لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۰

بنت و لاپید دولت بایدن را از حذف سپاه از فهرست تروریست‌ها برحذر داشتند


یائیر لاپید (راست) و نفتالی بنت
یائیر لاپید (راست) و نفتالی بنت

نخست ‌وزیر و وزیر خارجه اسرائیل روز جمعه، ۲۷ اسفند، از آمریکا خواستند نام سپاه پاسداران را از فهرست آمریکایی سازمان‌های تروریستی پاک نکند.

نفتالی بنت و یائیر لاپید در یک بیانیه مشترک نوشتند: «سپاه پاسداران همان حزب‌الله در لبنان، همان جهاد اسلامی در غزه، همان حوثی‌ها در یمن و همان شبه‌نظامیان درعراق هستند و مهم است که آن‌ها از لیست گروه‌های تروریستی حذف نشوند.»

این بیانیه می‌افزاید که سپاه «مسئول حمله به غیرنظامیان و سربازان آمریکایی در سراسر خاورمیانه است» و برای اسرائیل «سخت است که باور کند که تعریف سپاه به عنوان سازمان تروریستی، در ازای وعده توخالی آسیب نزدن به آمریکایی‌ها لغو شود».

این بیانیه در پی آن انتشار یافته که در روزهای اخیر گزارش‌های رسانه‌ای از آمادگی احتمالی دولت جو بایدن برای خارج کردن نام سپاه پاسداران از سیاهه تروریستی آمریکایی خبر داده‌اند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، نفتالی بنت و یائیر لاپید در بیانیه مشترک خود، به زبان‌های عبری و انگلیسی، نوشتند که «ایمان دارند که آمریکا نزدیک‌ترین متحدان خود را در قبال وعده‌های توخالی تروریست‌ها رها نخواهد کرد».

نخست ‌وزیر اسرائیل هفته گذشته در جریان دیدار با مایک پنس، معاون پیشین رئیس جمهور آمریکا که در یک سفر خصوصی به اسرائیل رفته بود، به خبرنگاران گفت که در تلاش برای احیای برجام، از ایران خواسته شده تا تعهدی «محدود» بدهد که آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها را هدف قرار ندهد.

دولت بایدن به اظهارات آقای بنت واکنشی نشان نداد.

اما یک مقام ارشد وزارت خارجه روز ۲۵ اسفند به سایت اکسیوس گفت که «کسی نباید تعجب کند که عواملی که منتقد احیای برجام هستند، مطالب نادرست بیان کنند». این مقام در همین حال افزود که «هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده و هرگونه گمانه‌زنی، صرفا از روی ناآگاهی است».

بنا به خبر وب‌سایت اکسیوس به نقل از سه مقام اسرائیلی و دو منبع آمریکایی، دولت جو بایدن احتمال حذف نام سپاه پاسداران را از سیاهه تروریستی، در ازای تعهد رژیم تهران به کاهش تنش در منطقه، بررسی می‌کند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز ۲۵ اسفند، تنها گفت که رفع تحریم‌ها در کانون مذاکرات وین قرار دارد اما از اظهار نظر در مورد گزارش‌های اکسیوس خودداری کرد.

به نوشته سایت اسرائیلی وای‌نت، در حالی که واشینگتن در آخرین روزهای اتخاذ تصمیمات خود در مورد مذاکرات وین است، سران اسرائیل تصمیم گرفتند که مخالفت با احتمال حذف نام سپاه از فهرست تروریستی را علنی کنند.

دولت نفتالی بنت در آغاز کار خود به آمریکا تعهد داده بود که اختلافات را تنها پشت درهای بسته مطرح کند.

یک مقام آمریکایی این هفته به اکسیوس گفته بود که حتی در صورت پاک شدن نام سپاه از لیست سازمان‌های تروریستی خارجی، این نهاد نظامی کماکان مشمول تحریم‌های متعدد باقی خواهد ماند و آمریکا هنوز مجموعه‌ای از ابزارها برای مقابله با فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده رژیم ایران در اختیار خواهد داشت.

بنیامین نتانیاهو، نخست ‌وزیر پیشین اسرائیل، در روز ۱۹ فروردین ۱۳۹۸ دقایقی پس از تروریستی نامیدن سپاه از سوی دونالد ترامپ، در پیامی به رئیس جمهور وقت آمریکا نوشت: «دوست عزیز من، قبول یک خواسته مهم دیگر من، در راستای منافع مشترک دو کشور ما و کشورهای دیگر منطقه است».

اقدام آقای ترامپ در تروریستی نامیدن سپاه چند روز پیش از یک انتخابات پارلمانی اسرائیل انجام شد که بنیامین نتانیاهو یکی از نامزدهای اصلی نخست ‌وزیری بود.

رویترز یادآوری کرده است که این نخستین بار بود که نام نهاد اصلی نظامی یک کشور خارجی در فهرست تروریستی دولت آمریکا قرار ‌گرفته است.

نام رسمی این ارگان نظامی پرقدرت در حاکمیت ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است و اسم ایران در پسوند عنوان آن نیست. هدف بنیانگذاران سپاه، انقلاب اسلامی در سراسر جهان و حمایت از محور «مقاومت اسلامی» است.

در داخل ایران، سپاه دهه‌هاست که به یک کارتل عظیم آلوده به فساد مبدل شده که همزمان با دست انداختن بر صدها منبع مالی سرشار ایران، در زمینه کنترل اطلاعاتی کشور و سرکوب مردم در داخل کشور نیز حرف اول را می‌زند و نیروی قدس آن نیز در بیرون مرزها، عامل اصلی پیشبرد اهداف تهاجمی رژیم ایران در قبال منطقه شناخته شده است.

XS
SM
MD
LG