لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۹

اتحادیه اروپا وزیر دفاع روسیه، ۳۵۱ نماینده دوما و برخی از متحدان پوتین را تحریم کرد


تظاهرات مخالفان پوتین در آلمان
تظاهرات مخالفان پوتین در آلمان

در پی اقدام روسیه در به‌رسمیت شناختن استقلال لوهانسک و دونتسک و اعزام نیروی نظامی به این دو منطقه در شرق اوکراین، اتحادیه اروپا روز چهارشنبه چهارم اسفند با تحریم وزیر دفاع روسیه و شماری از متحدان ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، موافقت کرد.

در این بسته تحریمی نام ۳۵۱ نماینده دومای روسیه که با به رسمیت شناختن استقلال مناطق شورشی شرق اوکراین موافقت کردند، به چشم می‌خورد.

علاوه بر این نام ۲۷ شخص حقیقی و حقوقی نزدیک به ولادیمیر پوتین نیز در فهرست تحریم‌شدگان اعلام شده است، از جمله دو تن از مقام‌های بلندپایه مسکو شامل سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه و آنتون واینو، رئیس دفتر ولادیمیر پوتین.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این تحریم‌ها عمدتا مسدود کردن دارایی‌های افراد ذکر شده و ممنوعیت سفر آن‌ها به ۲۷ کشور اتحادیه اروپا را شامل می‌شود.

این تحریم‌ها همچنین شامل بانک‌هایی است که تامین مالی نیروهای مسلح روسیه را بر عهده دارند. اتحادیه اروپا به واسطه این تحریم‌ها، توانایی مسکو برای دسترسی به سرمایه و بازارهای مالی و خدمات اتحادیه اروپا را هدف گرفته و تجارت اتحادیه اروپا با دونتسک و لوهانسک را ممنوع می‌کند.

انتظار می‌رود که این تحریم‌ها از اواخر روز چهارشنبه به اجرا گذاشته شوند.

اعلام وضعیت فوق‌العاده از سوی کی‌یف

به‌دنبال اعمال تحریم‌های غرب علیه مسکو و تشدید تنش‌ها در شرق اوکراین، قانون‌گذاران پارلمان در کی‌یف نیز روز چهارشنبه فرمان «وضعیت فوق‌العاده» در سراسر کشور را تصویب کردند.

تصویب این فرمان به مقامات این امکان را می‌دهد که «در راستای منافع امنیت ملی و نظم عمومی» محدودیت‌هایی را برای برگزاری راهپیمایی و تظاهرات و ممنوعیت فعالیت احزاب و سازمان‌های سیاسی اعمال کنند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، در جلسه‌ای توجیهی با رهبران لهستان و لیتوانی اعلام کرد که کی‌یف خواهان تضمین‌های امنیتی از سوی مسکو به عنوان گامی برای پایان دادن به بحران تقابل بین دو کشور است.

او تاکید کرد که اکنون آینده اوکراین وابسته به اقدام‌های آتی از سوی فدراسیون روسیه است.

او در کی‌یف به خبرنگاران گفت که «آینده امنیت اروپا» نیز در گرو تقابل کشورش با روسیه تعیین خواهد شد.

در واکنشی دیگر به اقدامات اخیر حکومت ولادیمیر پوتین، دولت اوکراین همچنین روز چهارشنبه نیروهای ذخیره ارتش را به خدمت فراخواند.

اوکراین بیش از ۲۰۰ هزار نیروی ذخیره دارد و دولت ولودیمیر زلنسکی، نیروهای ذخیره ارتش از ۱۸ تا ۶۰ ساله را به مدت حداکثر یک سال به خدمت فراخوانده است.

کی‌یف همچنین از تمام شهروندان خود خواسته است که خاک روسیه را ترک کنند.

وزارت خارجه اوکراین اعلام کرده است که به دلیل «تهاجم» روسیه، ارائه خدمات کنسولی به شهروندانش در خاک روسیه «با دشواری فراوان» همراه خواهد بود.

بر اساس برآوردها، در حال حاضر بین دو تا سه میلیون اوکراینی در روسیه به سر می‌برند.

آمریکا پیمانکاران روسی خط لوله «نورد استریم ۲» را تحریم کرد

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز چهارشنبه اعلام کرد که دولت او تحریم‌هایی را علیه شرکت سهامی «نورد استریم اِی‌جی» اعمال خواهد کرد. این شرکت روسی مسئول احداث خط لوله گاز «نورد استریم ۲» روسیه و زیرمجموعه «گازپروم» است.

