لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۹

اردوغان از آمادگی ترکیه برای برای صادرات گاز اسرائیل به اروپا خبر داد


رئیس‌جمهوری ترکیه در آستانه سفر همتای اسرائیلی‌ خود به آنکارا گفت که همکاری‌های انرژی در دستور کار مذاکرات دو کشور قرار دارد و ترکیه آماده همکاری با اسرائیل برای انتقال گاز این کشور به اروپا است.

رجب طیب اردوغان روز جمعه ۱۵ بهمن‌ماه در ادامه گفت ما هم می‌توانیم گاز اسرائیل را برای مصرف داخلی خریداری کنیم و هم فراتر از این موضوع، در صادرات گاز اسرائیل به اروپا مشارکت داشته باشیم.

قرار است آقای اردوغان ماه آینده میزبان اسحاق هرتزوگ همتای اسرائیلی خود در آنکارا باشد.

موضوع صادرات گاز اسرائیل به اروپا برای سال‌هاست که در دستور کار مقامات اروپایی و اسرائیل قرار دارد، اما خط لوله‌ای برای صادرات گاز وجود ندارد.

آقای اردوغان همچنین گفته است پیرامون همکاری‌های گازی با مقامات کردستان عراق نیز مذاکره کرده است.

وی چهارشنبه هفته جاری با نچیروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق پیرامون همکاری‌های گازی گفت‌وگو کرد.

خط لوله انتقال گاز اسرائیل به اردن چند سال پیش راه‌اندازی شد و ابتدای سال ۲۰۲۰ تحویل گاز اسرائیل به این کشور آغاز شد.

احداث ادامه این خط لوله از مسیر عراق به ترکیه می‌تواند گاز اسرائیل را به اروپا برساند، چرا که طی دو سال گذشته، دو خط لوله عظیم انتقال گاز آذربایجان و روسیه از مسیر ترکیه به اروپا افتتاح شده و هر دو خط لوله ظرفیت مازاد برای انتقال گاز دارند.

همچنین احداث خط لوله از اردن به عراق می‌تواند گاز اسرائیل را جایگزین گاز ایران در این کشور بکند. ایران در فصول سرد سال با کسری شدید گاز مواجه است و تحویل گاز به عراق را به شدت کاهش می‌دهد.

همچنین طی هفته‌های گذشته تحویل گاز ایران به ترکیه برای دو هفته متوقف شد و اکنون ایران کمتر از نصف تعهدات صادرات گاز خود به ترکیه را محقق می‌کند؛ موضوعی که منجر به درخواست ترکیه از جمهوری آذربایجان برای جبران افت تحویل گاز ایران شده است.

پیشنهاد اردوغان برای صادرات گاز اسرائیل به اروپا در حالی است که ایران طی دو دهه گذشته از همه پروژه‌های انتقال گاز به اروپا محروم مانده است. در پی افزایش تنش‌های روسیه با اروپا، موضوع کاهش وابستگی گاز اتحادیه اروپا به روسیه دوباره مطرح شده و گزارش‌های زیادی از مذاکرات غرب با آذربایجان، قطر و دیگر کشورهای صادرکننده گاز برای افزایش صادرات گاز به اروپا منتشر شده است.

اسرائیل طی سال‌های گذشته با توسعه میادین تامار و لاویاتان، تولید گاز خود را به شدت افزایش داده و آخرین آمارهای رسمی اسرائیل نشان می‌دهد که تولید گاز کشور در نیمه ابتدایی ۲۰۲۱ حدود ۹ میلیارد متر مکعب بوده که نسبت به دور مشابه سال ۲۰۲۰ رشدی ۳۷ درصدی داشته است. در دوره یاد شده، اسرائیل ۳.۴ میلیارد متر مکعب صادرات گاز به اردن و مصر داشته است.

تولید گاز اسرائیل از میادین جدید لاویاتان و تامیر تنها در یک سال به ترتیب رشدی ۵۹ درصدی و ۲۰ درصدی داشته است و انتظار می‌رود رشد تولید گاز کشور کماکان با شتاب ادامه یابد.

با استفاده از گزارش‌های شبکه «تی‌آر‌تی» ترکیه و وزارت انرژی اسرائیل؛ د.خ/س.ن

XS
SM
MD
LG