لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۱

«دشمنان مشکلات زندگی مردم را بزرگ جلوه می‌دهند»؛ آیا این ادعای نماینده مجلس درست است؟


رضا تقوی و دیگر نمایندگان مجلس در نشست روز اول اسفند مجلس شورای اسلامی
رضا تقوی و دیگر نمایندگان مجلس در نشست روز اول اسفند مجلس شورای اسلامی
رضا تقوی

رضا تقوی

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی

«دشمنان مشکلات و گره‌های زندگی مردم را بزرگ جلوه می‌دهند تا مردم را ناامید کنند»

گمراه‌کننده

یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی روز ۱ اسفند در گفت‌وگو با وب‌سایت بسیج‌نیوز گفت که اگرچه مشکلاتی در مسائل اقتصادی و معیشتی وجود دارد اما «دشمنان مشکلات و گره‌های زندگی مردم را بزرگ جلوه می‌دهند تا مردم را ناامید کنند».

رضا تقوی افزود که «بسیاری از مشکلات یک شبه یا یک ماهه و حتی یک ساله رفع نمی‌شوند و نیاز به زمان دارند».

آیا ادعای او درست است؟ و مشکلات موجود در ایران توسط «دشمنان»، بزرگ جلوه داده می‌شوند؟

گزارش‌های معتبر بین‌المللی و حتی آمارهای رسمی جمهوری اسلامی، از مشکلات عدیده اقتصادی و معیشتی مردم در ایران خبر می‌دهند به گونه‌ای که مثلاً، در سه سال گذشته، جمعیت زیر خط فقر در ایران دو برابر شده است. وضعیت اقتصاد کلان نیز به همین ترتیب است از جمله حجم نقدینگی در ایران، نسبت به پایان سال گذشته حدود ۳۰ درصد افزایش یافته است.

از این رو، سخنان عضو کمیسیون فرهنگی مجلس مبنی بر «بزرگنمایی مشکلات و گره‌های زندگی مردم از سوی دشمنان»، ادعایی گمراه‌کننده است. او با این سخنان سعی می‌کند تا مشکلات کنونی اقتصادی و معیشتی مردم را کوچک نشان دهد و «دشمنان» را مقصر معرفی کند.

در یکی از جدیدترین گزارش‌ها از وضعیت فقر در ایران، رئیس مؤسسه مطالعات دین و اقتصاد، در آبان ماه گذشته اعلام کرد که از سال ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹، جمعیت زیر خط فقر در ایران «بیش از دو برابر» شده است.

پیش از آن نیز وزارت کار ایران روز ۳۰ مهرماه با انتشار گزارشی نوشت که بیش از یک سوم جمعیت ایران در «فقر مطلق» زندگی می‌کنند.

در نتیجه این شرایط، بسیاری از مردم حتی در تأمین ابتدایی‌ترین کالاها و نیازهای معیشتی خود با مشکلات فراوانی روبه‌رو هستند.

به عنوان مثال، طبق گزارش‌ مرکز آمار، قیمت برنج ایرانی در دی ماه امسال نسبت به زمان مشابه سال گذشته ۶۸.۵ درصد و قیمت برنج خارجی ۲۱ درصد افزایش یافته است.

خبرگزاری ایرنا نیز به تازگی و در یک گزارش میدانی نوشت که قیمت هر کیلوگرم گوشت گوساله و گوسفندی بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان و گوشت تفکیکی بین ۱۶۰ تا ۲۰۰ هزار تومان است.

به این ترتیب، روز به روز بر شمار کالاهای لوکس افزوده می‌شود؛ اقلام و کالاهایی که از سفره و زندگی میلیون‌ها ایرانی حذف می‌شوند.

در نمونه‌ای از گزارش‌ها در خصوص آمارهای کلان اقتصادی، بانک مرکزی ایران به تازگی اعلام کرده که حجم نقدینگی تا پایان دی‌ امسال با ۲۹.۵ درصد رشد نسبت به ۱۰ ماه گذشته، از مرز چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان عبور کرد.

نقدینگی مهم‌ترین عامل تورم در ایران است و مقام‌های مسئول در جمهوری اسلامی، سال‌هاست که درباره کنترل نقدینگی، وعده می‌دهند.

همچنین بدهی دولت به بانک مرکزی نیز در دولت سیزدهم با حدود سه درصد افزایش، به بیش از ۲۰۲ تریلیون تومان رسیده است.

از سوی دیگر و به گفته بسیاری از کارشناسان مستقل، اقتصاد جمهوری اسلامی با فساد سیستماتیک روبه‌رو است و اقدامی برای مقابله با آن صورت نمی‌گیرد.

در یکی از جدیدترین آمارها در این خصوص، سیدجواد حسینی‌کیا، نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به تازگی از گردش مالی «۲۶ میلیارد دلاری» کالای قاچاق در بازار ایران خبر داده است.

طی سال‌های گذشته گزارش‌های متعددی از قاچاق «سازمان‌یافته» کالا و سوخت توسط نهادهای حکومتی از جمله توسط سپاه پاسداران منتشر شده است.

از این رو، سخنان رضا تقوی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه «دشمنان مشکلات و گره‌های زندگی مردم را بزرگ جلوه می‌دهند تا مردم را ناامید کنند»، ادعایی گمراه‌کننده است؛ تلاشی شکست خورده برای کم‌اهمیت جلوه دادن این همه فقر و گرانی همراه با ارائه آدرسی غلط از مسببان شرایط کنونی.

تازه‌های ایران و جهان

XS
SM
MD
LG