لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۷

پرونده عماد شرقی؛ بلینکن از ایران خواست «سیاست غیرانسانی گروگان‌گیری» را پایان دهد


آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، خواستار پایان دادن به سیاست «گروگان‌گیری» ایران و آزادی عماد شرقی، شهروند ایرانی-آمریکایی شد.

او روز شنبه سوم اردیبهشت با انتشار توییتی، ضمن اشاره به نگرانی و انتظار خانواده این زندانی، نوشت مانند بسیاری از خانواده‌های دیگر، با عزیز آنها به‌عنوان «گروگان سیاسی» برخورد شده و جمهوری اسلامی باید این «شیوه غیرانسانی را متوقف کرده و عماد شرقی را آزاد کند».

عماد شرقی، مدیر ارشد شرکت سرآوا، نخستین‌بار اردیبهشت سال ۱۳۹۷ بازداشت و پس از ۹ ماه با قرار وثیقه آزاد شد. دو سال بعد در حالی‌که به او گفته شده بود از او رفع اتهام شده، در دادگاه غیابی، با اتهام ادعایی «جاسوسی» به تحمل ۱۰ سال حبس محکوم شد. حکمی که موجب شد آقای شرقی در صدد خروج غیرقانونی از مرز با کردستان عراق برآید و این اقدام به بازداشت او منجر شد.

سناتور مارکو روبیو، حقوق‌دان و سناتور ارشد جمهوری‌خواه از ایالت فلوریدا، نیز روز جمعه در آستانه چهارمین سالگرد بازداشت آقای شرقی، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی، خواستار آزادی فوری او از زندان «بدنام» اوین شد.

او بازداشت این زندانی دوتابعیتی را «ناعادلانه» خواند و اتهام‌های آقای شرقی را «واهی» دانست.

آقای شرقی چهار سال پیش از بازداشت، با همسرش تصمیم به بازگشت به ایران گرفته بود و بیشتر اوقات در تهران ساکن بود. او پیشتر در یک شرکت در ابوظبی در حوزه خرید و فروش جت‌های شخصی کار می‌کرد.

در حال حاضر، سه ایرانی با تابعیت مضاعف آمریکایی با اتهام‌هایی چون «جاسوسی» یا «اقدام علیه نظام جمهوری اسلامی» در ایران زندانی هستند و باقر نمازی نیز اجازه خروج از کشور ندارد. جزئیات این پرونده‌های امنیتی برای افکار عمومی مشخص نیست.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز ۲۵ فروردین امسال با اشاره به روند مذاکرات احیای برجام و آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران از جمهوری اسلامی خواسته بود تا «اجازه دهد سیامک و باقر نمازی، عماد شرقی و مراد طاهباز، شهروندان آمریکایی، به خانه‌شان بازگردند».

نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی تاکنون ده‌ها شهروند دوتابعیتی ایرانی و یا شهروندان غربی را به اتهام «جاسوسی» بازداشت کرده‌ است.

بستگان، فعالان حقوق بشر و دیپلمات‌ها معتقدند تهران از این افراد به عنوان اهرم فشاری علیه کشورهای خارجی استفاده می‌کند.

با استفاده از توئیتر بلینکن، آرشیو سایت رادیو فردا. د.خ
XS
SM
MD
LG