لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۹

آمریکا میزبان کنفرانس دفاعیِ اوکراین؛ لاوروف ناتو را به جنگ نیابتی با مسکو متهم کرد


در حالی که قرار است نمایندگان ۴۰ کشور به میزبانی آمریکا روز سه‌شنبه در پایگاه هوایی رامشتاینِ آلمان درباره نیازهای دفاعی اوکراین نشست مشترک برگزار کنند، وزیر خارجه روسیه ضمن هشدار به غرب در مورد خطر وقوع جنگ هسته‌ای، ناتو را متهم کرد که با مسکو وارد جنگ نیابتی شده است.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، با طرح این موضوع که سازمان ناتو «در اصل» با تسلیح اوکراین درگیر یک جنگ نیابتی با روسیه شده است، گفت هر توافقی برای پایان دادن به جنگ در اوکراین، بستگی به شرایط نظامی در میدان دارد.

او در عین حال گفت که روسیه تلاش زیادی ناظر به اصل جلوگیری از وقوع جنگ هسته‌ای به هر قیمت خواهد کرد، ولی خطر این جنگ را «قابل توجه» دانست و گفت قصد ندارم «به‌ طور غیرواقعی این خطرات را بزرگ جلوه بدهم».

دو ماه و اندی تهاجم نظامی روسیه به اوکراین که بزرگ‌ترین حمله به یک کشور اروپایی از زمان جنگ جهانی دوم محسوب می‌شود، تاکنون هزاران کشته و مجروح بر جای گذاشته و شهرک‌ها و شهرهای بسیاری را به تلی از آوار بدل کرده و باعث شده که بیش از پنج میلیون نفر از کشور بگریزند.

با تداوم جنگ در اوکراین، کشورهای غربی که در ماه‌های اخیر کمک‌های گسترده نظامی و مالی برای تامین نیازهای دفاعی اوکراین کرده‌اند، قرار است روز سه‌شنبه،‌ ششم اردیبهشت، در نشستی به میزبانی آمریکا برای تضمین این کمک‌ها رایزنی کنند.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، که روز گذشته همراه آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، به کی‌یف رفت و با رئيس‌جمهوری اوکراین دیدار کرد، میزیان این نشست است.

این نشست پس از آن برگزار می‌شود که آقای آستین در پی دیدار با ولودیمیر زلنسکی در یک نشست خبری در لهستان گفت: «اولین گام در پیروزی اعتقاد به پیروزی است. بنابراین ما معتقدیم که چون اوکراینی‌ها چنین اعتقادی دارند، با کمک تسلیحات مناسب پیروز خواهند شد.»

پس از ضربات قابل توجهی که ارتش روسیه متحمل شد، مسکو در دو هفته اخیر عمده حملات خود را متوجه مناطق شرقی اوکراین کرده است و در مقابل مقام‌های آمریکایی چند هفته آینده برای تعیین سرنوشت جنگ را «بسیار حیاتی» ارزیابی کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، نیز گفته است اوکراینی‌ها برای موفقیت در جنگ با روسیه نیاز به حمایت مستمر و سلاح‌هایی چون توپخانه و پهپادهای مسلح دارند و هدف آمریکا از برگزاری نشست در رامشتاین آلمان تامین این نیازهاست.

مقام‌های آمریکایی در ارزیابی توان نظامی روسیه می‌گویند در برخی از واحدهای نظامی روسیه که در حال تهاجم به اوکراین هستند، آمار تلفات نیروی انسانی تا ۳۰ درصد بوده و از نظر نظامی چنین آماری بسیار بالا است.

دولت روسیه می‌گوید تاکنون ۱۳۵۰ سرباز روسی در جریان تهاجم به اوکراین کشته شده‌اند، ولی وزارت دفاع بریتانیا تعداد کشته‌های روسیه را حدود ۱۵ هزار نفر برآورد کرده است.

منابع: خبرگزاری رویترز، رادیوفردا/ ر. ح./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG