لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۹

دولت آمریکا برای حفاظت از پمپئو و برایان هوک ۱۳ میلیون دلار هزینه کرده است


تصویر آرشیوی است
تصویر آرشیوی است

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید به اسنادی دست یافته که‌ نشان می‌دهد دولت آمریکا برای محافظت ۲۴ ساعته از جان مایک پومپئو، وزیر خارجه سابق کشور، و برایان هوک، نماینده ویژه سابق آمریکا در امور ایران، ماهانه ۲ میلیون دلار هزینه می‌کند.

بر همین اساس از اوت ۲۰۲۱ تا فوریه امسال در مجموع بیش از ۱۳ میلیون دلار برای محافظت از جان این دو مقام ارشد آمریکایی در مقابل تهدیدات خارجی که به حکومت ایران مرتبط است، هزینه شده است.

آسوشیتدپرس می‌نویسد طبق روال عادی قوانین آمریکا، آقای پومپئو تا ۱۸۰ روز بعد از ترک وظیفه، تحت حفاظت اداره امنیت وزارت خارجه آمریکا بود، اما بر اساس تصمیم آنتونی بلینکن، وزیر خارجه دولت بایدن، حفاظت «جدی و مطمئن آقای پومپئو از تهدیدات خارجی» در بازه‌های دو ماهه تمدید می‌شود.

این گزارش می‌افزاید دور جدید تمدید تدابیر حفاظتی در ۱۶ مارس، چهار روز دیگر به پایان خواهد رسید و برای تمدید آن باید دوباره تصمیم‌گیری شود.

آقای پومپئو و معاون سابقش در راس کارزار سیاست «فشار حداکثری» دولت دونالد ترامپ علیه جمهوری اسلامی بودند و مقامات ایران تاکنون بارها این افراد را به‌عنوان «عاملان» کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران، معرفی کرده و تهدید به انتقام کرده‌اند.

علاوه بر پمپئو، دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور سابق آمریکا، نیز در کانون تهدیدهای دولتی جمهوری اسلامی ایران بوده است.

ابراهیم رئيسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، روز ۱۳ دی‌ماه امسال در دومین سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی، با تکرار این تهدیدها گفت باید «رئیس‌جمهوری وقت آمریکا قصاص و باید حکم خدا در مورد او جاری شود».

دی‌ماه امسال انتشار انیمیشن تهدید به قتل ترامپ با عنوان «انتقام قطعی» در یکی از اکانت‌های وابسته به سایت‌ رهبر جمهوری اسلامی ایران، جنجال‌برانگیز شد.

مایک پمپئو در واکنش به ویدئوی تهدیدآمیز منتشره در سایت علی خامنه‌ای، به فاکس نیوز گفت که کشتن قاسم سلیمانی برای حفاظت از جان و امنیت آمریکایی‌ها بود و او به آقای ترامپ کشتن فرمانده نیروی قدس سپاه را توصیه کرد.

مقامات وقت آمریکایی همواره کشتن قاسم سلیمانی را بخشی از برنامه کشورشان در «مبارزه با تروریسم در منطقه و جهان» نامیده و تاکید می‌کنند که اقدامات قاسم سلیمانی در منطقه خاورمیانه، امنیت آمریکاییان را به خطر انداخته بود.

پس از انتشار این انیمیشن که منجر به مسدود شدن حساب وابسته به دفتر رهبر جمهوری اسلامی شد، جاستین ولان، سخنگوی «سرویس مخفی» آمریکا، گفت این نهاد تهدیدهای انتقام‌جویانه علیه دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا، را جدی تلقی کرده و به ردیابی تهدیدات ادامه می‌دهد.

آژانس «سرویس مخفی»، تشکیلات ویژه حفاظت از رئیس جمهور و شمار دیگری از مقامات ارشد رسمی آمریکا و خانواده آن‌ها است.

در خبری دیگر، نشریه «واشینگتن اگزمینر» روز دوشنبه ۱۶ اسفند از قول یک مقام وزارت دادگستری آمریکا خبر داد که «دست‌کم دو عضو نیروی قدس سپاه پاسداران» قصد داشتند جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی آمریکا، را به قتل برسانند.

بر اساس این گزارش، نهادهای امنیتی ایالات متحده در همان مراحل اولیه توطئه نیروی قدس سپاه پاسداران، از موضوع آگاه شدند و از اواخر سال گذشته تدابیر حفاظتی شدید و تمام‌وقت برای حفظ جان آقای بولتون اتخاذ کرده‌اند.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، روز ۱۹ دی‌ امسال هشدار داده بود که هرگونه حمله جمهوری اسلامی ایران به اتباع آمریکایی با «عواقب شدیدی» روبه‌رو می‌شود.

با استفاده از گزارش آسوشیتدپرس، رادیو فردا. د.خ
XS
SM
MD
LG