لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۴

ناتو: آماده پشتیبانی از اوکراین برای سال‌ها هستیم؛ صدای دو انفجار شدید در شهر مرزی روسیه


سربازان اوکراینی سوار بر یک خودرو زرهی در شهر سِوِرودونتسک در منطقه دونباس در شرق اوکراین
سربازان اوکراینی سوار بر یک خودرو زرهی در شهر سِوِرودونتسک در منطقه دونباس در شرق اوکراین

در تازه‌ترین تحولات مربوط به جنگ اوکراین، ناتو از آمادگی خود برای «ادامه پشتیبانی از اوکراین تا سال‌ها» خبر داد و کاخ سفید نیز می‌گوید که رئیس‌جمهوری ایالات متحده قرار است از کنگره آمریکا درخواست بودجه جدید برای حمایت از ارتش اوکراین ارائه دهد.

این تصمیمات در حالی اعلام می‌شود که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، یک روز پیشتر غرب را تهدید به استفاده از سلاح‌های نامتعارف کرد و گفت: «اگر کسی بخواهد از بیرون در آنچه که اکنون در اوکراین اتفاق می‌افتد دخالت کند، باید بداند که واکنش روسیه بی‌وقفه و سریع خواهد بود».

به گزارش خبرگزاری رویترز، ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، روز پنج‌شنبه هشتم اردیبهشت گفت که ناتو آماده است تا سال‌ها حمایت خود از اوکراین را در جنگ علیه روسیه حفظ کند، از جمله کمک به کی‌یف برای تغییر سلاح‌های دوران شوروی به جنگ‌افزار و سامانه‌های مدرن غربی.

استولتنبرگ در نشستی در بروکسل گفت: «ما باید برای درازمدت آماده باشیم. این احتمال وجود دارد که این جنگ ماه‌ها و سال‌ها ادامه داشته باشد».

او گفت که کشورهای عضو ناتو در حال آماده شدن برای ارائه پشتیبانی در یک دوره زمانی طولانی به اوکراین و همچنین کمک به آن کشور برای گذار از سلاح‌های شوروی به تسلیحات امروزی و آموزش نیروهای اوکراینی در این زمینه هستند.

این سخنان آقای استولتنبرگ پس از آن بیان می‌شود که کرملین در روزهای اخیر هشدار داد که ارسال جنگ‌افزار غربی به اوکراین، از جمله تسلیحات سنگین، «تهدیدی برای امنیت قاره اروپا و باعث بی‌ثباتی است».

بیشتر تسلیحات سنگینی که کشورهای ناتو تاکنون به اوکراین ارسال کرده‌اند، سلاح‌های ساخت شوروی است که هنوز در فهرست موجودی کشورهای اروپای شرقی عضو ناتو قرار دارد، اما ایالات متحده و برخی دیگر از متحدان‌ شروع به ارسال توپخانه‌های مدرن هویتزر به ارتش اوکراین کرده‌اند.

آلمان نیز روز سه‌شنبه از ارسال تانک‌های «گپارد» مجهز به گلوله‌های ضدهوایی به اوکراین خبر داد.

درخواست اوکراین برای دریافت تسلیحات سنگین از زمانی افزایش گرفت که مسکو تهاجم خود را به منطقه دونباس در شرق اوکراین متمرکز کرد؛ منطقه‌ای با زمین‌های مسطح و باز که برای نبرد تانک‌ها مناسب‌تر از مناطق شمال و اطراف پایتخت اوکراین است.

اوکراین روز پنج‌شنبه گفت که حملات روسیه در شرق شتاب بیشتری گرفته و و چندین شهر مورد حمله شدید قرار گرفته‌اند و در عین حال نیروهای اوکراینی در ۲۴ ساعت گذشته شش حمله را در دونباس دفع کرده‌اند.

صدای دو انفجار شدید در شهر مرزی روسیه

در همین حال، دو شاهد عینی به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که صدای دو انفجار شدید در شهر مرزی بلوگرود روسیه با اوکراین شنیده شد.

صدای این انفجارها در جنوب شهر شنیده شدند و هنوز علت آن و این‌که آیا خسارت یا تلفاتی داشته است معلوم نیست.

روسیه در روزهای اخیر گزارش‌های متعددی از آنچه که حملات نیروهای اوکراینی به بلگورود و دیگر مناطق جنوبی این کشور با اوکراین خوانده، منتشر کرده است.

مسکو هشدار داده است که چنین حملاتی باعث تشدید تنش‌ها خواهد شد.

اوکراین به‌طور مستقیم مسئولیت این حملات را نپذیرفته، اما این حملات را تلافی و «کارما» برای روسیه توصیف کرده است.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، روز پنجشنبه غرب را متهم کرد که به‌طور علنی از کی‌یف می‌خواهد تا به روسیه حمله کند و هشدار داد که «صبر ما را به محک آزمایش نگذارید».

قصد بایدن برای مصادره اموال دیگر الیگارش‌ها

کاخ سفید می‌گوید جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، قصد دارد درخواستی برای ابزارهای قانونی جدید جهت تشدید تحریم‌ها و مصادره دارایی‌های الیگارش‌های دیگر روسیه ارائه دهد.

به گفته کاخ سفید، انتظار می‌رود او پیشنهادی را به قانون‌گذاران ارائه کند تا توانایی‌های جدیدی را به دولتش بدهند و به مقامات آمریکایی اجازه دهند که دارایی‌های الیگارش‌های بیشتری را مصادره کنند.

بنابر این درخواست قرار است پول نقد حاصل از این مصادره‌ها به اوکراین داده شود و برای زیر پا گذاشتن تحریم‌ها علیه روسیه نیز جریمه‌های سنگین‌تری وضع شود.

شهردار: صد هزار غیرنظامی در ماریوپل با انواع همه‌گیری‌ روبه‌رو هستند

شهردار ماریوپل می‌گوید که تقریباً ۱۰۰ هزار غیرنظامی گرفتار مانده در شهر ماریوپل، واقع در جنوب اوکراین، در خطر دچار شدن به همه‌گیری‌های ویرانگر و کشنده هستند.

وادیم بویچنکو گفت: «وبا، اسهال خونی و باکتری کُلی از جمله عفونت‌هایی هستند که ممکن است در ماریوپول ظاهر شوند زیرا دمای هوا در حال حاضر از ۲۰ درجه سانتی‌گراد فراتر رفته است».

او در پیامی در تلگرام نوشت که این عفونت‌ها ممکن است از طریق «آب راکد، فاضلاب و هزاران جسد زیر آوار» به آب آشامیدنی و غذای ساکنان سرایت کنند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری‌های رویترز و فرانسه/پ.پ/ک.ر
XS
SM
MD
LG