لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۳

دولت آمریکا فروش تسلیحات جدید به امارات، عربستان و اردن را تایید کرد


جنگنده‌ اف ۱۶
جنگنده‌ اف ۱۶

وزارت خارجه آمریکا روز جمعه ۱۵ بهمن فروش تسلیحات جدید به کشورهای امارات، عربستان و اردن را تایید کرد.

این تسلیحات شامل فروش نزدیک به ۲۴ میلیون دلار قطعات لازم برای ارتقای سیستم دفاع موشکی عربستان، همچنین ۶۵ میلیون دلار تجهیزات برای سیستم‌های ضدهوایی پاتریوت، هاوک و تاد امارات متحده عربی است.

وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، روز جمعه با اعلام این خبر تصریح کرد که حمایت از سیستم‌های ضدهوایی موجود در خاک شرکای آمریکا، توانایی این کشورها برای رفع تهدیدها و آمادگی برای مواجهه با شرایط بحرانی دفاع ضدهوایی را افزایش خواهد داد.

این بیانیه در ادامه گفته است که اقلام پیشنهادی برای فروش، در واقع حمایت از امنیت ملی و سیاست خارجی آمریکا از طریق کمک به بهبود امنیت شرکای منطقه‌ای است.

همچنین قرار است ۴.۲۱ میلیارد دلار تسلیحات، شامل جنگنده‌های اف ۱۶ و موشک‌های هدایت‌شونده تحویل اردن شود.

فروش این تسلیحات در صورت عدم مخالفت کنگره اجرایی خواهد شد.

فروش تسلیحات جدید آمریکایی به عربستان و امارات در حالی است که عمکرد ائتلاف عربی در حملات به یمن و عواقب شدید بحران انسانی آن، انتقادهای چشمگیری در سطح جهانی داشته است.

جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا نیز فوریه پارسال اعلام کرده بود حمایت از عملیات‌های تهاجمی ائتلاف عربی به رهبری عربستان و «همه قراردادهای نظامی مربوط به جنگ یمن» را متوقف می‌کند.

با این‌حال طی هفته‌های گذشته حملات موشکی و پهپادی حوثی‌های یمن به عربستان و خصوصا امارات افزایش یافته و مقامات آمریکا بارها اعلام کرده‌اند که شرکای خود در منطقه را تنها نخواهند گذاشت.

در پی حملات پهپادی اخیر حوثی‌ها، امارات نیز به همراه عربستان حملات هوایی گسترده‌ای به مواضع حوثی‌ها داشته‌ که منجر به کشته شدن ده‌ها نفر، از جمله غیرنظامیان شده است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا دوم بهمن‌ماه خواهان پایان خشونت‌ها و حملات به یمن شد.

وزارت خارجه آمریکا آبان امسال نیز اجازه فروش ۲۸۰ موشک زمین به هوا به ارزش ۶۵۰ میلیون دلار به عربستان را صادر کرد.

آمارهای موسسه تحقیقاتی صلح بین‌الملل استکهلم نشان می‌دهد که آمریکا بزرگترین فروشنده تسلیحات به کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس است.

پنتاگون در اعلامیه روز جمعه همچنین تصریح کرده است که فروش تسلیحات جدید هیچ تغییری در موازنه قدرت در منطقه ایجاد نخواهد کرد؛ موضوعی که به کنگره اطمینان می‌دهد که این قرارداد موقعیت اسرائیل در منطقه را به خطر نخواهد انداخت.

با استفاده از گزارش‌های الجزیره، تایمز اسرائیل و رادیو فردا؛ د.خ/س.ن
XS
SM
MD
LG