لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۳

انفجار در مسجد شیعیان مزار شریف دست‌کم ۱۱ کشته و ده‌ها مجروح بر جای گذاشت


عکس از انفجار در مسجد شیعیان در قندوز
عکس از انفجار در مسجد شیعیان در قندوز

بمب‌گذاری در یک مسجد شیعیان در شهر مزار شریف، مرکز ولایت بلخ افغانستان، که روز پنجشنبه اول اردیبهشت بوقوع پیوست، دست‌کم ۱۱ کشته و ده‌ها مجروح برجای گذاشت.

گروه «حکومت اسلامی» موسوم به داعش، مسئولیت این انفجار را بر عهده گرفته است. در چند ماه گذشته نیز گروه داعش به عنوان مسئول این گونه رخدادها و حمله به شیعیان معرفی شده بود.

علاوه بر این، مقام‌های محلی شهر قُندوز در شمال افغانستان نیز از انفجار دیگری در این شهر و کشته و زخمی شدن دست‌کم ۱۱ نفر بر اثر این انفجار خبر می‌دهند.

دو روز پیش نیز در پی انفجاری در یک دبیرستان پسرانه در یک محله شیعه‌نشین در غرب کابل دست‌کم شش نفر کشته شدند.

جامعه شیعیان افغانستان، یکی از اقلیت‌های مذهبی این کشور همواره از سوی گروه‌های سنی تندرو از جمله شاخه «خراسان» گروه داعش هدف حمله قرار می‌گیرد. این حملات در طول ماه رمضان افزایش یافته است.

خبرگزاری رویترز از قول سخنگوی فرمانده طالبان در شهر مزار شریف گزارش داد که انفجار روز پنج‌شنبه در مسجد شیعیان واقع در محله سه دکان روی داده است.

ضیا زندانی، سخنگوی اداره بهداشت شهر مزار شریف گفت در این انفجار ۱۱ نفر کشته و حداقل ۳۲ نفر مجروح شده‌اند.

سخنگوی اداره بهداشت شهر قندوز نیز گفت تاکنون ۱۱ کشته و مجروح انفجار روز پنج‌شنبه در این شهر به بیمارستان منتقل شده‌اند.

یک سخنگوی وزارت داخله (کشور) افغانستان گفت هدف این انفجار بر اثر بمبی که در کنار جاده کار گذاشته شده بود یک وانت نظامی بود ولی تعدادی از دانش‌آموزان نیز که از این نقطه عبور می‌کردند مجروح شده‌اند.

به گفته او، روز پنج‌شنبه بر اثر انفجار یک بمب کنار جاده‌ای دیگر در شهر کابل نیز سه نفر از جمله یک کودک زخمی شدند.

ریچارد بنت، فرستاده ویژه آمریکا در امور حقوق بشر افغانستان، این بمب‌گذاری‌ها را محکوم کرده است.

او در توئیتی نوشت: «امروز انفجارهای دیگری در افغانستان روی داد. در مورد این حملات سیستماتیک به مدارس و مساجد باید تحقیقات فوری انجام شود و مسئولان نقض حقوق بشر باید شناسایی و مجازات شوند».

یکی از ساکنان شهر مزار شریف گفت هنگام خرید در نزدیکی مسجد شیعیان صدای یک انفجار شدید را شنید و به فاصله کوتاهی دود غلیظی از ساختمان مسجد و اطراف آن بلند شد.

او افزود: «شیشه‌های مغازه بر اثر موج انفجار شکست و مردم سراسیمه و نگران سعی می‌کردند که سریعا از منطقه فرار کنند».

گروه طالبان مدعی است که در پی تصرف قدرت در ماه مرداد سال گذشته امنیت را بر افغانستان حاکم کرده است ولی دولت‌های غربی و کارشناسان می‌گویند خطر حملات خشونت‌آمیز از بین نرفته و گروه موسوم به خلافت اسلامی تاکنون مسئولیت چندین حمله مسلحانه و بمب‌گذاری را برعهده گرفته است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG