لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۳

فرانسه: پنجره دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران در حال بسته شدن است


پرچم جمهوری اسلامی ایران (راست) و پرچم ایالات متحده آمریکا؛ عکس آرشیوی است
پرچم جمهوری اسلامی ایران (راست) و پرچم ایالات متحده آمریکا؛ عکس آرشیوی است

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه می‌گوید فرصت برای دستیابی به توافقی در زمینه احیای برجام بین ایران و قدرتهای جهانی در حال بسته شدن است و خواستار آن شد که همه طرف‌ها در زمینه دستیابی به توافق مسئولیت‌پذیر باشند.

آن-کلر لوژاندر روز پنج‌شنبه ۱۹ اسفند در یک نشست خبری گفت که «ما به توافق خیلی نزدیک هستیم اما پنجره فرصت در حال بسته شدن است».

او افزود: «ما نگرانی خطراتی هستیم که تاخیرهای اضافی برای دستیابی به نتیجه بوجود می‌آورد. همراه با شرکای خود در تروئیکای اروپایی، از همه طرف‌ها می‌خواهیم تا رویکرد مسئولانه‌ای در پیش گرفته و تصمیمات ضروری برای دستیابی به توافق اتخاذ کنند».

در سخنانی مشابه، مسئول هماهنگی شورای امنیت سازمان ملل برای احیای برجام، نیز روز چهارشنبه هشدار داد اگر به زودی توافقی بر سر بازگشت ایران و آمریکا به توافق هسته‌ای سال ۱۳۹۴ حاصل نشود، پنجره فرصت بسته خواهد شد.

ایران و قدرت‌های باقی‌مانده در برجام به علاوه آمریکا در حال مذاکره برای احیای برجام هستند ولی از هفته گذشته که روسیه خواستار تضمین ایالات متحده برای مستثنی کردن روابط مسکو با تهران از تحریم‌ها بر سر تجاوز به اوکراین شده، دستیابی به توافق دچار بن‌بست شده است.

همزمان با اظهارات هشدارآمیز مقام فرانسوی در روز پنج‌شنبه، علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، نیز در توئیتی آمریکا را به نداشتن اراده‌ قوی برای توافق بر سر احیای برجام متهم کرد.

این مقام عالی جمهوری اسلامی پیشنهادهای ایران در مذاکرات احیای برجام را «اصولی» خواند و گفت بدون اتخاذ تصمیم سیاسی توسط آمریکا، این مذاکرات هر ساعت پیچیده‌تر از قبل می‌شود.

این اتهام علیه واشینگتن در حالی مطرح شده که در روزهای اخیر رویکرد روسیه در مذاکرات احیای برجام به عنوان یکی از عوامل اصلی انسداد در این روند توصیف شده است.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، روز ۱۴ اسفند از آمریکا خواسته بود تضمین کتبی بدهد که تحریم‌های غرب علیه آن کشور به‌دلیل تجاوز به اوکراین، روی همکاری‌های اقتصادی و نظامی مسکو و تهران تاثیر نخواهد گذاشت.

روز گذشته اما سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به ابهام‌ها در مورد کارشکنی «احتمالی» روسیه در روند مذاکرات احیای برجام تاکید کرد «ایالات متحده و روسیه در مورد توافق هسته‌ای با ایران منافع و هدف مشترکی را دنبال می‌کنند و آن هم حصول اطمینان از عدم دستیابی ایران به سلاح اتمی است».

جن ساکی تصریح کرد که واشینگتن لزومی نمی‌بیند تضمین یا پیشنهادی در ارتباط با تحریم‌ها علیه مسکو ارائه کند و خواسته کرملین را بی‌ارتباط به مذاکرات احیای برجام دانست.

ایران و قدرت‌های جهانی عضو برجام از ماه‌ها پیش در وین، پایتخت اتریش، در حال مذاکره برای احیای توافق هسته‌ای سال ۱۳۹۴ هستند که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، در اردیبهشت سال ۹۷ از آن خارج شد.

انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات احيای برجام، پیشتر گفته بود که دیگر مذاکرات نه در سطح کارشناسی و نه جلسات رسمی در کار نخواهد بود و «زمان آن فرا رسیده است که مذاکرات با تصمیمات سیاسی پایان يابد».

به گزارش رسانه‌های داخل ایران، آقای مورا امروز با علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات وین، دیدار و گفت‌وگو کرد. هنوز جزئیاتی درباره این ملاقات منتشر نشده است.

XS
SM
MD
LG