لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۹

علی خامنه‌ای دستور «تهاجم ترکیبی» در زمینه‌های امنیتی و رسانه‌ای را صادر کرد


رهبر جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه ۱۹ بهمن در در جمع گروهی از فرماندهان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش، مدعی شد که جمهوری اسلامی ایران هدف یک «تهاجم ترکیبی جبهه دشمن» قرار دارد و گفت: «نمی‌توانیم همیشه در موضع دفاعی بمانیم».

آیت‌الله علی خامنه‌ای اظهار داشت: «ما نیز باید در زمینه‌های مختلف از جمله رسانه‌ای، امنیتی و اقتصادی تهاجم ترکیبی کنیم» و افزود که در این زمینه «به‌خصوص مسئولان، موظف به تلاش هستند».

این سخنان رهبر جمهوری اسلامی در حالی بیان می‌شود که بسیاری از کشورهای منطقه، حکومت ایران را به اتخاذ رویکرد تهاجمی و دخالت در امور دیگر کشورها متهم می‌کنند و اظهارات مقام‌های جمهوری اسلامی در مورد «محو» کشورها یا دولت‌ها از روی «نقشه زمین» و تکرار شعارهای «مرگ بر» کشورهای مختلف را مواضع تهاجمی می‌دانند.

در زمینه‌ رسانه‌ای و «امنیتی» نیز رهبر جمهوری اسلامی در حالی از «دفاعی ماندن» جمهوری اسلامی سخن می‌گوید که گزارش‌ها حاکی است جمهوری اسلامی «دست‌کم ۵۴۰ ایرانی» را در خارج از کشور کشته یا ربوده و آزار روزنامه‌نگاران ایرانی مقیم خارج از سوی حکومت و تهدید به ربودن آن‌ها ادامه دارد.

علی خامنه‌ای در بخش دیگری از اظهاراتش مدعی شد که «کارهای بزرگ و حماسه‌آمیزی در طول این چند دهه در عرصه‌های گوناگون همچون اقتصادی، اجتماعی، عمرانی، آموزشی، بهداشت و درمان، صنعتی، دینی و فرهنگی، دیپلماسی و سیاسی، دفاعی و امنیتی رقم خورده است»، اما به ادعای او «این اقدامات حیرت‌آور» انعکاس چندانی در مجموعه رسانه‌ای کشور نداشته است.

این اظهارات در حالی است که دستگاه‌های تبلیغاتی و رسانه‌های جمهوری اسلامی مرتبا درباره آنچه که «دستاوردهای انقلاب» می‌خوانند، خبر و گزارش منتشر می‌کنند ولی وضعیت اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی ایران خلاف این تبلیغات را نشان می‌دهد. گزارش‌ها و آمارهای رسمی نیز تاییدی بر اوضاع نابسامان کشور در حوزه‌های مختلف است.

اخیرا یک نماینده مجلس اعلام کرد که حدود سه میلیون خانوار ایرانی که شامل ۲۰ میلیون نفر می‌شود، دچار «فقر مطلق‌» هستند. بر اساس آمارهای رسمی نیز در حال حاضر ۶۰ درصد جمعیت کشور زیر خط فقر به حساب می‌آیند.

یک عضو هیات رئیسه مجلس نیز ۲۱ دی با اشاره به آمارهای رسمی اعلام کرد که «قیمت زمین در تهران، به‌طور میانگین، در ۱۰ سال گذشته حدود ۴۰ برابر و قیمت مسکن حدود ۲۰ برابر شده است».

ایران در زمینه شاخص‌ شفافیت نیز جایگاه بسیار ضعیفی در جهان دارد. سازمان بین‌المللی شفافیت دوم اسفند امسال در تازه‌ترین گزارش سالانه خود اعلام کرد که ایران در رده ۱۳۰ از میان لیست ۱۸۰ کشور دنیا بر اساس فساد مالی است.

ایران در جدول شاخص اعتبار گذرنامه کشورهای جهان که نهاد پژوهشی «پاسپورت ایندکس هنلی» روز ۲۱ دی‌ منتشر کرد، نیز از آخر در جایگاه ۱۶ قرار دارد و با کشور جمهوری دموکراتیک کنگو هم‌رده است.

از سوی دیگر، در یک سند «خیلی محرمانه» که رادیو فردا روز ۱۲ بهمن از یک نشست قرارگاه ثارالله منتشر کرد، محمدی از معاونت اجتماعی سازمان اطلاعات سپاه، که از حاضران در این نشست بود، گفته بود: «پیمایشی در جامعه صورت گرفته که نشان می‌دهد وضعیت جامعه در حالت انفجار زیرپوستی قرار دارد».

او افزوده بود: «نارضایتی‌های اجتماعی در طول یکسال گذشته حدود ۳۰۰ درصد افزایش یافته» و اعتراضات در ایران روی «تورم، معوقات حقوقی، نابسامانی‌های اجتماعی و آب متمرکز شده است».

انتقاد از «منفی نبودن» گزارش‌ها درباره دوره پهلوی

علی خامنه‌ای در سخنرانی روز سه‌شنبه خود همچنین با حمله به رسانه‌هایی که آن‌ها را «معاند» خواند،گفت مطالبی که این رسانه‌ها در مورد دوران حکومت پهلوی منتشر می‌کنند منفی نیست و از این امر به‌شدت انتقاد کرد.

رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران، نیز روز هفتم دی گفته بود که ۵۰ میلیون نفر از مردم ایران از فعالیت‌های روحانیت علیه حکومت پهلوی «اطلاعاتی ندارند» و «به دلیل عدم آگاهی»، برخی فیلم‌های مربوط به دوره پهلوی را باور می‌کنند.

او این فیلم‌ها را «تقطیع‌شده و تحریف‌شده» خواند و گفت این فیلم‌ها برای این پخش می‌شود که «به مردم القاء کند که انقلاب مردم ایران اشتباه بود».

سخنگوی سپاه پاسداران آذرماه ۹۸ هم اظهارنظری مشابه کرده و گفته بود ۴۰ میلیون نفر از مردم ایران درباره دوره پهلوی را «درک و لمس نکرده‌اند» و جمهوری اسلامی نتوانسته درباره حکومت پهلوی آگاهی‌بخشی کند و نسل جوان در ایران «دچار شک شده است».

ابراز نگرانی‌های مقام‌های جمهوری اسلامی پس از آن تشدید شد که در جریان اعتراض‌های خیابانی سال‌های ۹۶ و ۹۸ ایران،‌ معترضان شعارهایی در حمایت از دوره پهلوی سر دادند.

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی رهبر جمهوری اسلامی و سایت رادیو فردا/پ.پ-ک.ر
XS
SM
MD
LG