لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۷

خبرنگار شبکه الجزیره در کرانه باختری کشته شد؛ سفیر آمریکا خواستار تحقیق شد


شیرین ابوعاقله
شیرین ابوعاقله

شیرین ابوعاقله، خبرنگار شبکه خبری الجزیره، بامداد روز چهارشنبه، ۲۱ اردیبهشت، هنگام عملیات نظامی ارتش اسرائیل در شهر جنین در شمال کرانه باختری رود اردن کشته شد.

خانم عاقله بر اثر اصابت گلوله به سرش کشته شد.

شیرین ابوعاقله، ۵۱ ساله، به مدت ۱۵ سال خبرنگار الجزیره بود و در مجموع با ۲۵ سال سابقه خبرنگاری، در صحنه‌های میدانی مرتبط با نزاع اسرائیلی- فلسطینی حاضر می‌شد.

او که زاده اراضی فلسطینی اما شهروند آمریکا بود، در گذشته نیز بر اثر اصابت گلوله در جریان پوشش رویدادهای اراضی فلسطینی زخمی شده بود.

به گفته رادیوی ارتش اسرائیل، فلسطینیان گزارش‌های خانم عاقله را انعکاس صدای خود در برابر اسرائیل می‌دانستند.

ارتش اسرائیل و نیروهای امنیتی این کشور بامداد چهارشنبه وارد جنین شدند تا شمار دیگری از افراد مظنون به فعالیت در عملیات مسلحانه یا همدستان آن‌ها را بازداشت کنند. تقابل شدید آتش‌باری میان طرفین به کشته شدن این خبرنگار انجامید.

علی السمودی، یک خبرنگاردیگر حاضر در محل، نیز با اصابت گلوله به کمرش، زخمی و به بیمارستان منتقل شد.

ارتش اسرائیل در دو ماه اخیر بارها عملیات نظامی در شهر و اردوگاه جنین انجام داده، زیرا عاملان شماری از حملات اخیر به اسرائیلی‌ها از ساکنان این مناطق بوده‌اند.

سرهنگ ران کوخاو، سخنگوی ارتش اسرائیل، به سایت اسرائیلی وای‌نت گفت: «نمی‌تواند با اطمینان بگوید که این خبرنگار با آتش فلسطینیان مسلح در محل کشته شده باشد».

ارتش اسرائیل اعلام کرده که تحقیق در این باره را «نظر به جنبه‌های عملیاتی» و نیز «حرفه‌ای» آغاز کرده است.

یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل، که خود سال‌ها روزنامه‌نگار بوده، در صفحه توئیترش قتل شیرین ابوعاقله را «رویدادی تاسف‌بار» نامید. آقای لاپید فلسطینیان را به مشارکت در تحقیق فراخواند.

اما تمامی مقامات و منابع فلسطینی با «اطمینان» قتل خانم ابوعاقله را به ارتش اسرائیل نسبت داده و بر لزوم ارجاع پرونده‌ای برای این قتل در دادگاه بین‌المللی لاهه تاکید کردند. شبکه تلویزیونی الجزیره نیز اسرائیل را به کشتن این روزنامه‌نگار متهم کرده است.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، کشته شدن این خبرنگاررا نشان دیگری از «جنایات هر روزه اشغالگران» نامید و تاکید کرد که «اسرائیل مسئول این قتل است».

اظهارات آقای عباس از سوی نفتالی بنت، نخست‌ وزیر اسرائیل، رد شد. آقای بنت گفت که سخنان محمود عباس «بی‌اساس» است، و افزود که دولت اسرائیل حامی «مبارزان» است. مقامات و بسیاری از رسانه‌های اسرائیل نیروهای ارتش و امنیتی را معمولا به جای سربازان، «مبارز» و قهرمان» می‌نامند.

احمد طیبی، یک نماینده عرب در مجلس اسرائیل، گفت خانم ابوعاقله شهروند آمریکا بود و ضرورت دارد که جو بایدن، رئیس ‌جمهوری آمریکا، به این ماجرا ورود کند.

سفیر آمریکا در اسرائیل در واکنش گفت که کشورش خواهان تحقیق کامل و اساسی درباره این رویداد است.

شبکه الجزیره که متعلق به قطر است و خبرنگاران متعدد آن از آغاز برپایی این شبکه در اسرائیل و اراضی فلسطینی فعالیت خبری گسترده دارند، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «دولت اسرائیل و نظامیان قوای اشغالگر را مسئول قتل شیرین ابوعاقله می‌داند». این شبکه اعلام کرد که خبرنگارش جلیقه خبرنگاری به تن داشت اما گلوله به سرش اصابت کرده است.

اتحادیه روزنامه‌نگاران فلسطینی این روز را «روز سیاه» نامید. اسقف اعظم فلسطین نیز خانم ابوعاقله را «صدای مدافع آرمان فلسطینیان» نامید و تاکید کرد که این رویداد نباید تکرار شود.

اسرائیل «تیم‎‌‌‌های کشتن سران حماس در خارج» را تشکیل داده است

قتل شیرین ابوعاقله تازه‌ترین رویداد در سلسله درگیری‌های خونین اسرائیل و فلسطینیان در دو ماه اخیر است.

ارتش اسرائیل روز ۱۸ اردیبهشت دو فلسطینی را که عامل حمله در شهرک «العاد» به مردم اسرائیل در سالروز استقلال اسرائیل بودند و سه تن از آنها را کشتند، در یک بیشه نزدیک به این شهرک شناسایی و دستگیر کردند.

روزنامه بریتانیایی تایمز در همین روز گزارش داد که اسرائیل «تیم‌های کشتن فعالان و سران حماس» در کشورهای دیگر را تشکیل داده و به «کشورهای دوست» نیز که میزبان سران حماس هستند، این امر را آگاهی داده است.

اما شبکه‌های تلویزیونی اسرائیل گزارش دادند که دولت از کشتن یحیی سنوار، رهبر حماس در باریکه غزه، فعلا عدول کرده است. یحیی سنوار در سخنرانی‌های خود حملات فلسطینیان به اسرائیلی‌ها با سلاح سرد و گرم را تشویق کرده است.

به نوشت جروزالم پست، ارتش اسرائیل ارزیابی کرده که جنبش حماس برنامه‌ریز حملات هفته‌های گذشته فلسطینیان به اسرائیلی‌ها نبوده، اما سران حماس با بهره‌برداری تبلیغاتی از این حملات به سود سازمان خود «موج‌سواری می‌کنند».

دور تازه درگیری‌های میان اسرائیل و فلسطینیان از مدتی پیش از ماه رمضان با چند حمله مسلحانه به مردم اسرائیل آغاز شد.

بحران امنیتی به درگیری‌های شدید در طول ماه رمضان در حرم شریف ابراهیمی در شرق اورشلیم، بیت‌المقدس، کشیده شد.

دولت اسرائیل ارزیابی کرده که موج تازه ترور و خشونت دست‌کم تا یک ‌سال دیگر طول بکشد.

در یک ماه و نیم اخیر ۱۶ اسرائیلی و سه خارجی در طرف اسرائیلی کشته و در طرف فلسطینی شمار کشته‌ها به حدود ۴۰ نفر رسیده است.

پیش از آن دورتازه بحران نیز یک نهاد وابسته به اروپا گزارش داده بود که در صد روز نخست سال ۲۰۲۲، ۴۷ فلسطینی، حدود پنج برابر دوره مشابه سال پیش از آن، به دست ارتش اسرائیل کشته شدند.

XS
SM
MD
LG