لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۴

فرمانده نیروی زمینی سپاه: باید با شیوه‌های دیگر تقاص خون قاسم سلیمانی را بگیریم


عکس بدون تاریخ از محمد پاکپور (وسط) در کنار قاسم سلیمانی (چپ) در حال گفتگو با نیروهای عراقی
عکس بدون تاریخ از محمد پاکپور (وسط) در کنار قاسم سلیمانی (چپ) در حال گفتگو با نیروهای عراقی

فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران می‌گوید حتی اگر «تمام سران» آمریکا کشته شوند، «تقاص خون» قاسم سلیمانی، فرمانده سابق سپاه قدس ایران پس داده نمی‌شود.

محمد پاکپور علت این موضوع را نیز «بزرگ» بودن خون سلیمانی عنوان کرده و افزوده: «بنابراین بایستی با شیوه‌های دیگر تقاص خون حاج قاسم را بگیریم.»

این سردار سپاه که در محل دفن قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه سخن می‌گفت، در مورد «شیوه‌های دیگر» توضیحی نداد.

این اظهارات او در حالی بیان می‌شود که گزارش شده در مذاکرات احیای برجام، دولت ایران بر خروج سپاه از فهرست تروریستی آمریکا به‌عنوان شرط پافشاری کرده، اما آمریکا می‌گوید خارج کردن سپاه مشروط به تعهد علنی ایران برای مختومه کردن پرونده انتقام‌گیری قاسم سلیمانی است.

با این حال وب‌سایت آمریکایی «اکسیوس» به نقل از «دو منبع مطلع آمریکایی» و یک مقام رسمی اسرائیلی خبر داد که جمهوری اسلامی ایران شرط آمریکا برای حذف نام سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی را نپذیرفته است.

بر اساس این گزارش، مقامات ایران به جای دادن تعهد علنی، پیشنهاد کرده‌‌اند که یک نامه ضمنی غیرعلنی در این مورد به دولت آمریکا ارائه کنند.

کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران، و همچنین ابومهدی المهندس، معاون پیشین فرمانده گروه حشد الشعبی، در جریان حملات پهپادی ۱۳ دی‌ماه ۹۸ آمریکا در نزدیکی فرودگاه بغداد، در کشاکش تنش سیاسی و نظامی بین ایران و ایالات متحده رخ داد.

مقام‌های حکومت ایران طی دو سال گذشته بارها بر لزوم پیگیری این پرونده، محاکمه عوامل دخیل در عملیات منجر به کشته شدن قاسم سلیمانی و همچنین گرفتن «انتقام‌ سخت» تاکید کرده‌اند.

به عنوان مثال، محمدجعفر منتظری، دادستان کل ایران گفته است که قوه قضاییه پیگیری پرونده کشته شدن قاسم سلیمانی را «حتی اگر سال‌ها زمان ببرد»، رها نخواهد کرد تا عاملان این ماجرا «به سزای اعمال خود برسند».

درخواست حذف سپاه از فهرست‌های تروریستی با مخالفت جدی و علنی اسرائيل مواجه شده است و در آمریکا نیز روند مخالفت‌ها رو به افزایش است.

در تازه‌ترین واکنش مخالفان، روز گذشته ۱۴ سناتور جمهوری‌خواه کنگره در مورد عواقب خروج سپاه از این لیست به دولت جو بایدن هشدار دادند.

هم‌زمان بیش از پانصد متخصص ایرانی-آمریکایی نیز از جو بایدن خواستند سپاه پاسداران را کماکان در فهرست گروه‌های تروریستی نگاه دارد.

با استفاده از گزارش‌های ایسنا و رادیو فردا؛ ر.ش و ب.ب / پ.پ
XS
SM
MD
LG