لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۶

سخنگوی قوه قضائیه: حکم اعدام احمدرضا جلالی قطعی است و اجرا می‌شود


ذبیح‌الله خداییان، سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی
ذبیح‌الله خداییان، سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی

در حالی که درست در آخرین روز دادگاه حمید نوری در سوئد، خبرگزاری ایسنا از اجرای قریب‌الوقوع حکم اعدام احمدرضا جلالی، پژوهشگر دوتابعیتی زندانی ایرانی-سوئدی، خبر داد، مسئولان ایرانی همچنان می‌گویند که ارتباطی بین این دو موضوع «نیست».

در تازه‌ترین واکنش، ذبیح‌الله خداییان، سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی، روز سه‌شنبه، ۲۰ اردیبهشت، در نشست خبری خود دربارهٔ مبادله احمدرضا جلالی و حمید نوری گفت: «این دو ارتباطی با هم ندارند» و «حکم قطعی» اعدام در مورد احمدرضا جلالی صادر شده‌ «و بحث مبادله مطرح نیست و قوه قضائیه بر اساس حکم صادره اقدام خواهد کرد.»

حمید نوری متهم است که در اعدام‌های دسته‌جمعی زندانیان سیاسی در زندان گوهردشت کرج در سال ۱۳۶۷ مشارکت داشته است. دادگاه‌های رسیدگی به اتهامات او در ماه‌های گذشته با شهادت ده‌ها شاهد در سوئد برگزار شد.

احمدرضا جلالی نیز پزشک و استاد دانشگاه ایرانی‌تبار و شهروند سوئد است که در سال ۱۳۹۵ در حالی که برای شرکت در یک کنفرانس علمی به ایران سفر کرده بود توسط مأموران وزارت اطلاعات بازداشت و در دادگاه انقلاب تهران به اتهام «جاسوسی و فروش اطلاعات به اسرائیل» و «فساد فی‌الارض» به اعدام محکوم شد.

اعلام «قطعی» بودن اعدام احمدرضا جلالی در حالی صورت می‌گیرد که محمود امیری مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران، از جامعه جهانی، به‌ویژه کشورهای اروپایی خواسته است که درباره «عواقب شدید» اعدام آقای جلالی به مقام‌های جمهوری اسلامی هشدار دهند.

آقای امیری مقدم «سیاست گروگانگیری» و «تهدید به اعدام گروگان» از سوی جمهوری اسلامی را مشابه عملکرد داعش دانسته و درباره تفاوت رهبران این دو گروه گفته است: «جمهوری اسلامی بر خلاف داعش دارای کرسی سازمان ملل و روابط دیپلماتیک با کشورهای جهان از جمله اروپا است.»

ساعاتی پیش از اظهارات روز سه‌شنبه سخنگوی قوه قضائیه، کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه، نیز در یک برنامه تلویزیونی مدعی شد که احمدرضا جلالی به امنیت ملی جمهوری اسلامی «خیانت کرده» و «سوئد شریک اطلاعاتی موساد برای جذب عوامل و اقدام علیه امنیت ملی ما بوده‌ است.»

او همچنین گفت: «سفیر سوئد مرتب به دفتر من و وزارت خارجه می‌آمد و می‌گفت او یک استاد دانشگاه بی‌گناه است، چرا او را دستگیر کردید، در حالی که موقع دستگیری او حتی دوتابعیتی هم نبود و بعدا تابعیت سوئد را به او اهدا کردند.»

کاظم غریب‌آبادی مدارکی در این مورد به رسانه‌ها ارائه نکرد و تنها ادعا می‌کند که خطاب به سفیر سوئد گفته است: «اگر بار دیگر شاهد حضور شما در وزارت خارجه و ستاد حقوق بشر باشیم، این اطلاعات را هم به رسانه‌ها خواهیم داد.»

مقام‌های ایرانی که همواره در صحبت از پرونده احمدرضا جلالی به دادگاه حمید نوری، از متهمان دست داشتن در کشتار زندانیان در سال ۶۷، اشاره می‌کنند و در عین حال منکر ارتباط این دو پرونده هستند، همواره جلسات آن دادگاه در سوئد را «ناعادلانه» توصیف کرده، اما مستنداتی در این مورد ارائه نداده‌اند.

با وجود آن که حکومت ایران در سال‌های اخیر تعداد زیادی از اتباع خارجی و ایرانی‌های دوتابعیتی را به اتهام‌های گوناگون بازداشت و مبادله کرده و این رویه حکومت بارها از سوی دولت‌ها و سازمان‌های حقوق بشری در سراسر دنیا محکوم و به «گروگان‌گیری» و «باج‌خواهی» با هدف «پیشبرد اهداف سیاسی» تعبیر شده است، روز دوشنبه سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، سوئد را متهم به «گروکشی» کرد.

درپی نزدیک شدن به پایان جلسات دادگاه حمید نوری، دولت سوئد نسبت به احتمال ربودن و محبوس کردن شهروندان سوئدی از سوی دولت ایران هشدار رسمی صادر کرده بود.

چند روز پس از انتشار این هشدار، روزنامه سوئدی «آفتون‌بلادت» روز پنج‌شنبه ۱۵ اردیبهشت از بازداشت یک مرد سوئدی سی و چند ساله که به همراه سایر سوئدی‌ها به سفری گردشگری به ایران رفته است خبر داد. از وضعیت این فرد هنوز خبر دیگری منتشر نشده است.

XS
SM
MD
LG