لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۷

افتتاح جشنوارهٔ برلین؛ از سینمای ایران کدام فیلم‌ها حضور دارند؟


خرس‌های برلیناله در ریخته‌گری هرمان نواک، برلین، ۲۵ ژانویه ۲۰۲۲
خرس‌های برلیناله در ریخته‌گری هرمان نواک، برلین، ۲۵ ژانویه ۲۰۲۲

هفتادودومین دورهٔ جشنوارهٔ جهانی فیلم برلین، که در کنار کن و ونیز یکی از سه ضلع مثلث مهم‌ترین جشنواره‌های سینمایی جهان است، روز پنج‌شنبه ۲۱ بهمن (۱۰ فوریه) افتتاح شد.

جشنوارهٔ برلین سال گذشته به‌صورت آنلاین برگزار شد و تنها به نمایش محدود فیلم‌ها در تابستان برای مخاطبان برلینی قناعت کرد، اما امسال، به‌رغم ادامه‌دار بودن شرایط کرونایی، به‌طور حضوری برگزار می‌شود، هرچند با سختگیری‌های بسیار.

تمام تالارهای جشنواره از نیمی از ظرفیت خود استفاده می‌کنند و همهٔ شرکت‌کنندگان، علاوه بر گواهی واکسن، باید تست روزانه کووید داشته باشند، در غیر این صورت از حضور آن‌ها در محل‌های اصلی جشنواره جلوگیری می‌شود.

همهٔ میهمانان جشنواره هم برای تمامی نمایش‌ها باید از قبل بلیت خود را به شکل آنلاین رزرو کنند و صندلی مشخص و از پیش تعیین‌شدهٔ خود را داشته باشند.

با این حال تمام جلسات و گردهمایی‌های مربوط به دست‌اندرکاران سینما تنها به‌صورت آنلاین برگزار می‌شود و به این ترتیب، به‌جز عوامل فیلم‌ها و منتقدان و خبرنگاران، حضور سایر دست‌اندرکاران که برای بخش بازار به برلین می‌آمدند، منتفی شده است.

طول مدت جشنواره هم از ۱۰ روز به شش روز کاهش یافته و چهار روز آخر به تکرار نمایش فیلم‌ها برای عموم اختصاص دارد که می‌توانند با تهیه بلیت به تماشای فیلم‌ها بروند.

نمایی از فیلم پیتر فون کانت
نمایی از فیلم پیتر فون کانت

فیلم «پیتر فون کانت»، تازه‌ترین ساخته فرانسوا اوزون، فیلمساز شناخته‌شدهٔ فرانسوی، به‌عنوان افتتاحیهٔ جشنواره به نمایش درآمد. این فیلم که پیشتر، سال ۱۹۷۱، فیلمساز برجسته آلمانی، راینر ورنر فاسبیندر، نسخه‌ای از آن را با نام «اشک‌های تلخ پیتر فون کانت» ساخته بود، داستان یک فیلمساز موفق را روایت می‌کند که عاشق مردی به نام امیر می‌شود.

«دو سوی تیغ» تازه‌ترین فیلم کلر دنی، دیگر فیلمساز سرشناس فرانسوی، است که برای دریافت خرس طلای جشنواره امسال با هفده فیلم دیگر از جمله فیلم فرانسوا اوزون رقابت خواهد کرد. دنی از جمله هفت فیلمساز زنی است که در بخش مسابقه شرکت کرده‌اند.

پائولو تاویانی که با از دست دادن برادرش حالا در ۹۰سالگی فیلم تازه‌ای را به تنهایی کارگردانی کرده، با فیلم «خداحافظی لئونارا» در بخش مسابقه شرکت دارد.

اولریش سیدی، فیلمساز برجسته اتریشی، هم از چهره‌های بخش مسابقهٔ امسال برلین است که با فیلم «ریمینی» در جشنواره امسال شرکت کرده است.

یازده فیلمساز بخش مسابقهٔ امسال پیشتر هم در جشنواره برلین شرکت داشته‌اند و هشت نفر از آنان قبلاً فیلمی در بخش مسابقهٔ یکی از دوره‌های قبل داشته‌اند.

سینمای ایران در برلین

سینمای ایران که در ۱۱ دوره گذشته سه بار با فیلم‌های «جدایی نادر از سیمین» اصغر فرهادی، «تاکسی» جعفر پناهی و «شیطان وجود ندارد» محمد رسول‌اف جایزهٔ خرس طلایی جشنواره برلین برای بهترین فیلم را به دست آورده، امسال در بخش مسابقه نماینده‌ای ندارد، اما چند فیلم ایرانی در بخش‌های دیگر جشنواره حضور دارند.

نمایی از فیلم تا فردا
نمایی از فیلم تا فردا

فیلم «تا فردا» دومین فیلم علی عسگری است که پیشتر با فیلم‌های کوتاهش در جشنواره‌های جهانی شرکت کرده و اولین فیلم بلند او هم به نام «ناپدید شدن» در جشنواره ونیز به نمایش درآمد، در بخش پانورامای جشنواره برلین نمایش دارد.

این فیلم داستان دختری را روایت می‌کند که ناگهان والدینش خبر می‌دهند از شهرستان به خانه او خواهند آمد، اما این دختر رازی دارد که باید از آن‌ها پنهان نگاه دارد.

در بخش «مواجهه»، تازه‌ترین فیلم میترا فراهانی با نام «جمعه می‌بینمت رابینسون» حضور دارد که شرح نامه‌نگاری‌های ابراهیم گلستان و ژان لوک گدار، فیلمساز نامدار فرانسوی، است. میترا فراهانی پیشتر هم با فیلم «فیفی از خوشحالی زوزه می‌کشد» درباره بهمن محصص، نقاش سرشناس ایرانی، در جشنوارهٔ برلین شرکت کرده بود.

فیلم «روز سیب» ساختهٔ محمود غفاری هم در بخش «نسل» به نمایش درخواهد آمد که داستان یک خانواده را که به‌رغم مشکلات بسیار همبستگی‌شان را حفظ می‌کنند، روایت می‌کند.

محمدرضا فرزاد که پیشتر هم دو بار با مستندهای «گم و گور» (۲۰۱۱) و «فالگوش» (۲۰۱۲) در جشنواره برلین شرکت کرده بود، با فیلم کوتاه تازه‌ای به نام «مجموعاً» در جشنوارهٔ برلین حضور خواهد داشت. این فیلم که در بخش فروم گسترش‌یافته نمایش داده می‌شود، یک فیلم- مقاله است دربارهٔ رابطهٔ انسان‌ها با اعداد و ارقام.

فیلم کوتاه «گوزن» ساختهٔ هادی بابایی‌فر هم در بخش فیلم‌های کوتاه نمایش خواهد داشت.

جشنوارهٔ فیلم برلین روز چهارشنبهٔ هفتهٔ آینده، بیست‌وهفتم بهمن، برندگان خود را طی مراسمی اعلام خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG