لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۴

فیس‌بوک و توییتر «گروه جعلی مرتبط به ایران» با مخاطب یهودیان متعصب را بستند


فیس‌بوک و توییتر روز چهارشنبه، ۱۳ بهمن، اعلام کردند که حساب‌ کاربری یک گروه جعلی منتسب به ایران را که با هدف عمیق‌تر کردن نارضایتی در میان یهودیان متعصب و دامن زدن به آشوب اجتماعی در جامعه اسرائیل فعالیت می‌کرد «برای همیشه مسدود کردند».

بر اساس تحقیقاتی که یک نهاد اسرائیلی ناظر بر نشر اطلاعات جعلی در شبکه‌های اجتماعی در اختیار سرویس جهانی بی‌بی‌سی قرار داده، گروهی از هکرها که ظاهرا منشاء ایرانی دارند و نظر به سابقه، احتمالا عوامل وابسته به نهادهای اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران هستند، در یک دوره نسبتا طولانی، با هدف تحریک یهودیان ارتدوکس و حامیان گروه‌های راست افراطی در جامعه اسرائیل، مطالب جعلی و گمراه‌کننده منتشر کرده‌اند.

نهاد اسرائیلی با عنوان «فِیک ریپورتر» که انتشار اطلاعات جعلی را رصد می‌کند، به بی‌بی‌سی جهانی گفته است که منشاء ایرانی گروه هکری را کشف کرده که هدف آن، تلاش برای ایجاد جنگ مذهبی از راه هراس‌افکنی و گسترش نفرت دینی و اجتماعی و هرج و مرج در اسرائیل بود.

بررسی‌های شرکت فیس‌بوک نیز نشان می‌دهد که این گروه هکری بخشی از «عملیات نفوذ ایران» در مقیاس کوچک به روی جامعه اسرائیل، از طریق اثرگذاری بر محتوای مطالب منتشره در شبکه‌های اجتماعی بوده است.

گروه یادشده با عنوان جعلی «آدوک» (به معنی به‌شدت مذهبی) کارزاری را با عنوان دروغین «اتحاد مجازی برای جامعه مذهبی» ایجاد کرده و مقاله‌ها و پست‌هایی در حمایت از سیاستمداران راستگرای افراطی اسرائیلی را بازنشر می‌کرد، اعتراضات را تشویق می‌کرد و احساسات ضد دولت و ضد عربی را عمیق‌تر می‌کرد.

این گروه از جمله مطالب متعددی در حمایت از ایتامار بن‎‌گویر، نماینده راست‌گرای مجلس اسرائیل، منتشر کرده است. هنگامی که ماه گذشته میان ایتامار بن‌گویر با یک نگهبان عرب در یک پارکینگ اختلافی عادی بروز کرد و بن‌گویر به سوی نگهبان با ادعای «در خطربودن جانش» اسلحه کشید، گروه «آدوک» در فیس‌بوک نوشت که ای کاش گلوله را به مغز نگهبان شلیک کرده بود.

حمایت این گروه هکری از ایتامار بن‌گویر بسیار برجسته بود زیرا این نماینده مجلس اسرائیل طرفدار اخراج اعراب و فلسطینیان بوده است. در پست‌های گروه «آدوک» از «قتل هدفمند» تظاهرکنندگان عرب اسرائیل در رویدادهای بهار امسال در اسرائیل، حمایت شده بود.

گروه هکری همچنین تصاویری ساخته شده از نخست ‌وزیر اسرائیل را دست در دست رئیس‌جمهوری ترکیه و رهبر کره شمالی منتشر کرد و زیر آن نوشت که اسرائیل هم در مسیر دیکتاتوری مشابه گام برمی‌دارد.

در بسیاری از پست‌های فیس‌بوکی این گروه، ائتلاف میان نفتالی بنت، نخست‌وزیر کنونی با منصور عباس، رهبر یک حزب اسلامگرا از اعراب بادیه‌نشین تابع اسرائیل، به عنوان خطری برای اسرائیل معرفی و ادعا شده بود که آقای بنت «کاملا از سوی منصور عباس کنترل می‌شود».

بر اساس تحقیقات بی‌بی‌سی جهانی، این تحرکات منتسب به ایران از زمان درگیری‌های شدید و بی‌سابقه بهار امسال در میان یهودیان و اعراب اسرائیل تشدید شد تا هر چه بیشتر، جامعه چند دسته و متشتت در اسرائیل، عاصی شود.

تلاش برای بی‌اعتماد کردن مذهبیون در اسرائیل نسبت به پلیس و مقامات و دولت کشورشان، تحریک به تظاهرات و اقدامات اعتراضی علیه فلسطینیان با هدف گسترش آشوب در اسرائیل، از جمله اهداف هکرها بوده است.

گروه یادشده برای عادی نشان دادن خود اقداماتی نیز مانند تبلیغ یک نانوایی ویژه پخت نان برای یهودیان ارتدوکس را فراموش نکرد و حتی از عکس‌های به سرقت رفته یک جوان یهودی مذهبی که چهار سال پیش در قزاقستان بر اثر بیماری قلبی درگذشته استفاده کرده است.

به گفته مقامات اسرائیلی، این گروه با چم و خم صحنه سیاسی اسرائیلی و زبانی که کاربران در این کشور در شبکه‌های اجتماعی به کار می‌برند، کاملا آشنایی داشته است.

شرکت مادر فیس‌بوک، مِتا، اعلام کرد که هوشیاری این کمپانی در مورد اقدامات مشابه افزایش خواهد یافت تا مانع از آن شود که ایران یا عوامل وابسته به آن، به بازسازی مخاطبان خود در این پلتفرم شبکه‌های اجتماعی اقدام کند.

سخنگوی توییتر نیز اعلام کرد که حساب‌های گروه یادشده به دلیل نقض رویه این کمپانی و تلاش برای تبدیل کردن فضای توییتر به «هرز‌نامه» برای همیشه تعلیق شد.

با این حال، گروه منتسب به ایران کماکان در شبکه تلگرام فعال است. کمپانی تلگرام به درخواست بی‌بی‌سی جهانی برای اظهار نظر در باره این تحقیق پاسخ نداده است.

سفارت جمهوری اسلامی ایران در بریتانیا نیز به گزارش بی‌بی‌سی جهانی واکنش نشان نداد.

XS
SM
MD
LG