لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۰

بهنام موسیوند، زندانی سیاسی، در پی اعتصاب غذا به بیمارستان منتقل شد


رسانه‌های فعال در حوزه حقوق بشر از انتقال بهنام موسیوند، زندانی سیاسی، به بیمارستانی خارج از زندان در پی اعتصاب غذا خبر دادند.

خبرگزاری هرانا روز سه‌شنبه گزارش داد که آقای موسیوند، فعال مدنی، در هشتمین روز اعتصاب غذای خود به دلیل شرایط نامناسب جسمانی از قرنطینه زندان اوین به بیمارستان خارج از زندان منتقل شد.

این گزارش به نقل از منابع مطلع می‌گوید که بهنام موسیوند دچار مشکلات جدی در دستگاه گوارش و آنزیم‌های کبدی شده است. هرانا اما مخشخص نکرده که او به کدام بیمارستان منتقل شده است و اکنون چه شرایطی دارد و آیا اعتصاب غذای وی در بیمارستان ادامه یافته است یا نه.

به دنبال اعتصاب غذای آقای موسیوند گزارش‌هایی از وضعیت وخیم جسمانی وی منتشر شده بود از جمله روز دوشنبه «کمپین دفاع از از زندانیان سیاسی و مدنی» به نقل از یک منبع آگاه، گزارش داد که قند خون او در روز ششم اعتصاب غذا ۵۰، ضربان قلب او ۸۵ و فشار خون او ۹ اعلام شده است.

بهنام موسیوند از روز سه‌شنبه، ۳۰ فروردین، به دلیل امتناع از زدن دستبند و پابند برای اعزام به مراکز درمانی مورد ضرب و شتم قرار گرفت و از همان روز دست به اعتصاب غذا زده است.

سایت حقوق بشری هرانا در آذرماه پارسال در گزارشی از تداوم مشکلات جسمانی آقای موسیوند در ناحیه کلیه و پروستات خبر داده و به نقل از یک منبع آگاه گفته بود که این کنشگر مدنی زندانی از «تکرر ادرار» رنج می‌برد و «برخی شب‌ها تا ۱۳ بار هم به دستشویی می‌رود».

بهنام موسیوند بهمن ۱۳۹۶ توسط ماموران اداره اطلاعات در خانه خود بازداشت و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل و کمی بعد با تودیع قرار وثیقه از زندان آزاد شد.

او شهریور ۱۳۹۸ از سوی دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمد مقیسه بابت اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» به ۵ سال حبس و بابت اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به یک سال حبس محکوم شد.

این حکم در مرحله تجدید نظر عینا تایید شد و با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۵ سال حبس برای او قابل اجرا شد.

این کنشگر مدنی زندانی در شهریور ۱۳۹۹ به زندان رجایی‌شهر کرج تبعید شد.

با استفاده از گزارش‌‌های خبرگزاری هرانا و رادیو فردا؛ س.ن

XS
SM
MD
LG