لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۲

پروژه خط لوله گاز «نورد استریم- ۲» در پی تحریم‌ آمریکا ورشکسته شد


این خط لوله که طول آن هزار و ۲۳۰ کیلومتر است منتظر دریافت جواز بهره‌برداری از سوی دولت آلمان بود.
این خط لوله که طول آن هزار و ۲۳۰ کیلومتر است منتظر دریافت جواز بهره‌برداری از سوی دولت آلمان بود.

در پی تحریم‌های شدید غرب علیه روسیه برای تهاجم نظامی به اوکراین، کنسرسیوم خط لوله گازی «جریان شمالی- ۲» (نورد استریم- ۲) که برای انتقال مستقیم سالانه ۵۵ میلیارد متر مکعب گاز روسیه به آلمان احداث شده بود، ورشکسته شد.

سیلویا تالمان‌گوت، مدیر مالی این پروژه ۱۱ میلیارد دلاری، روز سه‌شنبه ۱۰ اسفند با اعلام ورشکستگی کنسرسیوم گفت که همه ۱۴۰ کارمند کنسرسیوم در دفتر مرکزی اخراج شده‌اند.

این کنسرسیوم قرار است تا چند روز دیگر رسما اعلام ورشکستگی کند.

وزیر اقتصاد سوئیس و کنسرسیوم نورد استریم- ۲ موضوع اخراج کارمندان را تایید کرده و آن را ناشی از «تحولات ژئوپلیتیک اخیر و تحریم این کنسرسیوم» از سوی آمریکا عنوان کرده‌اند.

کنسرسیوم «نورد استریم- ۲» در سوئیس ثبت شده و سهامداران و سرمایه‌گذاران آن، شرکت گازپروم روسیه (۵۱ درصد) همراه با شرکت هلندی-‌بریتانیایی شل، اوام‌وی اتریش، انژی فرانسه و یونیپر و وینترسهال آلمان هستند.

پیشتر دو منبع مطلع به خبرگزاری رویترز گفته بودند که کنسرسیوم یاد شده قصد دارد اعلام ورشکستگی کند. دولت آمریکا هفته گذشته در واکنش به حمله نظامی روسیه به اوکراین این خط لوله را تحریم کرد و آلمان نیز راه‌اندازی آن را به تعویق انداخت.

خط لوله یاد شده اواخر سال گذشته میلادی تکمیل شد اما هنوز راه‌اندازی نشده بود. این خط لوله با دور زدن اوکراین قرار بود که حجم صادرات گاز روسیه از طریق دریای بالتیک به آلمان را دو برابر کند.

دو منبع مطلع که نخواستند نام‌شان فاش شود به خبرگزاری رویترز گفتند این کنسرسیوم برای مشخص کردن بخشی از بدهی‌های خود در حال مذاکره با یک موسسه مالی- حقوقی است و ممکن است طی روزهای آینده ورشکستگی خود را به مراجع قضایی سوئیس اعلام کند.

شرکت‌ گازپروم و کنسرسیوم «نورد استریم- ۲» تاکنون در این مورد اظهار نظر نکرده‌اند، اما شرکت شل از سهامداران پروژه روز گذشته اعلام کرده بود که از همه پروژه‌های خود در روسیه کنار می‌کشد.

این خط لوله که طول آن هزار و ۲۳۰ کیلومتر است منتظر دریافت جواز بهره‌برداری از سوی دولت آلمان بود. در پی حمله نظامی روسیه به اوکراین دولت آلمان روند بررسی جواز بهره‌برداری را تعلیق کرد.

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا روز چهارم اسفند اعلام کرد که تمامی نقل‌وانتقال‌های ارزی مربوط به کنسرسیوم نورد استریم- ۲ و سایر شرکت‌ها و موسساتی که حداقل ۵۰ درصد از سهام آن‌ها در کنترل این شرکت است از روز ۱۲ اسفند ممنوع خواهد شد.

با وجود مخالفت برخی از اعضای اتحادیه اروپا و آمریکا با بهره‌برداری از خط لوله «نورد استریم- ۲»، دولت آلمان برای «تنوع بخشیدن به منابع ارزان تامین انرژی اروپا» از این خط لوله دفاع می‌کرد. منتقدان این خط لوله از ابتدا می‌گفتند که آن وابستگی اروپا به گاز روسیه را تشدید می‌کند و با کاهش انتقال گاز از اوکراین، درآمد ترانزیتی این کشور را کاهش می‌دهد.

تا چند سال گذشته حدود نیمی از صادرات گاز روسیه به اروپا از طریق خاک اوکراین بود و این کشور سالی دو میلیارد دلار از ترانزیت گاز روسیه درآمد داشت؛ اما پارسال این رقم به ۴۰ میلیارد متر مکعب، معادل یک پنجم گاز صادراتی روسیه به اروپا رسید و در ژانویه امسال نیز دوباره به شدت افت کرد.

در پی وضع تحریم‌های غرب علیه روسیه چندین شرکت بزرگ از جمله شرکت‌های انرژی اعلام کردند که فعالیت‌های خود را در روسیه متوقف خواهند کرد.

بر اساس گزارش‌های خبرگزاری رویترز/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG