لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۹

کارزار اینترنتی برای حسین رونقی؛ «برادرم از روز ربوده شدن اعتصاب خشک کرده است»


برادر حسین رونقی، فعال مدنی که چند روز است از سوی نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ربوده شده است، می‌گوید برادرش «از روز ربوده شدن اعتصاب خشک کرده است».

حسن رونقی روز یکشنبه هشتم اسفند در توئیتی نوشت: «حسین با خانه تماس گرفت. باهاش حرف زدم. از روز ربوده شدن اعتصاب خشک کرده است و زیاد سرحال نبود».

او افزوده که از برادرش خواسته است تا اعتصاب خود را بشکند ولی او فقط «سکوت» کرد. «یعنی اعتصابش را نمی‌شکند تا زمان آزادی».

حسین رونقی از روز چهارم اسفند بازداشت است و خانواده او می‌گویند هیچ اطلاعی درباره نهاد بازداشت‌کننده، محل بازداشت و اتهامات این فعال مدنی ندارند.

کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی شامگاه هفتم اسفند با هشتگ «#حسین_رونقی» به زبان فارسی و هشتگ «#ReleaseRonaghi » به زبان انگلیسی، ضمن اشاره به سوابق تلاش‌های حسین رونقی در زمینه آزادی اینترنت و آزادی بیان در ایران، درباره وضعیت سلامتی او ابراز نگرانی کردند.

این کاربران با تاکید بر این‌که این فعال مدنی توسط ماموران امنیتی ربوده شده است، خواستار آزادی فوری او از زندان شده‌اند.


در همین حال سایت حقوق بشری هرانا اعلام کرده که وکلای آقای رونقی روز شنبه با حضور در دادسرای امنیت مستقر در زندان اوین از بازداشت موکل خود و گشایش پرونده‌ای برای او در شعبه ۲ بازپرسی به ریاست بازپرس محمود حاج‌مرادی کسب اطلاع کرده‌اند.

یکی از وکلای آقای رونقی در گفت‌وگو با این سایت گفته است که به وکلای آقای رونقی به دلیل این‌که در فهرست «وکلای معتمد قوه قضائیه» نبوده‌اند، اجازه دسترسی به پرونده و کسب اطلاعات بیشتر داده نشد.

روزنامه آمریکایی «وال‌استریت جورنال» نیز در گزارشی با اشاره به بازداشت حسین رونقی نوشت که این ماجرا باعث شد که «یک هفته زشت برای آزادی» را شاهد باشیم.

حسین رونقی پیش از این با انتشار مقاله‌ای در وال‌استریت جورنال، به سانسور و سرکوب در ایران اشاره کرده و از رسانه‌های غربی خواسته بود که در انعکاس وقایع داخل ایران، با دقت بیشتری عمل کنند.

آقای رونقی از مدافعان حقوق بشر و آزادی اینترنت است و به دلیل فعالیت‌های مدنی خود چندین سال را در زندان سپری کرده بود.

مجید توکلی، فعال مدنی ساکن تهران، نیز خبر داده که وکیل حسین رونقی به دادسرای امنیت تهران «برای پیگیری رفته است و راهش نداده‌اند».

او نوشته است که پرونده حسین رونقی در شعبه ۲ بازپرسی این دادسرا در جریان است و «با توجه به حکم عدم تحمل کیفر در سال‌های گذشته و بیماری‌هایش، خیلی نگرانیم».

رضا رونقی، پدر حسین رونقی، پیش از این در گفت‌وگو با رادیو فردا تاکید کرده بود که مقام‌های حکومت ایران «فرزندش را دزدیده‌اند».

او گفت جان فرزندش در خطر است و پسرش پیش از این در جریان بازداشت‌ و زندان سال‌های قبل، کلیه‌اش را از دست داده و بیمار است.

آقای رونقی تاکید کرده است که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، را مسئول جان فرزندش می‌داند.

XS
SM
MD
LG