لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۰

تهاجم روسیه به اوکراین؛ ادامه نبرد در ماریوپل و اولین تلفات غیرنظامیان در لویو


نمایی از ویرانه‌های برجای مانده از حمله موشکی ارتش روسیه به شهر لویو در غرب اوکراین
نمایی از ویرانه‌های برجای مانده از حمله موشکی ارتش روسیه به شهر لویو در غرب اوکراین

دولت اوکراین روز دوشنبه ۲۹ فروردین اعلام کرد در حمله موشکی روسیه به شهر لویو واقع در غرب این کشور، هفت غیرنظامی کشته شدند که اولین موارد از تلفات غیرنظامیان در این شهر است و باقیمانده نیروهای اوکراینی در نبرد ماریوپل، واقع در جنوب اوکراین در شرایط بسیار دشواری به نبرد ادامه می‌دهند.

فرماندار شهر لویو واقع در ۶۰ کیلومتری مرز لهستان گفت گزارش‌های اولیه حاکی است که سه موشک به انبارهایی اصابت کرده است که در حال حاضر مورد استفاده نیروهای مسلح نیست و موشک چهارم نیز به یک تعمیرگاه خودرو اصابت کرده است.

شهردار لویو گفت ۱۱ نفر نیز بر اثر اصابت موشک مجروح شده و یک هتل محل اقامت آوارگانی که از شهرهای دیگر اوکراین گریخته‌اند آسیب دیده است.

روسیه که تهاجم نظامی به اوکراین را «عملیات ویژه» می‌نامد حمله به اهداف غیرنظامی را تکذیب کرده و مدعی است شواهد دولت اوکراین مبنی بر کشتار غیرنظامیان ساختگی و با هدف زیر سئوال بردن مذاکرات صلح است.

وزارت دفاع روسیه روز دوشنبه اعلام کرد که در طول شب گذشته صدها هدف نظامی در اوکراین را مورد حمله قرار داده است و ۱۶ تاسیسات و مرکز نظامی در مناطق خارکیف، زاپوریژیا، دونتسک و دینپروپترووسک و بندر میکولایف در جنوب و شرق اوکراین را با موشک نابود کرده است.

وزارت دفاع روسیه افزود نیروی هوایی این کشور ۱۰۸ نقطه از مراکز تجمع نیروهای اوکراینی را بمباران کرده و توپخانه روسیه ۳۱۵ هدف نظامی را زیر آتش گرفته است.

ارتش روسیه پس از عقب‌نشینی از جبهه کی‌یف و شمال اوکراین در هفته اخیر حملات زمینی خود به ناحیه دونباس را تشدید کرده و با موشک به شهر کی‌یف و اهداف دورتر حمله می‌کند.

وضعیت دشوار ماریوپل

یکی دیگر از اهداف ارتش روسیه تصرف کامل شهر بندری ماریوپل در جنوب است که می‌تواند ناحیه کریمه را به مناطق تحت کنترل شورشیان مورد حمایت روسیه در شرق اوکراین متصل کند.

طبق آمارهای سازمان ملل از زمان شروع تهاجم روسیه تا نیمه شب ۲۸ فروردین، حداقل دو هزار و ۷۲ غیرنظامی کشته شده‌اند.

یک سخنگوی وزارت دفاع اوکراین روز دوشنبه گفت وضعیت نیروهای اوکراینی در شهر ماریوپل بسیار دشوار است ولی این شهر هنوز به تصرف کامل روسیه درنیامده است. به گفته او، بمباران هوایی ماریوپل در روزهای اخیر ۵۰ درصد افزایش یافته و تعداد حملات هوایی به زیرساخت‌های اوکراین نیز بیشتر شده است.

نیروهای اوکراینی در منطقه‌ای که شامل کارخانه بزرگ فولاد آزوف‌استال است، تحت محاصره نیروهای روسیه قرار دارند و دنیس شمیهال، نخست‌وزیر اوکراین، تاکید کرده است که «آن‌ها تا آخر نفس خواهند جنگید». آزوف‌استال یکی از بزرگترین مجموعه‌های صنایع فلزی اروپا به وسعت ۱۱ کیلومتر مربع است

ایرینا ورشچوک، معاون نخست‌وزیر اوکراین، در پیامی در شبکه اجتماعی تلگرام نوشت: «ما خواستار ایجاد یک مسیر امن بشردوستانه برای خروج زنان، کودکان و سایر غیرنظامیان از مجموعه صنعتی آزوف‌استال هستیم».

شهرداری ماریوپل روز دوشنبه نامه فرمانده نیروهای اوکراینی مستقر در این شهر را در حساب تلگرام خود منتشر کرد که از پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، تقاضای کمک کرده است.

سرگرد سرهی وولینا، فرمانده تیپ ۳۶ تفنگداران دریایی اوکراین، می‌نویسد: «برای تشریح وضعیت وحشتناکی که هر روز شاهد آن هستیم فرصت کافی ندارم. زنان، کودکان و حتی نوزادان در سرما و گرسنگی در پناهگاه‌ها زندگی می‌کنند. دارو نیست و هر روز تعدادی از مجروحان می‌میرند. آب و غذا نیست. برای نجات آن‌ها کمک کنید».

قبل از شروع جنگ، ماریوپل با حدود نیم میلیون نفر جمعیت بزرگترین شهر ناحیه دونباس بود که تحت کنترل دولت اوکراین قرار داشت و روسیه خواستار تحویل آن به شورشیان شرق اوکراین بود.

تصرف کامل ماریوپل دو جهت اصلی تهاجم ارتش روسیه از شرق و جنوب اوکراین را به یکدیگر متصل خواهد کرد و نیروهایی که در حال حاضر ماریوپل را محاصره کرده‌اند آزاد می‌کند تا به تهاجم جدید در شرق اوکراین بپیوندند.

در یک رویداد دیگر، دو مرد بریتانیایی که همراه با نیروهای اوکراینی در جبهه ماریوپل می‌جنگیدند و در روزهای اخیر تسلیم شده‌اند روز دوشنبه در تلویزیون روسیه ظاهر شده و خواستار مبادله خود با ویکتور مدودچوک، سیاستدار اوکراینی طرفدار روسیه شدند. هنوز مشخص نیست که آن‌ها این مطالب را آزادانه و یا تحت فشار عنوان کرده‌اند.

همزمان اداره امنیت اوکراین نیز ویدئویی منتشر کرده است که در آن ویکتور مدودچوک درخواست می‌کند او را با مدافعان ماریوپل و یا مردمی که تلاش می‌کنند از این شهر خارج شوند مبادله کنند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG