لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۰

سالگرد انقلاب ۵۷؛ رضا پهلوی جمهوری اسلامی را در آستانه فروپاشی دانست


رضا پهلوی، ولیعهد ایران در حکومت محمدرضا شاه پهلوی، روز چهارشنبه در بیانیه‌ای به مناسبت سالگرد انقلاب سال ۵۷، به تندی نسبت به شرایط کشور در دوران جمهوری اسلامی اعتراض کرد و گفت که حکومت کنونی ایران در شرف فروپاشی است.

شاهزاده پهلوی در این بیانیه به وضعیت اقتصادی و جایگاه بین‌المللی ایران پرداخت و گفت: «بانک‌ها تبدیل به کانون‌های دزدی و فساد شده‌اند... صندوق‌های بازنشستگی ورشکسته‌اند و سفره‌های خالی بازنشستگان در خیابان‌ها پهن است.»

این بیانیه می‌افزاید: «کشور ما شوربختانه به بزرگترین حامی و صادرکننده تروریسم در جهان، و عامل اصلی ویرانی و بی‌ثباتی در منطقه تبدیل شده است. آن هم در حالی که پیر و جوانِ مردم ایران، تا کمر در زباله خم می‌شوند، و شب‌های سرد زمستان را در اتوبوس می‌گذرانند.»

آقای پهلوی همچنین زنان ایران را در برابر قوانین جمهوری اسلامی «بی‌پناه» توصیف کرده و این قوانین را نیز «ارتجاعی» و ضد امنیت زنان دانسته است.

این چهره سیاسی در ادامه بیانیه خود خواستار «همبستگی» همه اقشار برای سرنگونی جمهوری اسلامی شد و عنوان کرد: «بر ماست که بیش از پیش هم‌صدا و هم‌گام شویم؛ دست در دست هم بگذاریم؛ و امیدوار و مصمم، بساط ظلم را از کشورمان برچینیم.»

وی افزود: «بار کج به مقصد نمی‌رسد. بنایی که خشت اولش را کج نهادند، آن‌چنان کج بالا رفته که اکنون در آستانه ریزش است، و با لرزشی بزرگ از صدای حرکت میلیون‌ها زحمتکش و پابرهنه، و غرش حنجره‌های مظلومان و محرومان فرو می‌ریزد.»

ساعاتی قبل از این بیانیه، شهبانو فرح پهلوی نیز در پیام خود انقلاب سال ۵۷ را «فتنه ۲۲ بهمن» نامیده و تاکید کرده بود که «ایمان دارم نور بر تاریکی پیروز خواهد شد».

انتشار این پیام‌ها در حالی است که طی ماه‌های اخیر مقامات جمهوری اسلامی از توجه بخشی از مردم به خاندان پهلوی ابراز ناخرسندی کرده‌اند. از جمله آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، که خود در سال‌های اخیر در هر تجمع اعتراضی آماج شعارهای منفی معترضان قرار گرفته در سخنرانی خود در روز سه‌شنبه هفته جاری با حمله به رسانه‌های «معاند» گفت مطالبی که این رسانه‌ها در مورد دوران حکومت پهلوی منتشر می‌کنند منفی نیست و از این امر به‌شدت انتقاد کرد.

با استفاده از شبکه اجتماعی توییتر و گزارش‌های پیشین رادیو فردا؛ س.ن

XS
SM
MD
LG