لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۶

واکنش سخنگوی سپاه به فایل صوتی رادیو فردا؛ رمضان شریف مدعی مجازات متهمان شد


رمضان شریف، سخنگو و مسئول روابط عمومی کل سپاه پاسداران
رمضان شریف، سخنگو و مسئول روابط عمومی کل سپاه پاسداران

رمضان شریف، سخنگو و مسئول روابط عمومی سپاه پاسداران، روز دوشنبه ۲۵ بهمن در واکنش به فایل صوتی مربوط به فساد این نیروی نظامی که نخستین بار از سوی رادیو فردا منتشر شد، به «سوء‌مدیریت و تخلف در یکی از شرکت‌های وابسته به بنیاد تعاون سپاه» اذعان کرد.

رادیو فردا روز ۲۱ بهمن برای نخستین بار این فایل صوتی ۵۰ دقیقه‌ای را منتشر کرد که بخش اعظم آن به جلسه محرمانه و گفت‌وگوی محمدعلی (عزیز) جعفری، فرمانده وقت کل سپاه پاسداران و صادق (میرزاحسن) ذوالقدرنیا، معاون سابق اقتصادی و سازندگی سپاه پاسداران در سال ۹۷ درباره فساد نیروهای مرتبط با نیروی قدس سپاه، بنیاد تعاون سپاه و شهرداری تهران اختصاص دارد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، رمضان شریف با اشاره به این فایل گفت که دستگاه‌های نظارتی سپاه «از ۵ سال گذشته» به سوء‌مدیریت و تخلف در یکی از شرکت‌های وابسته به بنیاد تعاون سپاه «مظنون شده و پرونده پس از بررسی دقیق و حرفه‌ای به محاکم قضایی ارجاع شد و قوه قضائیه با همکاری سپاه، احکام متخلفان که هم‌اکنون در حال سپری کردن دوران محکومیت خود می‌باشند را صادر نمود».

او توضیحی در مورد مبالغ این تخلفات نداد و در حالی که بنا بر محتوای فایل صوتی مبالغ فسادهای اقتصادی این پرونده چند هزار میلیارد تومان است نامی از افرادی که به گفته او در این رابطه «هم‌اکنون در حال سپری کردن دوران محکومیت خود هستند»، نبرد.

ادعای سخنگوی سپاه در مورد محکومیت افراد نام برده شده در فایل صوتی در حالی است که محمد باقر قالیباف که توسط معاون وقت سپاه به تلاش برای جعل سند به منظور لاپوشانی هشت هزار میلیادر تومان پول حیف‌ومیل شده در بنیاد تعاون سپاه متهم شده بود، هم اکنون رئیس مجلس شورای اسلامی است.

جمال‌الدین آبرومند، معاون وقت هماهنگ‌کننده سپاه، نیز که در فسادهای میلیاردی بنیاد تعاون دست داشته، هم اکنون دستیار آقای قالیباف است. حسین طائب، رئیس سازمان اطلاعات سپاه، نیز که به نفع قالیباف فعالیت می‌کرده، هنوز در سمت خود قرار دارد.

محمدعلی عزیز جعفری که در آن زمان فرمانده کل سپاه بوده، هم اکنون فرمانده قرارگاه بقیه‌الله است و گزارشی نیز در دست نیست که نشان دهد صادق ذوالقدرنیا، معاون وقت او، محکومیت گرفته باشد.

از سوی دیگر، محمد قائمی، مدیر وقت هیات تصفیه هولدینگ یاس، سال گذشته توئیت کرد که این پرونده «۱۸۵ جلد» است که فقط کیفرخواست «۵ جلد اول صادر شده و کیفرخواست مرحله دوم در راه است».

او افزوده بود که «در کیفرخواست مرحله اول فقط یک نفر متهم از ۱۴ متهم محکوم به برگرداندن ۴۸۰ میلیارد تومان رد مال و ۲۰ سال حبس شد».

بنیاد تعاون سپاه و دو زیرمجموعه‌اش، یعنی هولدینگ یاس و شرکت رساتجارت که تاکنون دو فساد عظیم ۸ هزار میلیاردی و ۱۳ هزار میلیارد دلاری از آن‌ها فاش شده است، بخشی از این شبکه هستند. هولدینگ یاس در آن دوره در واقع نقش خزانه نیروی قدس سپاه را بازی می‌کرده است.

یکی از بخش‌های مهم فایل صوتی این است که صادق ذوالقدرنیا، معاون وقت اقتصادی و سازندگی سپاه، به صراحت اعلام می‌کند که محمدباقر قالیباف، شهردار وقت تهران، به شدت از برخورد با پرونده فساد مرتبط با شهرداری و بنیاد تعاون سپاه ناراحت بوده و پس از این‌که تیم جمال‌الدین آبرومند در بنیاد تعاون سپاه «۸ هزار میلیارد تومان» [معادل دو میلیارد دلار به ارزش سال ۹۷] کم می‌آورند، قالیباف از او خواسته است که یک تفاهم‌نامه ۸ هزار میلیارد تومانی برای رفع و رجوع کردن ماجرا امضا کند.

رمضان شریف، سخنگو و مسئول روابط عمومی کل سپاه روز دوشنبه توضیحی در مورد این «۸ هزار میلیارد تومان» و پرونده محمدباقر قالیباف در این ارتباط نداد.

سخنگوی سپاه در مورد مسئله مطرح شدن نام قاسم سلیمانی، فرمانده کشته‌شده نیروی قدس سپاه، در این پرونده فساد گفت که «قاسم سلیمانی هیچ نقش و مسئولیتی در بنیاد تعاون سپاه نداشته است».

این ادعای او در حالی است که در ارتباط با این فایل، مسئله عضویت قاسم سلیمانی در بنیاد تعاون سپاه مطرح نیست و مسئلهٔ مرتبط این است که فرمانده وقت سپاه پاسداران در بخشی از این فایل صوتی می‌گوید که قاسم سلیمانی از برخورد‌های صورت گرفته با باند جمال‌الدین آبرومند ناراحت بوده و با رهبر جمهوری اسلامی نیز در این زمینه صحبت کرده است.

این در حالی بوده که بنابه محتوای فایل صوتی، در ارتباط با تیم آبرومند در بنیاد تعاون سپاه، وضعیت «۸ هزار میلیارد تومان» [معادل دو میلیارد دلار به ارزش سال ۹۷] نامشخص باقی مانده بود.

«شرکت گروه توسعه اقتصادی یاس» مشهور به «هولدینگ یاس» بازوی اصلی بنیاد تعاون سپاه بود که در حوزه خدمات، واسطه‌گری و مسکن فعالیت داشت و رقم یکی از پرونده‌های فساد مرتبط با این هولدینگ ۱۳ هزار میلیارد تومان اعلام شده است.

مهدی خزعلی، فعال سیاسی ساکن ایران، در جلسه‌ای با حضور مرتضی الویری، عضو شورای شهر تهران افشا کرده است که یک پرونده فساد اقتصادی مرتبط با این موضوع دربارهٔ فعالیت‌های همسر قاسم سلیمانی تشکیل شده و به قوه قضاییه ارسال شده ولی خبری دربارهٔ نتیجه این پرونده منتشر نشده است.

با استفاده از ایسنا و محتوای فایل صوتی فساد سپاه/پ.پ
XS
SM
MD
LG