لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۴۱

درخواست زنان سرشناس ایران از فیفا برای رفع ممنوعیت ورود به استادیوم‌ها


در ادامه تلاش فعالان حقوق زنان برای رفع ممنوعیت ورود زنان ایرانی به استادیوم‌های ورزشی، ۱۸ زن سرشناس ایرانی روز جمعه، اول تیرماه، نامه‌ای با همین هدف به فدراسیون جهانی فوتبال،‌ فیفا، نوشتند.

نویسندگان نامه که متن کامل آن را وب‌سایت «کمپین حقوق بشر ایران» منتشر کرده است از فیفا خواسته‌اند که «از جمهوری اسلامی بخواهد که به صورت کامل به ممنوعیت حضور زنان در استادیوم پایان دهد».

در این نامه همچنین عدم ورود زنان به استادیوم‌ها در ایران «نقض یکی از اصول بنیادین» فدراسیون بین‌المللی فوتبال یعنی تاکید بر عدم تبعیض و مبارزه با آن توصیف شده است.

این نامه که به امضای زنانی سرشناس در عرصه‌های مختلف از سینما و ادبیات تا سیاست و حقوق رسیده است به فیفا یادآوری می‌کند: «ماده چهارم اساسنامه‌ فیفا می‌‌گوید که تبعیض از هر نوعی به شدت ممنوع است و به وسیله خروج و تعلیق قابل مجازات است.»

از جمله این امضاکنندگان می‌توان به شهره آغداشلو، هنرپیشه، شیرین عبادی، برنده نوبل صلح، گوگوش، خواننده، مهرانگیز کار، وکیل، شیرین نشاط، هنرمند، و شاپی خرسندی، کمدین، اشاره کرد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:01:23 0:00
لینک مستقیم


در ایران از زمان انقلاب ۵۷ ورود زنان به ورزشگاه‌ها برای تماشای مسابقه ممنوع شده است و سازمان فیفا همواره در تلاش برای رفع این محدودیت با مقام‌های جمهوری اسلامی در تماس بوده ‌است.

ممنوعیت حضور زنان در ورزشگاه‌ها حتی باعث شده که شماری از فدراسیون‌های آسیایی و جهانی از جمله والیبال، به ایران هشدار بدهند که در صورت حذف زنان از ورزشگاه‌ها، ایران با محرومیت مواجه می‌شود.

در مقابل زنان ایرانی، به‌ویژه فعالان حقوق زنان، در سال‌های گذشته همواره تلاش کرده‌اند محدودیت‌های موجود را رفع کرده و راه زنان به استادیوم‌ها را هموار کنند.

این تلاش‌ها با آغاز جام جهانی روسیه ۲۰۱۸ بار دیگر شدت گرفت و در این میان پیروزی‌هایی هم نصیب زنان فعال در این عرصه شد.

از یک سو هفته گذشته در پی افتتاح جام جهانی ۲۰۱۸ در روسیه، سازمان فیفا اعلام کرد که پلاکاردهایی که در بازی ایران و مراکش به دست تماشاگران با هدف حمایت از حقوق زنان ایرانی نصب شد، پیش از آغاز جام جهانی از فیفا مجوز دریافت کرده‌ است.

فیفا چنین استدلال کرد که از آنجا که این نوشته‌ها سیاسی نیستند و هدف از آنها «ابراز یک خواست اجتماعی است» ممنوعیتی برای آنها وجود ندارد.

از سوی دیگر روز چهارشنبه هفته گذشته همزمان با بازی تیم ملی ایران با اسپانیا، پس از کشمکش فراوان سرانجام درهای ورزشگاه آزادی تهران بعد از ۴۰ سال به روی خانواده‌های ایرانی گشوده شد.

حال در ادامه این تلاش‌ها زنان سرشناس ایرانی در نامه رسمی خود خواهان برخورد جدی فیفا شده و از این سازمان خواسته‌اند که «بر اصول خود بایستد».

آنها می‌گویند: «سیاست‌های فیفا و اظهارات نظر‌ها و بیانیه‌های پیشین آن، با توجه به این که ایران بدون این که با هیچ تبعاتی مواجه شود، از پایان دادن به ممنوعیت زنان در ورود به ورزشگاه‌ها خودداری کرده است، توخالی به نظر می‌رسد. »

نویسندگان نامه در ادامه بر «ذهنیتی» تاکید می‌کنند که حقوق زنان در ایران را پایمال می‌کند: «ذهنیتی که زنان را از حضور در ورزشگاه‌ها منع می‌کند، همان ذهنیتی است که زنان را از سفر کردن به تنهایی منع می‌کند و همان ذهنیتی است که از برخورداری حقوق برابر آنها در دادگاه ممانعت به عمل می‌آورد.»

نازنین بنیادی، شهرنوش پارسی‌پور، هما سرشار، و شیلا وند از جمله دیگر امضاکنندگان این نامه‌اند.

منبع: وب سایت کمپین حقوق بشر ایران، رادیوفردا/ ف. دو.

XS
SM
MD
LG