کنند زنان می‌توانند از این پس به طور آزادانه به تماشای تمامی مسابقات ورزشی در ایران بروند.

بر اساس تاریخچه‌ای که در بیانیه دیده‌بان حقوق بشر درباره ممنوعیت حضور زنان در ورزشگاه‌های ایران منتشر شده، تماشای مسابقات فوتبال مردان از سال ۱۳۶۰ برای زنان ممنوع شد و این ممنوعیت حدود شش سال پیش به مسابقات والیبال هم کشیده شد.

با این حال پس از هشدار شماری از فدراسیون‌های آسیایی و جهانی، از جمله فدراسیون والیبال، در جریان برخی از مسابقات والیبال در ایران شمار محدودی از زنان به صورت گزینش‌شده در ورزشگاه حاضر شدند.

در سال‌های اخیر شماری از کنشگران حقوق زنان و فعالان اجتماعی و دیگر چهره‌ها برای رفع ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه‌ها تلاش کرده و از جمله با ارسال نامه‌ای به فیفا، خواستند که جمهوری اسلامی را وادار کند به ممنوعیت حضور زنان در استادیوم‌ها پایان دهد.

محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری پیشین ایران، در سال ۸۵ دستور ورود زنان به ورزشگاه‌ها را صادر کرد اما پس از مخالفت مراجع تقلید این دستور اجرا نشد.

مقام‌های دولت حسن روحانی نیز وعده داده‌اند که مشکل ورود زنان به ورزشگاه‌ها برای تماشای مسابقات را حل می‌کنند اما تاکنون این وعده اجرا نشده است.

با استفاده از تسنیم، فارس، دیده‌بان حقوق بشر و رادیو فردا / ج./ ک.ر
XS
SM
MD
LG