لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۷

گزارش وزیر کشور درباره ورزشگاه مشهد: قرار نبود زنان به ورزشگاه بروند، اسپری فلفل را به هوا زدیم


دختر خردسال وحشت‌زده پس از استفادۀ مأموران از اسپری فلفل علیه زنان فوتبال‌دوست در مشهد
دختر خردسال وحشت‌زده پس از استفادۀ مأموران از اسپری فلفل علیه زنان فوتبال‌دوست در مشهد

وزیر کشور ایران که پس از برخورد خشونت‌آمیز با زنان پشت درهای ورزشگاه مشهد در روز ۹ فروردین گفته بود «نیروی انتظامی وظیفه ذاتی خود را انجام داده»، این بار ادعا کرد مأموران اسپری فلفل را به هوا زده‌اند و «مستقیماً به سمت کسی اسپری فلفل زده نمی‌شود».

علی‌رغم انتشار ویدئوهایی از اسپری کردن فلفل به صورت زنان در پشت درهای ورزشگاه، احمد وحیدی، وزیر کشور، روز سه‌شنبه ۱۵ فروردین گفت این اقدام برای این صورت گرفته است که «مردم متفرق شوند و بالا کشیدن [زنان خواهان ورود به ورزشگاه] از دیوار، آسیب برای کسی ایجاد نکند و یا حتی دیوار ریزش نکند».

از سوی دیگر، در حالی که دولت ایران به مقام‌های فیفا وعده داده که ورود زنان به ورزشگاه را آزاد کند، وزیر کشور ایران گفته است «قرار نبود خانم‌ها برای دیدن مسابقه به ورزشگاه بروند» و فقط ۹ نفر از زنان برای دیدن این مسابقه بلیت داشتند که این بلیت‌ها نیز به نام آقایان صادر شده بود.

ادعاهای وزیر کشور در حالی است که بسیاری از زنان به صورت قانونی بلیت خریده بودند و برخی از آن‌ها نیز دعوت‌نامه داشتند و همچنین ویدئوهای منتشرشده از مواجهه خشونت‌آمیز مأموران انتظامی با زنان پشت درهای ورزشگاه نشان می‌دهد که اسپری فلفل مستقیماً به‌صورت زنانی پاشیده می‌شود که بنا بر اعلام قبلی و با تهیه بلیت خواهان تماشای بازی فوتبال بودند.

این برخورد پلیسی عصر نهم فروردین در حاشیه بازی تیم ملی فوتبال ایران در برابر لبنان در ورزشگاه امام رضا مشهد صورت گرفت.

پس از آن برخی مقامات خواستار «برخورد جدی و قاطع با متخلفان» شدند، اما وزیر کشور که بالاترین مقام دولتی در فرماندهی نیروی انتظامی است، ضمن تأیید رفتار نیروی انتظامی ادعا کرد که «۲۷ هزار بلیت جعلی توسط دو کافی‌نت در مشهد فروخته شده بود که این مسئله باعث ایجاد ازدحام در ورزشگاه امام رضا شد».

با این حال آقای وحیدی در اظهارات تازه خود بدون اشاره به ادعای پیشین خود گفت این دو کافی‌نت «سعی در فروش بلیت داشتند ولی خلل گسترده‌ای در فروش بلیت نداشتند و در مورد مسئله خانم‌ها هم تقصیری متوجه آنان نبود».

انسیه خزعلی، معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان، برخورد خشونت‌آمیز نیروی انتظامی با زنان در ورزشگاه مشهد را «نوعی برنامه‌ریزی غیر هوشمند و یا نوعی تعمد از سوی برخی مسئولان» توصیف کرد.

خانم خزعلی همچنین با رد برخی ادعاهای مسئولان ورزشی و دولتی و انتظامی مبنی بر «محدودیت ورود به استادیوم به‌دلیل کرونا» تأکید کرد که شواهد نشان می‌دهد همه اتفاقات مشهد «سهوی نبوده و حداقل بی‌تدبیری است».

هم‌زمان، علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت نیز گفت که «مسئولان فدراسیون یا هیئت ورزش استان یا حوزه محلی هم در برنامه‌ریزی و هم در برگزاری مسابقه کوتاهی‌هایی داشتند».

در میان دیگر واکنش‌ها به این رویداد، جلال رشیدی کوچی، نماینده مجلس، گفت: «به‌دلیل عدم تدبیر ما در این مسئله فشار بین‌المللی به ما وارد می‌شود.».

این نماینده مجلس همچنین با رد ادعای فروخته نشدن بلیت از قبل گفت: «قطعاً جریاناتی پشت این موضوع بودند که کار به این‌جا رسیده و افرادی بودند که توانایی این را داشتند که این برنامه را علی‌رغم اعلام قبلی کنسل کنند.»

این واکنش‌ها در حالی ابراز می‌شود که تا کنون هیچ گزارشی از عوامل اصلی ممانعت از ورود زنان به ورزشگاه امام رضا مشهد و برخورد خشونت‌آمیز با آنان منتشر نشده است.

در کنار موج گسترده واکنش‌ها به این اقدام، روز گذشته گروهی از ورزشکاران، هنرمندان، نویسندگان، روزنامه‌نگاران و خانواده‌های کشته‌شدگان، با انتشار نامه‌ای، از بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران خواستند تا شرط حضور در جام جهانی ۲۰۲۰ قطر را «آزادی حضور زنان در ورزشگاه‌ها اعلام کنند».

در این نامه با اشاره به پیروزی اخیر تیم ملی فوتبال ایران در برابر لبنان و حوادث ورزشگاه امام رضا مشهد، آمده که این بُرد «در کنار درد و رنجی که یک بار دیگر نصیب زنان ایران شد، هیچ معنایی نیافت» و «مأموران جمهوری اسلامی بیش از دو هزار زن ایرانی را که بلیت مسابقه را در دست داشتند، به ورزشگاه راه ندادند و در مقابل اعتراض آن‌ها اسپری فلفل به چشم‌شان پاشیدند».

فدراسیون فوتبال ایران پیش از این به فیفا تعهد داده بود که زنان طبق قوانین این سازمان از حق برابر با مردان برای تهیه بلیت و ورود به ورزشگاه برخوردار باشند، اما تاکنون تنها در برخی بازی‌ها عده محدودی از زنان، آن هم به‌صورت گزینشی، اجازه ورود به ورزشگاه‌ها را یافته‌اند.

در رقابت‌های جام جهانی فوتبال سال ۲۰۲۲ که در قطر برگزار خواهد شد، تیم ملی فوتبال ایران در گروه دوم با تیم‌های ملی انگلیس، آمریکا و برنده مسابقه پلی‌آف اروپا هم‌گروه‌ شده است.

با استفاده از خبرگزاری‌های ایرنا، فارس و ایسنا، وب‌سایت رادیو فردا / ر.ش
XS
SM
MD
LG