لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۰

خامنه‌ای در پیام نوروزی ۱۴۰۱: رفع گرانی و تورم به این زودی واقع‌بینانه نیست


اذعان رهبر جمهوری اسلامی به تشدید گرانی و تورم در حالی است که دولت ابراهیم رئیسی از زمان استقرار خود کمترین موفقیتی در مهار گرانی‌ها نداشته است
اذعان رهبر جمهوری اسلامی به تشدید گرانی و تورم در حالی است که دولت ابراهیم رئیسی از زمان استقرار خود کمترین موفقیتی در مهار گرانی‌ها نداشته است

رهبر جمهوری اسلامی ایران در پیام نوروزی سال ۱۴۰۱ خود، «تنگی معیشت، گرانی و تورم» را «سخت‌ترین و مهمترین تلخی» کشور در سال گذشته دانست و گفت: رفع مشکلات یاد شده به این زودی «واقع‌بینانه نیست».

آیت‌الله علی خامنه‌ای روز یکشنبه ۲۹ اسفند با اشاره به مشکلات اقتصادی گفت که «خب باید حتماً علاج بشود. ما امسال امیدواریم بخشی از این‌ها برطرف بشود، چون همه این‌ها دفعتاً برطرف نمی‌شود، به تدریج برطرف خواهد شد».

او اظهار داشت: «این‌که آدم عجله کند، بگوید نه‌خیر، به همین زودی، واقع‌بینانه نیست».

اذعان رهبر جمهوری اسلامی به تشدید گرانی و تورم در حالی است که دولت ابراهیم رئیسی از زمان استقرار خود نه تنها کمترین موفقیتی در مهار گرانی‌ها نداشته است بلکه سیاست‌ها و عملکرد آن باعث بالا رفتن تورم و نقدینگی در کشور شده و تا روز آخر سال نیز امکان پرداخت حقوق بازنشستگان را نداشت.

به رغم دو برابر شدن حجم صادرات نفت ایران و جهش چشمگیر قیمت نفت، همچنین رشد ۴۲ درصدی صادرات غیرنفتی، نرخ تورم طبق آمارهای رسمی سال ۱۴۰۰ به بالای ۴۱ درصد رسید، در حالی که این رقم در سال ۱۳۹۹ حدود ۳۴ درصد بود. هزینه سبد معیشتی نیز به بالای ۱۲ میلیون تومان رسیده است.

متوسط نرخ دلار در سال ۱۴۰۰ نیز با رشدی ۱۳ درصدی نسبت به سال قبل از آن، به ۲۶ هزار تومان رسید.

روی کار آمدن «دولت تازه‌نفس»

رهبر جمهوری اسلامی در بخش دیگری از اظهارات خود مدعی شد که یکی از «شیرینی‌های» سال ۱۴۰۰، انتخابات ریاست‌جمهوری بود که به گفته او «مهم و بزرگ» بود و «مردم آمدند شرکت کردند» و به ادعای او، «دولتی تازه‌نفس به میدان آمد».

او، دولت ابراهیم رئیسی را «دولتی مردمی و علاقه‌مند به حرکت‌ها و هدف‌های مردمی» دانست که «دارای ریل جداگانه‌ای غیر از دولت قبلی» است و به ادعای رهبر جمهوری اسلامی «امیدهایی را در مردم زنده» کرده است.

رهبر جمهوری اسلامی در حالی از حضور مردم در پای صندوق‌های رای در انتخابات ریاست‌جمهوری سخن گفته است که بسیاری از نیروهای سیاسی این انتخابات را تحریم کرده بودند و رای‌گیری در فضای سردی برگزار شد.

از دلایل عمده سردی انتخابات می‌توان به رقابتی نبودن انتخابات، سرکوب اعتراض‌های مسالمت‌آمیز مردم، مشکلات حاد اقتصادی و ردصلاحیت گسترده نامزدهای انتخابات توسط شورای نگهبان اشاره کرد.

نرخ مشارکت در این دوره از انتخابات ۴۸.۸ درصد بود که پایین‌ترین نرخ مشارکت در تاریخ انتخابات جمهوری اسلامی محسوب می‌شود.

در این انتخابات همچنین سه میلیون و ۷۰۰ هزار رای به عنوان آرای باطله ثبت شد که هم از رای سایر کاندیداها بیشتر بود و هم بیشترین تعداد و درصد آرای باطله در تاریخ انتخابات ریاست‌جمهوری از انقلاب بهمن ۵۷ تاکنون محسوب می‌شود.

در این انتخابات، ابراهیم رئیسی به عنوان فرد پیروز انتخابات معرفی شد که در افکار عمومی از او به عنوان «آیت‌الله قتل‌عام» و «عضو هیات مرگ» نام برده می‌شود که اشاره به نقش مهم وی در اعدام‌های تابستان سال ۶۷ است.

مبارزه با کرونا

آیت‌الله خامنه‌ای مبارزه با کرونا را یکی دیگر از «شیرینی‌های» سال ۱۴۰۰ دانست و بدون اشاره به نتیجه تصمیم خود در ممنوعیت واردات واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی در افزایش آمار کشته‌ها، گفت: «تلفات این بیماریِ خطرناک از روزی چند صدتا رسید در یک برهه‌ای به روزی بیست تا، هجده تا مثلاً؛ تفاوت بین این وضعیتی که خب بحمدالله واکسن در اختیار همه قرار گرفت با وضعیت آن روز تفاوت زیادی است».

بر اساس آمارهای رسمی وزارت بهداشت ایران، تاکنون حدود ۱۴۰ هزار نفر در نتیجه ابتلا به ویروس کووید-۱۹ جان باخته‌اند. این در حالی است که آمارهای غیررسمی سه تا چهار برابر این رقم است.

رهبر جمهوری اسلامی همچنین از تولید «چند نوع واکسن در کشور» صحبت به میان آورد که به ادعای او، «بعضی مورد تأیید جهانی هم قرار گرفت». این اظهارات در حالی است که هیچ واکسن ایرانی هنوز مورد تایید سازمان جهانی بهداشت قرار نگرفته است.

علی خامنه‌ای همچنین ادعای دیگری مطرح کرد، مبنی بر این‌که «آمریکایی‌ها آمدند اعتراف کردند، به زبان خودشان گفتند که ما در فشار حداکثری علیه ایران شکست خفّت‌بار خوردیم. تعبیر «خفّت‌بار»، تعبیر خود آمریکایی‌هاست»

این ادعا هم در حالی است که هیچ مقام رسمی آمریکایی از شکست فشار حداکثری سخن به میان نیاورده و تعبیر «خفت‌بار» را نیز استفاده نکرده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های ایران و سایت رادیو فردا/ک.ر
XS
SM
MD
LG