در بیانیه آقای بایدن آمده است که ایالات متحده به تلافی فشار نظامی مسکو بر اوکراین، به سیاست اعمال تحریم و همراهی با آلمان می‌پیوندد.

احداث خط لوله «نورد استریم ۲» که گاز صادراتی روسیه را از بستر دریای بالتیک به شمال آلمان منتقل می‌کند به پایان رسیده و آغاز بهره‌برداری از آن مستلزم صدور جواز از سوی دولت آلمان است.

جو بایدن این خط لوله را معامله‌ای بد برای اروپا می‌داند و معتقد است که نفوذ روسیه در اروپا را تقویت خواهد کرد. ولی دولت او سال گذشته در راستای بهبود مناسبات با آلمان شرکت مالک این خط لوله را از تحریم معاف کرد.

واکنش مسکو به تحریم‌های جدید کاخ سفید

در همین حال، وزیر خارجه روسیه روز چهارشنبه تهدید کرد که تحریم‌های جدید آمریکا با «پاسخ قاطع» از سوی مسکو رو‌به‌رو خواهد شد.

در بیانیه‌ای که دفتر سرگئی لاوروف منتشر کرده است، تحریم‌های وضع شده توسط کاخ سفید علیه مسکو، در تضاد با منافع ایالات متحده خوانده شده است.

اکثریت مجلس دومای روسیه روز ۲۶ بهمن‌ برای نخستین بار خواستار به‌ رسمیت شناخته شدن استقلال «جمهوری خلق دونتسک و جمهوری خلق لوهانسک» در خاک اوکراین توسط دولت روسیه شدند. مصوبه دوما روز دوم اسفند به امضای ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، رسید.

در واکنش به این حکم پوتین که با ورود نیروهای روسی به خاک اوکراین همراه بود، آمریکا و اتحادیه اروپا و دیگر کشورهای غربی بلافاصله تحریم‌هایی را علیه روسیه شامل دولت و مجلس این کشور وضع کردند.

خبرگزاری روسی تاس نیز روز چهارشنبه گزارش داد که مسکو تخلیه کلیه کادر دیپلماتیک خود از سفارتخانه و کنسولگری‌های روسیه در اوکراین را آغاز کرده است.

در همین حال، خبرگزاری رویترز عصر چهارشنبه گزارش داد چند وب‌سایت رسمی و دولتی اوکراین از جمله پایگاه رسمی دولت و وزارت خارجه این کشور از دسترس خارج شدند.

بنا بر اعلام مقام‌های اوکراینی، آن‌ها در روزهای گذشته بارها شاهد هشدارهای آنلاین مبنی بر آمادگی هکرها برای انجام حملات گسترده به بانک‌ها و سازمان‌های دولتی و دفاعی بودند.

اوکراین این حملات سایبری را متوجه روسیه دانسته است. با این حال، مسکو این اتهامات را رد کرده است.

ایران اقدامات آمریکا و ناتو را به «مداخله» در اوکراین متهم کرد

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، روز چهارشنبه در نشست خبری مشترک با البوسعیدی، وزیرخارجه عمان، اقدامات ناتو و ایالات متحده در اوکراین را «تحریک‌آمیز» خواند.

او با بیان نارضایتی جمهوری اسلامی از این اقدامات، رایزنی‌های دیپلماتیک و گفت‌وگو را راه حل پایان دادن به بحران فعلی بین روسیه و اوکراین دانست.

ترکیه خواهان حفظ روابط با روسیه و اوکراین است

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، نیز روز چهارشنبه ضمن انتقاد از تلاش‌های دیپلماتیک غرب در زمینه رایزنی با روسیه گفت که آنکارا نمی‌تواند مناسباتش با مسکو یا کی‌یف را قطع کند.

رئیس‌جمهوری ترکیه در راه بازگشت از آفریقا به خبرنگاران بار دیگر پیشنهاد میانجی‌گری بین روسیه و اوکراین را تکرار کرد.

او هر دو کشور را به از سرگیری رایزنی و مذاکره فراخواند.

با استفاده از گزارش‌های خبری رویترز، آسوشیتدپرس، خبرگزاری فرانسه و آلمان و گزارش‌های رادیو فردا/ آ.ت/ ک.ر
XS
SM
MD
LG