لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۲

حمله سنگین به کارخانه فولاد ماریوپل؛ پوتین از تهاجم روسیه به اوکراین دفاع کرد


ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در مراسم سالگرد پیروزی شوروی بر آلمان نازی در جنگ جهانی دوم
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در مراسم سالگرد پیروزی شوروی بر آلمان نازی در جنگ جهانی دوم

رئیس‌جمهوری روسیه در سخنرانی خود در آغاز رژه نظامی به مناسبت پیروزی ارتش شوروی بر آلمان نازی، از تهاجم نظامی به اوکراین دفاع کرد و از این مناسبت تاریخی مهم برای بسیج «حمایت میهن‌پرستانه» از جنگ در اوکراین استفاده کرد.

ولادیمیر پوتین روز دوشنبه ۱۹ اردیبهشت مدعی شد که «نیروهای روسیه در اوکراین از سرزمین مادری خود دفاع می‌کنند» و این جنگ را ادامه جنگ جهانی دوم توصیف کرد.

او خطاب به نیروهای روسیه در جبهه‌های جنگ اوکراین گفت: «شما برای سرزمین مادری و آینده آن می‌جنگید و هیچ‌کس نباید درس‌های جنگ جهانی دوم را فراموش کند».

به رغم این‌که برخی از مقامات غربی و کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند که پوتین از این مناسبت برای تشدید تهاجم نظامی و یا اعلام جنگ رسمی علیه اوکراین بهره‌برداری خواهد کرد، اما رئیس‌جمهوری روسیه هیچ تصمیم جدیدی را اعلام نکرد.

آقای پوتین علاوه بر دفاع از تهاجم نظامی به اوکراین که آن را «عملیات نظامی ویژه» توصیف کرد، گفت اوکراین و متحدان غربی آن در حال تدارک یک حمله نظامی برای « تصرف سرزمین‌های تاریخی ما بودند» که از نگاه او ناحیه دونباس و کریمه را نیز شامل می‌شود.

او با اشاره به کمک‌های تسلیحاتی و مستشاری ناتو به اوکراین طی سال‌های اخیر گفت: «یک تهدید غیرقابل قبول علیه ما و درست در مرزهای کشور ما ایجاد شده بود».

به گفته پوتین، «روسیه هیچ گزینه دیگری به غیر از واکنش پیش‌دستانه نداشت و تهاجم نظامی به اوکراین را «تنها تصمیم صحیح برای دفاع از یک کشور مستقل و نیرومند» توصیف کرد.

او تاکید کرد که روسیه در فکر توسعه جنگ نیست و «باید تمامی اقدامات لازم برای پیشگیری از وقوع یک جنگ جهانی دیگر را انجام داد».

رهبر روسیه افزود برخی از واحدهایی که در مراسم رژه نظامی روز دوشنبه شرکت دارند مستقیما از جبهه‌های جنگ در اوکراین آمده‌اند.

او به روند جنگ و آینده آن هیچ اشاره‌ای نکرد ولی «ضایعه جبران‌ناپذیر» خانواده‌های سربازانی که در این جنگ کشته شده‌اند را پذیرفت و وعده داد که دولت به آن‌ها کمک خواهد کرد.

حدود ۱۱ هزار سرباز و بیش از ۱۳۰ خودروی نظامی از جمله تانک و کامیون‌های حامل موشک‌های بالستیک در مراسم رژه نظامی «روز پیروزی» در میدان سرخ مسکو شرکت داشتند. سرگئی شویگو، وزیر دفاع، و ژنرال اولگ سالیوکف، فرمانده نیروی زمینی ارتش روسیه، با بازدید از واحدهای مستقر در محل رژه در یک خودرو روباز مراسم را افتتاح کردند.

رژه نظامی به مناسبت روز پیروزی ارتش شوروی بر آلمان نازی در دهه اخیر با وسعت و شکوه بیشتری برگزار می‌شود و معمولا هزاران نفر از مردم به تماشای آن می‌‌آیند.

بسیاری از مردم تصاویر اعضای خانواده خود که در جنگ کشته شده‌اند را حمل می‌کنند. امسال از مردم خواسته شده بود تصاویر سربازانی که در جنگ اوکراین کشته شده‌ا‌ند را به این مراسم بیاورند. ولادیمیر پوتین نیز تصویر پدرش را که در جنگ جهانی دوم جنگیده بود حمل می‌کرد.

هنوز حدود دو هزار نظامی اوکراینی در آخرین سنگر این شهر در کارخانه فولاد آزوف‌استال در حال مقاومت هستند
هنوز حدود دو هزار نظامی اوکراینی در آخرین سنگر این شهر در کارخانه فولاد آزوف‌استال در حال مقاومت هستند

حملات سنگین توپخانه‌ای روسیه به آخرین پایگاه نظامیان اوکراینی در ماریوپل

در همین حال، اوکراین از حملات سنگین توپخانه‌ای روسیه به کارخانه فولاد آزوف‌استال، آخرین پایگاه نظامیان اوکراینی در شهر ماریوپل خبر داد.

وزارت دفاع اوکراین روز دوشنبه اعلام کرد تانک‌ها و توپخانه‌ روسیه این کارخانه را هدف حملات سنگین قرار داده و می‌خواهند آن را با خاک یکسان کند.

روسیه بعد از قریب به سه ماه محاصره و حملات موشکی و هوایی، مدعی تصرف شهر بندری ماریوپل شده است، اما گزارش‌ها حاکی است که هنوز حدود دو هزار نظامی اوکراینی در آخرین سنگر این شهر در کارخانه فولاد آزوف‌استال در حال مقاومت هستند.

الکساندر موتوزیانیک سخنگوی وزارت دفاع اوکراین می‌گوید نیروهای روسیه در حال تنگ کردن حلقه محاصره نیروهای اوکراینی و عملیات‌های «برق‌آسا با کمک تانک‌ها و تجهیزات توپخانه‌ای» در این کارخانه هستند.

او همچنین از احتمال استفاده نیروهای روسیه از جت‌های مافوق صوت «توپولوف تو-۲۲ام» برای تشدید حملات به این کارخانه خبر داد.

روسیه قبلا منکر برنامه‌ریزی برای منهدم کردن کامل این کارخانه شده بود.

روز شنبه، بعد از بیش از دو ماه، همه غیرنظامیان که در تونل‌های این کارخانه محاصره شده بودند، از ماریوپل تخلیه شدند و اکنون تنها نظامیان اوکراینی در آن‌جا حضور دارند.

بر اساس گزارشهای خبرگزاری فرانسه و رویترز/ش.ر/ک.ر

XS
SM
MD
LG