لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۹

رئیس سی‌آی‌ای: آمریکا نمی‌تواند تهدید هسته‌ای روسیه را دست کم بگیرد


رئیس ئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سی‌آی‌ای، تاکید کرد که تهدید روسیه درباره استفاده از «سلاح‌های تاکتیکی هسته‌ای» یا «تسلیحات اتمی کم‌بازده» را نباید دست‌کم گرفت.

ویلیام برنز روز پنج‌شنبه ۲۵ فروردین در پاسخ به سوال سَم نان، سناتور سابق از حزب جمهوری‌خواه و از مدافعان حوزه کنترل تسلیحات، گفت با توجه به «ناامیدی» ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه و عقب‌نشینی نظامیان روسی در اوکراین نباید احتمال استفاده از تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی را دست‌کم گرفت.

آقای برنز طی سخنرانی خود در مؤسسه فناوری جورجیا تصریح کرد به رغم «لفاظی‌های جدل‌آمیز» کرملین درباره آماده‌باش «بزرگترین زرادخانه هسته‌ای جهان»، ما شواهد عملی چندانی از آرایش و استقرار تسلیحات نظامی در روسیه که به نگرانی از حمله هسته‌ای این کشور دامن بزند، مشاهده نکرده‌ایم.

رئیس‌جمهوری روسیه اسفند ماه گذشته سه روز بعد از تهاجم نظامی به اوکراین، در یک سخنرانی در واکنش به اعمال تحریم‌های سنگین غرب علیه مسکو، به نیروهای بازدارنده هسته‌ای این کشور دستور داد تا در حالت آماده‌باش قرار گیرند.

از آن زمان مقامات کرملین چندین بار نسبت به وقوع «رویارویی هسته‌ای» هشدار داده‌اند.

در آخرین مورد، دیمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت روسیه، روز پنج‌شنبه ۲۵ فروردین هشدار داد که اگر سوئد و فنلاند به ناتو بپیوندند، روسیه باید با استقرار سلاح‌های هسته‌ای در منطقه «مواضع دفاعی» خود را تقویت کند.

وی گفت در صورت عضویت این دو کشور در ناتو، روسیه استقرار تسلیحات هسته‌ای در منطقه بالتیک را بررسی خواهد کرد.

آقای مدودف افزود که مسکو در همین راستا، سلاح‌های هسته‌ای و موشک‌های مافوق صوت خود را در قلمرو کالینینگراد (بین لیتوانی و لهستان) در قلب اروپا مستقر خواهد کرد.

رئیس‌جمهوری سابق روسیه همچنین به صراحت تهدید کرد که در صورت گسترش ناتو، دیگر نمی‌توان از بالتیک «عاری از سلاح هسته‌ای» سخن گفت و «توازن باید برقرار شود».

آقای برنز می‌گوید نهادهای امنیتی آمریکا از پاییز پارسال شروع به جمع‌آوری اطلاعات «جامع و ناراحت‌کننده» از طرح پوتین برای «تهاجم نظامی بزرگ» به اوکراین کردند.

وی گفت پوتین دچار «غلیان نارضایتی، بلندپروازی و ناامنی» بود و سیاست دور کردن اوکراین از غرب را ناکارامد می‌دید.

این مقام آمریکایی کمک‌های اطلاعاتی کشور خود به اوکراین را برای مبارزه با نیروهای روسی حیاتی دانست.

رئیس سی‌آی‌ای در ادامه سخنان با اشاره به وقایع شهرک بوچا نگفت که نیروهای روسیه مرتکب «جنایاتی مخوف» شده‌اند.

در پی عقب‌نشینی نیروهای روسی از بوچا، اوکراین از کشف بیش از ۴۰۰ جسد در این شهر نزدیک کی‌یف خبر داد.

کشف این اجساد که یا در خیابان‌ها رها شده یا در گورهای دسته‌جمعی دفن شده بودند، خشم جهانی را برانگیخت و مسکو متهم به جنایت جنگی در اوکراین شد، اتهامی که رهبران روسیه آن را رد می‌کنند.

با استفاده از گزارش‌های رویترز و وبسایت رادیو فردا؛ د.خ/س.ن

XS
SM
MD
LG