لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۴

حوثی‌ها تاسیسات نفتی آرامکو در عربستان را هدف حمله قرار دادند


ائتلاف نظامی به رهبری سعودی شامگاه شنبه در اطلاعیه‌ای گفت که حوثی‌های یمن یکی از تاسیسات شرکت نفت آرامکو در جنوب عربستان سعودی را هدف حملات خود قرار دادند.

این اطلاعیه که در خبرگزاری سعودی پرس منتشر شده است، اضافه کرد که حوثی‌ها همچنین به یک نیروگاه آب شیرین‌کن در الشقیق حمله کردند.

بر اساس این اطلاعیه، چهار پهپادی که وارد جنوب عربستان سعودی شده بودند، رهگیری و در نزدیکی یمن منهدم شدند. این منطقه به‌ دفعات هدف حملات موشکی و پهپادی شورشیان حوثی قرار گرفته است.

گزارش‌ها حاکی‌ست که نیروگاه ظهران الجنوب در نزیکی جیزان هم مورد حمله واقع شده است. سعودی پرس عکس‌ها و ویدیوهایی را منتشر کرده است که نشان می‌دهد آتش‌نشانان سعی دارند شعله‌ها را مهار کنند.

حملات روز شنبه تنها ۹ روز پس از آن رخ داد که حوثی‌ها ادعا کردند با پهپادهای خود یک پالایشگاه نفت در نزدیکی ریاض، پایتخت عربستان سعودی، را مورد حمله قرار داده‌اند.

حوثی‌ها هفته گذشته نیز دعوت شش کشور عضو شورای همکاری کشورهای خلیج فارس برای گفت‌وگو درباره جنگ یمن را رد کردند. این گفت‌وگوها روز ۹ فروردین در ریاض انجام می‌شود.

عربستان سعودی رهبری ائتلافی نظامی از کشورهای عربی در جنگ یمن را بر عهده دارد. این کشور از دولت عبدربه منصور هادی حمایت می‌کند که سازمان ملل آن را به رسمیت می‌شناسد.

جنگ یمن تاکنون مستقیم و غیر مستقیم به بهای جان صدها هزار نفر انجامیده و میلیون‌ها نفر را آواره کرده است به طوری که سازمان ملل می‌گوید شدیدترین بحران انسانی جهان اکنون در یمن است.

سازمان ملل روز چهارشنبه پس از آن که در کنفرانسی تنها ۱.۳ میلیارد دلار کمک مالی برای یمن به دست آمد، ابراز ناامیدی کرد. هدف از این کنفرانس به دست آوردن ۴.۲۷ میلیارد دلار کمک مالی بود.

حوثی‌ها تاکنون حملات متعددی به تاسیسات نفتی عربستان سعودی انجام داده‌اند. اما این آخرین حمله در شرایطی انجام گرفته که بازار نفت جهان به خاطر تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در حالت سردرگمی است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری فرانسه؛ س.ن
XS
SM
MD
LG