لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۹

واکنش منفی اروپایی‌ها‌ به «شرط روسیه»: اجازه نمی‌دهیم برجام گروگان گرفته شود


خبرگزاری رویترز به نقل از یک دیپلمات اروپایی نوشته است که قدرت‌های اروپایی حاضر در مذاکرات احیای برجام «هیچ مذاکر‌ه‌ای با روسیه درباره شروط جدیدش» انجام نمی‌دهند و اگر روسیه «بخواهد جلو توافق را بگیرد، قدرت‌های جهانی باید گزینه‌های دیگر را مد نظر قرار دهند».

هم‌زمان خبرگزاری فرانسه نیز از قول یک دیپلمات غربی گزارش داد که اگر قطعی بودن تصمیم روسیه برای انسداد توافق احیای برجام مشخص شود، «وظیفه داریم گزینه‌های دیگری را بررسی کنیم و اجازه نمی‌دهیم روسیه برجام را به گروگان بگیرد».

در واکنشی دیگر، رئیس هیات بریتانیا در مذاکرات وین می‌گوید از توقف مذاکرات برجام «به شدت ناامید» شده است و اگر عوامل خارجی موثر بر وضعیت مذاکرات در چند روز آینده رفع نشوند، توافق از بین خواهد رفت.

جوزپ بورل،‌ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، جمعه ظهر، ۲۰ اسفندماه، از توقف مذاکرات احیای برجام در پایتخت اتریش «به دلیل عوامل خارجی» خبر داد.

او توضیح نداد که منظورش از «عوامل خارجی» چیست ولی گزارش‌های متعدد به نقل از دیپلمات‌های اروپایی نشان می‌دهد که منظور او شرط‌گذاری جدید روسیه در مذاکرات است.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، روز ۱۴ اسفند از آمریکا خواست تا تضمین کتبی بدهد که تحریم‌های غرب علیه کشورش به‌ دلیل تجاوز به اوکراین، روی همکاری‌های اقتصادی و نظامی مسکو و تهران تاثیر نخواهد گذاشت.

دولت آمریکا در واکنش به این درخواست گفته است تحریم‌های آمریکا علیه روسیه، ارتباطی با برجام ندارد.

مقام‌های دولت ایران در روزهای اخیر انگشت اتهام را به سمت آمریکا گرفته‌اند و چندان تمایلی به صحبت درباره شرط روسیه‌ نداشته‌اند.

بر خلاف مواضع مقام‌های جمهوری اسلامی که دولت آمریکا را مانع رسیدن به توافق معرفی کرده‌اند، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، روز گذشته گفت که آمریکایی‌ها حاضرند به هر قیمت با ایران به صلح برسند و فورا تمام اسناد را امضا کنند.

با این حال امروز خبرگزاری دولتی ایرنا در گزارشی به نقل از یک «منبع نزدیک به تیم مذاکرات ایران» نوشته است «موضوعات فی‌مابین روسیه و آمریکا به مساله مذاکرات ایران با کشورهای ۱+۴ در وین بی‌ارتباط» است و باید «دو کشور آمریکا و روسیه آن را میان خود حل کنند».

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه، صفحه توئیتر القاق، سایت رادیو فردا. د.خ
XS
SM
MD
LG