لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۶

بازداشت مینا کشاورز و فیروزه خسروانی، دو مستندساز، به دست نیروهای امنیتی ایران


فیروزه خسروانی آذر ماه ۱۳۹۹ جایزه اصلی جشنواره ایدفا در آمستردام را با فیلم مستند «رادیوگرافی یک خانواده» از آن خود کرد
فیروزه خسروانی آذر ماه ۱۳۹۹ جایزه اصلی جشنواره ایدفا در آمستردام را با فیلم مستند «رادیوگرافی یک خانواده» از آن خود کرد

منابع مختلف از بازداشت مینا کشاورز و فیروزه خسروانی، دو مستندساز، در روز سه‌شنبه ۲۰ اردیبهشت به دست نیروهای امنیتی ایران خبر داده‌اند.

بیدارزنی، رسانه گروهی از فعالان حقوق زنان در ایران، از جمله این منابع خبری است که نخست بازداشت خانم کشاورز را در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد.

گزارش این رسانه می‌گوید که ماموران امنیتی صبح سه‌شنبه به خانه مینا کشاورز رفته و پس از ضبط تلفن همراه، لپ‌تاپ و وسایل شخصی این مستندساز، او را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند.

بیدارزنی ساعاتی بعد از آن نیز از بازداشت فیروزه خسروانی در تهران نوشت و عنوان کرد که او در تماس کوتاهی که با خانواده‌‌اش داشته از حضور خود در بازداشتگاه ۲۰۹ زندان اوین خبر داده است.

بازداشتگاه ۲۰۹ اوین تحت اختیار و نظارت وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی است.

هنوز اتهامات فیروزه خسروانی و مینا کشاورز مشخص نیست.

خانم کشاورز با آخرین مستند خود با نام «هنر در خطر زندگی کردن» حضور در جشنواره‌های بین‌المللی نظیر جشنواره معتبر ایدفا در آمستردام را تجربه کرده است. او در این مستند به زنان قربانی خشونت خانگی در ایران می‌پردازد و تلاش شماری از فعالان اجتماعی در ایران برای به تصویب رساندن قانونی در حمایت از این زنان را به تصویر می‌کشد.

فیروزه خسروانی نیز آذر ماه ۱۳۹۹ جایزه اصلی جشنواره ایدفا در آمستردام را با فیلم مستند «رادیوگرافی یک خانواده» از آن خود کرد. «رادیوگرافی یک خانواده»، محصول مشترک نروژ، ایران و سوئیس، داستان پیش و پس از انقلاب دختر یک خانواده است که انقلاب ۵۷ بر فضای فکری پدر و مادرش و زندگی خانوادگی آنها تاثیر مستقیم می‌گذارد.

دور جدید بازداشت‌ها در ایران اما محدود به این دو مستندساز نیست. تنها یک روز قبل از آن هم ماموران امنیتی ایران به بازداشت ریحانه طراوتی، عکاس و فیلم‌بردار، و آنیشا اسداللهی و کیوان مهتدی، مترجم و فعال مدنی و عضو کانون نویسندگان، اقدام کرده بودند.

با استفاده از شبکه اجتماعی توییتر و گزارش‌های‌ رادیو فردا؛ س.ن

XS
SM
MD
LG