لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۲

استاندار تهران می‌گوید «تهران امن‌ترین پایتخت دنیا است»؛ آیا ادعای او درست است؟


محسن منصوری

محسن منصوری

استاندار تهران

«قطعاً امن‌ترین پایتخت منطقه، بلکه پایتخت‌های دنیا محسوب می‌شویم.»

نادرست

استاندار تهران روز چهارشنبه ۱۳ بهمن در یک نشست خبری با خبرنگاران گفت که استان تهران «در شاخص‌های امنیتی از استان‌های برتر کشور قلمداد می‌شود».

محسن منصوری تاکید کرد که تهران، «قطعاً امن‌ترین پایتخت منطقه بلکه پایتخت‌های دنیا» محسوب می‌شود.

آیا ادعای او درست است؟ و تهران، امن‌ترین پایتخت دنیا است؟

نه تنها در شبکه‌های اجتماعی، تصاویر متعددی از سرقت، کیف‌قاپی و خفت‌گیری دیده می‌شود، بلکه گزارش‌های رسمی از سوی نهادهای مسئول بویژه پلیس تهران نیز حاکی ناامنی گسترده و رو به افزایش در تهران است.

طبق این گزارش‌ها، سن سارقان به کمتر از ۱۸ سال رسیده و برای زنان، دوهزار نقطه ناامن در تهران وجود دارد. به گفته بسیاری از کارشناسان، فشارهای اقتصادی، گرانی و بیکاری از جمله مهم‌ترین دلایل افزایش ناامنی بویژه سرقت در سال‌های اخیر است. از این رو، اظهارات استاندار تهران، مبنی بر اینکه «تهران امن‌ترین پایتخت دنیا است»، ادعایی نادرست است.

در یکی از جدیدترین آمارهای رسمی، رئیس پلیس آگاهی تهران در اواخر دی‌ماه گذشته گفت که «موبایل‌قاپی به زیر ۱۸ سال رسیده است».

علیرضا لطفی افزود که طبق آمارها، اعلام سرقت، چهارمین دلیل مردم برای تماس با مرکز فوریت‌های پلیس ۱۱۰ است و بیشتر سرقت‌ها در مرکز تهران، و از لحاظ زمانی در صبح و بین ۳ تا ۶ عصر رخ می‌دهند.

او تصریح کرد که بویژه جرم‌هایی همچون سرقت از منزل، موتورسیکلت و کیف‌قاپی و موبایل‌قاپی در تهران افزایش یافته است.

مدیر حراست شرکت برق منطقه‌ای تهران نیز روز ۲۶ دی‌ماه گذشته، از افزایش ۵۰ درصدی سرقت تجهیزات برقی در استان تهران نسبت به سال گذشته خبر داد.

به گفته داوود حاجی رحیمی، ارزش سرقت‌ تجهیزات برقی حدود ۱۰ میلیارد تومان در سال است.

جلیل موقوفه‌ای، رئیس پلیس پیشگیری تهران هم اواسط آذر امسال با اشاره به «بالا بودن قیمت‌های تلفن‌های همراه» و «کاهش سن سارقان به زیر ۱۸ سال» به شهروندان توصیه کرده بود که اگر دچار کیف‌قاپی شدند، «برای حفظ جان‌شان به هیچ عنوان مقاومت نکنند».

تقریبا همزمان، شرکت فاضلاب تهران به نقل از پیمانکاران این شرکت از «سرقت ۸۰ تا ۹۰ درصدی» ورق‌های اجرای پروژه طرح فاضلاب پایتخت خبر داد.

تیرماه گذشته نیز علیرضا ناصری‌نژاد، جانشین پلیس پیشگیری پایتخت در اظهاراتی تکان‌دهنده از افزایش محسوس شمار سرقت‌های خُرد خبر داد و علت آن را «سهل‌الفروش» بودن چنین کالاهایی دانست.

علیرضا ناصری‌نژاد از جمله این نوع موارد به «سرقت دریچه‌های فاضلاب» اشاره کرد.

دی‌ماه سال گذشته نیز محمد قنبری، رئیس پلیس آگاهی نیروی انتظامی، از افزایش ۱۵،۵ درصدی کشف سرقت‌ها از سوی این نهاد در هشت ماه نخست سال ۱۳۹۹ نسبت به مدت مشابه در سال پیش از آن خبر داد.

ناامنی در تهران بویژه برای زنان در شب، بیشتر است. به تازگی، مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران، از شناسایی ۲ هزار نقطه ناامن برای زنان در تهران خبر داده است.

اینها تنها شماری از گزارش‌های رسمی درباره افزایش آمار سرقت در تهران هستند که از ناامنی شدید در پایتخت ایران خبر می‌دهند؛ گزارش‌هایی که نادرستی ادعای استاندار تهران را مبنی بر اینکه «تهران امن‌ترین پایتخت دنیا است» نشان می‌دهند.

اینهمه در حالی است که طبق گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های جمهوری اسلامی، وضعیت ناامنی در شهرهای دارای فقر و بیکاری بیشتر، به مراتب حتی وخیم‌تر از تهران است.

تازه‌های ایران و جهان

XS
SM
MD
LG