لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۸

رقابت هسته ای برای مقابله با تهدید اتمی


نخست وزيرانگلستان طرحی را ارائه داد که به جايگزين کردن چهار زيردريايی مهم اين کشور می پردازد.
نخست وزيرانگلستان طرحی را ارائه داد که به جايگزين کردن چهار زيردريايی مهم اين کشور می پردازد.

تونی بلر ، نخست وزير انگلستان ، روز دوشنبه ۱۴ آذر ضمن اشاره به خطر بالقوه هسته ای کشورهايی چون ايران و کره شمالی از مجلس کشورش خواست نسبت به افزايش زمان برنامه های هسته ای اين کشور و توليد نسل جديدی اززيردريايی های هسته ای که هزينه ای معادل۴۰ ميليارد دلار خواهد داشت رای مثبت دهند.


آقای بلر پيشنهاد خود را در قالب يک پيشنهاد قابل بررسی با عنوان توانايی هسته ای بريتانيا ارائه کرد که انتظار می رود تا پيش از انتخابات مارس آينده به بحث گذاشته شود.


نخست وزيرانگلستان طرحی را ارائه داد که به جايگزين کردن چهار زيردريايی مهم اين کشور می پردازد. زيردريايی هايی که به گفته وی، تنها سلاح های بازدارنده ی هسته ای اين کشوربه شمار می روند و مجهز به موشک های سه شاخه یساخت آمريکا هستند. اين زيردريايی ها از سال ۲۰۲۲ از رده خارج می شوند و به گفته آقای بلر،طراحی و ساخت زيردريايی های جايگزين ۱۷ سال طول می کشد.


خبرگزاری رویترز در گزارشی به بررسی ميزان توانايی هسته ای کشورهايی پرداخته که به طور رسمی دستيابی خود به سلاح هسته ای را اعلام کرده اند يا هنوز هيچ سند رسمی در اين زمينه منتشر نکرده اند:


ايالات متحده آمريکا: دارای زرادخانه هسته ای قابل توجهی است که شامل حدود ۱۰.۰۰۰کلاهک هسته ای می شود و نزديک به ۶۰۰۰ عدد از اين کلاهک ها قابل بهره برداری هستند.


- ۱۷۰۰ عدد از اين کلاهک ها قابل استفاده برای موشک های زمينی هستند


( Minuteman, Peacekeeper ICBM)


- ۱۰۹۸ عدد از آن ها قابل نصب بر بمب افکن های B۵۲ و هستند و ۳۱۶۸ عدد امکان نصب در زيردريايی ها را دارند .


- ۸۰۰ عدد از اهميت تاکتيکی برخوردارند (TNW) و شامل موشک های زمينی تام هاوک کروز و بمب های B۶۱ هستند .


- بر اساس معاهده مه ۲۰۰۲ مسکو ، پيمان کاهش سلاح های تهاجمی هسته ای ( SORT ) بين ايالات متحده آمریکا و روسيه ، هردو کشور ملزم شده اند که سلاح های هسته ای خود را تا ميزان ۱۷۰۰ تا ۲۲۰۰ عدد کاهش دهند .


روسيه: تخمين زده می شود که اين کشور دارای حدود ۲۰.۰۰۰ سلاح هسته ای باشد. بر اساس پيمان استارت ۱ زرادخانه هسته ای اين کشور تا ميزان ۷۰۰۰ کلاهک استراتژيک کاهش يافته است .


فرانسه:دارایحدود ۳۵۰ کلاهک هسته ای است.


انگلستان:انبار هسته ای اين کشور شامل حدود ۲۰۰ کلاهک استراتژيک و غير استراتژيک می شود که روی موشک های بالستيک زيردريايی نصب شده اند.


چين:زرادخانه هسته ای اين کشور در برگيرنده ی حدود ۴۰۰ کلاهک هسته ای است که از اين تعداد حدود ۲۵۰ عدد به عنوان استراتژيک و ۱۵۰ عدد به عنوان تاکتيکی ارزيابی می شوند.چيندر سال۱۹۹۲پيمان منع گسترش سلاح های هسته ای(NPT ) را امضا کرده است.


باقی کشورهايی که توانايی هسته ای خود را اعلام کرده اند:


کره شمالی:اين کشور اعلام کرد که در تاريخ ۹ اکتبر نخستين آزمايش هسته ای خود را با موفقيت انجام داده است. قابل ذکر است که نخستين اعلام رسمی کره شمالی درزمينه ی دارا بودن سلاح هسته ای به سال ۲۰۰۵ باز می گردد.


هند: هند به طور رسمی خود را دارای سلاح هسته ای اعلام کرده است. ذخيره ی پلوتونيوم دهلی نو در حدود ۲۴۰-۳۹۵ کيلوگرم تخمين زده می شود که بسته به نحوه ی طراحی کلاهک هسته ای امکان ساخت ۹۰-۴۰ عدد سلاح ساده ی هسته ای را دارد .


پاکستان:در ماه جولای گذشته ، گزارش های رسيده حاکی از اقدام پاکستان در احداث يک رآکتور هسته ای جديد بود که به اين کشور توان ساخت حدود ۴۰ تا ۵۰ سلاح هسته ای در سال و گسترش برنامه های هسته ای اش را می دهد. پاکستان پيمان منع گسترش سلاح های هسته ای(NPT ) را امضا نکرده است.


کشورهايی که توانايی دستيابی به سلاح هسته ای را اعلام نکرده اند :


اسراييل:براساس توانايی تخمينی توليد پلوتونيوم توسط نيروگاه « دايمونا» - جايی که برنامه های هسته ای اسراييل در آن پیگیری می شود – اين کشور دارای حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ ابزار جنگی هسته ای است. اسراييل پيمان منع گسترش سلاح های هسته ای(NPT ) را امضا نکرده و هنوز تاييد نکرده که دارای سلاح هسته ای است.


ايران:با وجود ماه ها بحث ، هنوز تهران هيچ الزامی برای توقف روند غنی سازی اورانيوم را نپذيرفته و به همين دليل نگرانی های غرب در زمينه ی تلاش اين کشور برای دستيابی به بمب اتمی افزايش يافته است. در ۱۶ نوامبر ، رييس جمهور ايران – آقای احمدی نژاد – اعلام کرد که کشورش به زودی گام نهايی را در تکميل برنامه های هسته ای بر خواهد داشت.


XS
SM
MD
LG