لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۵

محمد محمدی ری‌شهری، وزیر سابق اطلاعات، درگذشت


آیت‌الله محمد محمدی ری‌شهری، وزیر سابق وزارت اطلاعات و از قضات پیشین دادگاه‌های انقلاب ایران، شامگاه دوشنبه اول فرودین در سن ۷۵ سالگی درگذشت.

خبر درگذشت آقای ری‌شهری را خبرگزاری‌های داخلی ایران به نقل از مسئولان حرم شاه عبدالعظیم منتشر کرده‌اند، جایی که او از سال ۱۳۶۹ تولیت آن را بر عهده داشت.

این گزارش‌ها بدون اشاره به علت درگذشت آقای ری‌شهری صرفا نوشته‌اند که او در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری بود و مرگ او حدود نیمه شب دوشنبه رخ داده است.

محمد محمدی نیک که بیشتر او را با نام ری‌شهری می‌شناسند در پی انقلاب ۵۷ ایران حاکم شرع دادگاه‌های انقلاب اسلامی در شهرهای دزفول، بهبهان، گچساران، بروجرد، رشت و گنبد کاووس و همچنین رئیس دادگاه انقلاب ارتش شد که در این مقام پرونده‌های مهمی نظیر کودتای نوژه (۱۳۵۹) را قضاوت کرد، پرونده‌ای که به اعدام ده‌ها نفر از متهمان ارتشی انجامید.

محاکمه و صدور حکم اعدام صادق قطب‌زاده از چهره‌های ۵۷ انقلاب سال نیز مورد دیگری از اقدامات او در مقام قاضی است.

آقای ری‌شهری اولین وزیر اطلاعات ایران بود و از سال ۱۳۶۳ تا ۱۳۶۸ این سمت را در اختیار داشت. یکی از مهم‌ترین رخدادهای دوره وزارت او به تابستان ۱۳۶۷ و اعدام‌های دسته‌جمعی زندانیان سیاسی بازمی‌گردد. این اعدام‌ها با دستور آیت‌الله خمینی، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی و توسط یک هیات چهار نفره، موسوم به هیات مرگ، صورت گرفت که یکی از آنها مصطفی پورمحمدی، نماینده وقت وزارت اطلاعات، بود.

سال ۱۳۹۵ که بیت آیت‌الله منتظری، قائم مقام معزول رهبر جمهوری اسلامی، با انتشار نوار مکالمه او و اعضای هیات مرگ ناگفته‌هایی دیگر از اعدام‌های ۱۳۶۷ را فاش ساخت، آقای ری‌شهری بیت آیت‌الله منتظری را به ارتباط با «مجاهدین خلق» و «انتقام‌گیری» از آیت‌الله خمینی متهم کرد.

آیت‌الله ری‌شهری همچنین در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۷۶ یکی از سه رقیب محمد خاتمی بود که با کسب حدود ۷۴۴ هزار رای نفر چهارم شد.

عضویت در مجمع تشخیص مصلت نظام، مجلس خبرگان رهبری، و سرپرستی حجاج نیز از دیگر مسئولیت‌های حکومتی وی بوده است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری ایسنا، و رادیو فردا؛ س.ن

XS
SM
MD
LG