لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۶

آمریکا: اوکراین با تسلیحات مناسب می‌تواند در جنگ پیروز شود؛ ادامه نبرد در جبهه شرق


یک خودروی حامل نفرات ارتش اوکراین در حال اعزام به خط مقدم جبهه در ایزیوم در منطقه خارکیف
یک خودروی حامل نفرات ارتش اوکراین در حال اعزام به خط مقدم جبهه در ایزیوم در منطقه خارکیف

وزیر دفاع آمریکا روز دوشنبه پنجم اردیبهشت پس از دیدار با رئيس‌جمهوری اوکراين در کی‌یف گفت واشینگتن معتقد است که اوکراین با تسلیحات مناسب می‌تواند در جنگ با روسیه پیروز شود.

همزمان دولت اوکراین، روسیه را متهم کرد که با تخلیه غیرنظامیان از شهر محاصره شده ماریوپل موافقت نکرده است.

لوید آستین، وزیر دفاع، و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه، ارشدترین مقامات آمریکایی هستند که از زمان شروع حمله نظامی روسیه به کی‌یف سفر می‌کنند.

لوید آستین پس از دیدار با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، در یک نشست خبری در لهستان گفت: «اولین گام در پیروزی اعتقاد به پیروزی است. بنابراین ما معتقدیم که چون اوکراینی‌ها چنین اعتقادی دارند با کمک تسلیحات مناسب پیروز خواهند شد».

وزیر دفاع آمریکا گفت با تمرکز ارتش روسیه بر مناطق مسطح در شرق اوکراین، طبیعت جنگ نیز تغییر کرده است و در نتیجه نیازهای نظامی اوکراین نیز متفاوت است و ولودیمیر زلنسکی اکنون به تانک، توپخانه و سلاح‌های مشابه نیاز دارد.

آقای آستین در تشریح آنچه که از نظر آمریکا پیروزی در جنگ تلقی می‌شود گفت: «هدف ما این است که اوکراین یک کشور مستقل باقی بماند، کشور دمکراتیکی که بتواند از استقلال و تمامیت ارضی خود دفاع کند. هدف ما این است که روسیه به حدی تضعیف شود که دیگر نتواند کارهایی مثل اشغال اوکراین را انجام دهد».

لوید آستین (راست) و آنتونی بلینکن، وزیران دفاع و خارجه آمریکا، در یک نشست خبری مشترک در یک نقطه اعلام نشده در خاک لهستان
لوید آستین (راست) و آنتونی بلینکن، وزیران دفاع و خارجه آمریکا، در یک نشست خبری مشترک در یک نقطه اعلام نشده در خاک لهستان

آنتونی بلينکن نيز گفت: «در گفت‌وگوهای سه ساعته با رئيس‌جهوری اوکراين و مشاوران او مسائل گوناگونی به بحث گذاشته شد و ما بر استراتژی خود که حمايت همه جانبه از اوکراين و اعمال فشار شديد بر روسيه از طريق اقدامات مشترک بيش از ۳۰ کشور جهان است تاکيد کرديم».

وزير خارجه آمريکا افزود: «در عرصه جنگ، روسيه در حال شکست و اوکراين در حال پيروزی است و روسيه نتوانسته است به هدف خود که از بين بردن استقلال اوکراين بود برسد».

وزیران دفاع و خارجه آمریکا ابراز امیدواری کردند که نیروهای روسیه به‌زودی خسته خواهند شد و توانایی تهاجم بیشتر در خاک اوکراین را از دست خواهند داد. لوید آستین افزود: «هدف ما این است که ارتش روسیه به زودی تضعیف شود و دیگر نتواند بخش‌های بیشتری از خاک اوکراین را اشغال کند».

آمریکا و سایر اعضای ناتو در روزهای اخیر به‌رغم اعتراض مسکو، ارسال تجهیزات نظامی و سلاح‌های سنگین به اوکراین را تصویب کرده‌اند.

لوید آستین و آنتونی بلینکن ضمن اعلام خبر ارسال یک کمک تسلیحاتی دیگر به اوکراین به ارزش ۷۰۰ میلیون دلار گفتند که دیپلمات‌های آمریکایی در روزهای آینده به مرور به اوکراین باز می‌گردند.

همزمان با اين تحولات، همان‌طور که انتظار می‌رفت جو بايدن، رئيس‌جمهوری آمريکا، روز دوشنبه بريجت برينک، ديپلمات باسابقه و سفير سابق در اسلوواکی، صربستان، گرجستان و ازبکستان را به عنوان سفير جديد آمريکا در کی‌يف معرفی کرد. اين انتصاب بايد از سوی مجلس سنا تاييد شود.

ادامه نبردها در جبهه شرق

در روزهای اخیر به‌رغم مناسبت عید پاک در تقویم مسیحیان ارتدکس، نبرد در اکثر نقاط جبهه شرقی جنگ ادامه داشته است.

با این حال، وزارت دفاع روسیه در واکنش به درخواست آتش‌بس، عملیات در مجموعه صنعتی آزوف‌استال در شهر ماریوپل را متوقف کرده است تا شرایط برای خروج غیرنظامیان فراهم شود.

گزارش‌ها حاکی است که نیروهای روسیه روز دوشنبه از ساعت ۱۱ صبح به وقت گرینویچ به‌طور یک‌جانبه حملات خود را متوقف کرده و برای فراهم کردن یک مسیر امن به منظور تخلیه غیرنظامیان، از این مجموعه صنعتی فاصله گرفته‌اند.

وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای گفت: «غیرنظامیان می‌توانند با انتخاب هر مسیری که می‌خواهند از این نقطه خارج شوند و طرف اوکراینی با به اهتزار درآوردن پرچم سفید باید آمادگی خود را برای خروج غیرنظامیان از آزوف‌استال اعلام کند».

اما چند ساعت بعد معاون نخست‌وزیر اوکراین در شبکه تلگرام اعلام کرد که متاسفانه روسیه با تخلیه نظامیان مجروح موافقت نکرده است. او افزود: «مسیری که از سوی روسیه به صورت یک‌جانبه اعلام شده است، امنیت ندارد و در نتیجه یک مسیر امن بشردوستانه نیست».

مقامات اوکراین روز یکشنبه اعلام کرده بودند که روسیه به درخواست آن‌ها برای آتش‌بس و مذاکره دوجانبه در مورد ایجاد یک مسیر امن برای خروج غیرنظامیان و سربازان مجروح از ماریوپل پاسخ نداده است.

امین عواد، فرستاده ویژه سازمان ملل در بحران اوکراین، روز یکشنبه خواستار برقراری آتش‌بس برای خروج غیرنظامیان از ماریوپل شد. او گفت: «جان هزاران غیرنظامی از جمله زنان، کودکان و افراد سالخورده در خطر است. برای نجات جان این افراد ما به یک آتش‌بس فوری نیاز داریم».

هنگ آزوف، یک واحد شبه‌نظامی که در ماریوپل می‌جنگید و اکنون در مجموعه صنعتی آزوف‌استال پناه گرفته است از شرایط سخت چند صد غیرنظامی که در زیرزمین‌های این منطقه پناه گرفته‌اند، يک ویدئو منتشر کرده است.

روسیه چند روز پیش ادعا کرد که شهر ماریوپل را آزاد کرده است و ولادیمیر پوتین به نیروهای روسیه دستور داد حملات به این مجموعه صنعتی را متوقف کنند ولی آن را کاملا محاصره کنند «که حتی یک پشه نیز نتواند از آن خارج شود».

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های فرانسه و آسوشیتدپرس/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG