لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۲

اسلواکی سامانه ضدهوایی «اس-۳۰۰» روسی به اوکراین تحویل داد


تصویر آرشیوی از یک سامانه اس ۳۰۰ در نزدیکی کی‌یف
تصویر آرشیوی از یک سامانه اس ۳۰۰ در نزدیکی کی‌یف

ادوارد هگر، نخست‌وزیر اسلواکی، می‌گوید این کشور یک سامانه ضدهوایی «اس ۳۰۰» روسی را به اوکراین تحویل داده است.

او تاکید کرد که مردم اوکراین «شجاعانه» از خاک خود و همه ما دفاع می‌کنند و وظیفه ماست که به جای سکوت و نادیده گرفتن تلفات انسانی، به این کشور کمک کنیم.

ناتو روز پنج‌شنبه هفته جاری و در پی افشای کشتار دسته‌جمعی ساکنان شهر بوچا که به تازگی از کنترل نظامیان روسی خارج شده، توافق کردند تسلیحات نظامی سنگین را در اختیار اوکراین قرار دهند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، نیز اعلام کرد این کشور تسلیحات پیشرفته دفاع هوایی تحویل اوکراین خواهد داد.

او با سپاس از اسلواکی به خاطر تحویل سامانه «اس ۳۰۰» به اوکراین گفت ما سامانه‌های دفاع هوایی تولید آمریکا را راهی اوکراین می‌کنیم و متحدین خود را نیز تشویق به تحویل تسلیحات پیشرفته به این کشور خواهیم کرد.

آمریکا هنوز جزئیات این تجهیزات را اعلام نکرده، اما تاکنون موشک‌های پیشرفته ضدتانک جاولین، موشک‌های هدایت لیزری، سیستم‌های راداری و ضدهوایی تحویل اوکراین داده است.

روسیه روز جمعه اعلام کرد که محموله‌های نظامی ارسال شده به اوکراین هدف «مشروع» حملات روسیه خواهد بود.

در ادامه تهاجم گسترده روسیه به اهداف غیرنظامی، روز جمعه ایستگاه قطار شهر کراماتورسک در شرق اوکراین که در حال تخلیه غیرنظامیان از این منطقه جنگی بود، هدف حمله موشکی قرار گرفت و حداقل ۵۰ نفر کشته شدند.

هم‌زمان اورسولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپایی و جوزپ بورل، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا، به اوکراین سفر کرده و امروز در کی‌یف با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، دیدار خواهند کرد.

اوکراین می‌گوید روسیه برای حملات گسترده در شرق کشور، خصوصا منطقه دونباس آماده می‌شود و اگر تجهیزات پیشرفته نظامی تحویل اوکراین نشود، افراد زیادی کشته خواهند شد.

از زمان تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در ۵ اسفند پارسال، هزاران شهروند این کشور کشته شده و حدود ۴.۳ میلیون نفر به کشورهای همسایه پناه برده‌اند.

مسکو در هفته‌های اخیر بارها اتهام حمله به اهداف غیرنظامی و ارتکاب جنایات جنگی در مناطق مختلف اوکراین را رد کرده است و از این تهاجم با عنوان «عملیات ویژه نظامی» با هدف «نازی‌زدایی» و «غیرنظامی کردن» کشور همسایه نام می‌برد.

با استفاده از گزارش‌های فایننشال تایمز، صفحه توئیتر هگر، رویترز، رادیو فردا. د.خ
XS
SM
MD
LG