لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۸

خامنه‌ای، بدون نام بردن از روسیه، آمریکا را مقصر وضعیت اوکراین دانست


علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در اولین اظهارنظر رسمی‌اش درباره تهاجم نظامی روسیه به اوکراین گفت: «اوکراین قربانی سیاست‌های آمریکا است.»

او که صبح روز سه‌شنبه، ۱۰ اسفندماه، از طریق شبکه‌های تلویزیونی با مردم سخن می‌گفت، در یک سخنرانی به مناسبت عید مبعث که زمان آن به طور کم‌سابقه‌ای خیلی کوتاه بود، دولت آمریکا را «یک رژیم مافیایی» دانست و گفت آمریکا از ایجاد بحران در کشورهای مختلف «تغذیه می‌کند».

رهبر جمهوری اسلامی که در سخنرانی خود هیچ اشاره‌ای به روسیه نکرد، با اشاره به این که حکومت ایران خواستار توقف جنگ است، دولت آمریکا را متهم کرد با دخالت در اوکراین و «حرکت مخملی» و «کودتای رنگی» در این کشور، وضعیت را «طبیعتاً به این نقطه» رسانده است.

علی خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنانش بدون اشاره به مقاومت مردم اوکراین در مقابل تهاجم روسیه ادعا کرد که «اگر مردم در اوکراین وارد میدان می‌شدند، وضع دولت و مردم اوکراین این طوری نمی‌شد».

پیش از رهبر جمهوری اسلامی، برخی از مقامات بلندپایه ایران در روزهای اخیر اقدام روسیه برای حمله به اوکراین را مقابله با «یک‌جانبه‌گرایی غرب» و گسترش سازمان ناتو خوانده و از آن دفاع کرده‌ بودند.

در همین زمینه، علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، در توییتی اشاره کرد که حمله روسیه به اوکراین از نمونه جنگ‌هایی است که «با هدف ایستادگی در برابر راهبرد غرب» انجام شده و غرب را «مسئول مستقیم جنگ‌» دانست.

روزنامه جوان وابسته به سپاه نیز روز گذشته با انتقاد از کسانی که حکومت ایران را در جریان جنگ اوکراین، حامی روسیه معرفی کرده‌اند، از حمایت‌هایی که کاربران شبکه‌های اجتماعی در روزهای اخیر از رئيس جمهور اوکراین کرده‌اند، انتقاد کرد.

ادعای رهبر جمهوری اسلامی درباره ولودیمیر زلنسکی مبنی بر این که او از حمایت مردم اوکراین برخوردار نیست در حالی مطرح می‌شود که عملکرد رئيس‌ جمهور اوکراین که در روزهای اخیر با فشارها و پیشنهادها برای خروج از کی‌یف مخالفت کرده در شبکه‌های اجتماعی فارسی‌زبان با استقبال گسترده‌ مواجه شده و بسیاری از کاربران در توییتر از مقاومت او تمجید کرده‌اند.

علاوه بر کاربران ایرانی، کاربران افغانستانی نیز عملکرد آقای زلنسکی را با رفتار اشرف غنی، رئيس‌جمهور سابق افغانستان و فرار او از کشور پس از حمله طالبان مقایسه کرده‌اند و مقاومت رئيس‌ جمهور اوکراین و ماندن او در پایتخت را عامل مهمی در گسترش روحیه مقاومت مردم اوکراین در مقابل حمله نظامی روسیه خوانده‌اند.

بر اساس نظرسنجی‌های رسمی، حمایت مردم اوکراین از رئیس جمهور جوان این کشور در یک هفته‌ای که از آغاز تهاجم می‌گذرد به بالای ۹۰ درصد رسیده است.

XS
SM
MD
LG